Eredmények és újdonságok az uniós oktatási programokban

2014.11.28.

Hír | Felsőoktatás, Köznevelés, Felnőtt tanulás, Szakképzés

Nemzetköziesítés az oktatásban és a képzésben - 7 év eredményeinek tükrében

Az Európai Unió oktatási együttműködési programjainak eddigi eredményeiről és hasznosulásáról tartott konferenciát a Tempus Közalapítvány. Megvizsgálták, hogy a 2007-2013-ig tartó Egész életen át tartó tanulás program milyen hatással volt az oktatási-képzési intézményekre, és hogy a tapasztalatok hogyan építhetők be a jelenlegi, 2014-2020-ig tartó Erasmus+ programba.

„Az emberi erőforrások fejlesztésének kulcsa az oktatás, ezért fontos, hogy ezekbe a programokba bekapcsolódjunk, a legkülönbözőbb területeken” – mondta videó üzenetében Prőhle Gergely helyettes államtitkár a rendezvényen. „Ahhoz, hogy megtapasztaljuk az ezzel járó előnyöket és a nemzetköziesedést, az Erasmus+ programban 40 százalékkal több uniós forrás áll rendelkezésre, mint az előző ciklusban.”

Tordai Péter, a Tempus Közalapítvány igazgatója elmondta, hogy az elmúlt években a pályázati keret folyamatosan emelkedett. Az Egész életen át tartó tanulás program indulásakor, 2007-ben 15 millió euró, 2013-ban pedig már 24 millió euró állt Magyarország rendelkezésére. A pályázati aktivitás is hasonló tendenciát mutat: 1500-ról 2500-ra nőtt a benyújtott pályázatok száma. Ezzel összesen 86.000 ember külföldi tapasztalatszerzését tették lehetővé az elmúlt hét évben.

A program felsőoktatási komponense az Erasmus, amelynek népszerűségét jól mutatja, hogy az előző pályázati ciklus alatt Magyarországról 29.000 hallgató vett részt a programban. Ugyanakkor fontos eredmény, hogy mostanra egyensúlyba került a külföldre utazó magyar és a hazánkba utazó külföldi diákok aránya. Az Európai Bizottság nemrég megjelent hatástanulmánya szerint az Erasmus egyik legfőbb előnye, hogy a nyelvtanulás mellett olyan készségekkel gazdagodnak a résztvevők, amelyek segítik az elhelyezkedésüket a diplomaszerzés után. A hallgatók mellett közel 10.000 oktató és intézményi munkatárs is részt vett a programban, akik beszámolójuk szerint jelentősen tudták javítani a munkájuk minőségét az Erasmusnak köszönhetően.

A közoktatási Comenius programban 7 év alatt 9.400 iskola és 150 óvoda pályázott nemzetközi együttműködésben való részvételre. A projektek által a diákok új élményeket szerezhettek, a pedagógusok pedig kreatív munkaformákat, innovatív módszereket ismerhettek meg, és ez a módszertani megújulás segítette azt is, hogy tanuló központú megközelítést alkalmazzanak a tanórákon. Az együttműködések keretében ebben az alprogramban 22.000 diák és tanár mobilitása valósult meg. A Tempus Közalapítvány honlapján elérhető, 700 ötletet tartalmazó Módszertani ötletgyűjteményben az így megismert módszereket teszik hozzáférhetővé a pedagógusok számára.

Híd szerepet töltött be az oktatás és a munka világa között a Leonardo da Vinci szakképzési program, amely több mint 17.000 fő szakmai gyakorlatát, illetve tanulmányútját tette lehetővé. A résztvevők zöme (10.000 fő) szakközép- és szakiskolás tanuló volt, akik szakmai gyakorlatukat végezhették külföldön, többségük duális képzés keretében. Elsősorban vendéglátás, műszaki-gépészeti és agrár, illetve kertészeti területekről pályáztak, és a tapasztalatok szerint ezek az utak olyan új ismeretekkel gazdagították a fiatalokat – akiknek 40 százaléka hátrányos helyzetű –, amelyek megerősítették őket a szakmaválasztásban is.

Civilek, időskorúak és felnőtt tanulók pályázhattak a Grundtvig programban, melynek keretében 770 projektben 5000 résztvevő mobilitására volt mód az elmúlt 7 évben. A programban jellemzően a felnőttkori tanulást hatékonyabban támogató informális vagy nem formális módszerek kerültek előtérbe. A Grundtvig programra főként intézményi együttműködésekkel lehetett pályázni, de lehetőség volt felnőttoktatással foglalkozó gyakorló vagy leendő szakemberek tanulmányútjainak támogatására is. A tanulási kapcsolatok pályázattípus legnépszerűbb témái között szerepelt az aktív állampolgársággal, valamint az alapkészségek oktatásával kapcsolatos ismeretek elsajátítása.

A 2014-2020 közötti időszakban a korábbi Egész életen át tartó tanulás programot az Erasmus+ program váltja fel, amely mintegy 14,7 milliárd euróval támogatja az európai oktatás, képzés, ifjúsági terület és sport megerősítését. Az Erasmus+ a korábbi program tapasztalatait felhasználva, az alágazatok közötti együttműködések erősödése érdekében, új lehetőségeket kínál az oktatás és képzés területén pályázóknak, és további növekedést kíván elérni a résztvevők számának tekintetében.
Fontos kiemelni ugyanakkor, hogy a külföldön szerzett tapasztalatok és a bővülő nemzetközi kapcsolatok nem csak a programban résztvevőket gazdagítják, hanem az új módszerek és tapasztalatok beépítésével az intézmények is versenyelőnyre tehetnek szert, hiszen a nemzetközi együttműködések révén növelni tudják elismertségüket, jó hírnevüket, valamint a beiskolázási mutatóik is javulhatnak.
Az Erasmus+ programban még nagyobb hangsúlyt kap az oktatáson kívüli szereplők bevonása, így akár közoktatási intézmények, cégek és a felsőoktatás szereplői is dolgozhatnak közösen egy-egy projekten, amivel jelentősen javíthatók a munkaerő-piaci elhelyezkedési esélyek.

Utolsó módosítás: 2014.11.28.