Új prioritások az európai oktatás és képzés terén
2015.09.10.
Oktatás és képzés az EU-ban | Felsőoktatás, Köznevelés, Felnőtt tanulás, Szakképzés
Az Európai Tanács és az Európai Bizottság 2015. évi közös jelentéstervezete az oktatás és a képzés terén folytatott európai együttműködés stratégiai keretrendszerének végrehajtásáról
Az oktatás és a képzés jelentős mértékben járul hozzá számos uniós stratégiához és kezdeményezéshez, ideértve az Európa 2020 stratégiát, a digitális egységes piacra vonatkozó kezdeményezést, az európai biztonsági stratégiát és az európai beruházási tervet, ugyanakkor tiszteletben tartja a tagállamoknak a saját oktatási és képzési rendszerükkel kapcsolatos hatáskörét. Az Oktatás és képzés 2020 keretrendszeren belül folytatott együttműködés kiegészíti a nemzeti fellépéseket, és csereprogramok, egymástól való tanulás és adatgyűjtés útján támogatja a tagállamokat abban, hogy azok reformokat vezessenek be a teljesítményük további javítása érdekében.
2014-ben sor került az Oktatás és képzés 2020 stratégiai keretrendszer átfogó félidős értékelésére, amelyben a tagállamok és a fő érdekelt felek vettek részt. Az értékelés képezi a 2015-ös jelentéstervezet alapját, amelyben a tavalyi értékelés fő szakpolitikai következtetéseire támaszkodva megfogalmazták az európai oktatás és képzés terén bekövetkezett fő fejleményeket, a legfontosabb kihívásokat és a jövőbeli prioritásokat egészen 2020-ig.
A jelentéstervezetben szereplő kiemelt prioritások a következők:
1) A készségek javítása szempontjából kulcsfontosságú a tanulási eredmények minősége és relevanciája, amivel kapcsolatban a jelentés az alábbi megállapításokat teszi:
- A koragyermekkori nevelés és gondozás a kiindulópont.
- Az iskolai lemorzsolódást csökkentő intézkedések kerültek bevezetésre.
- A szakképzést végzettek foglalkoztatási rátája jónak mondható.
- A készségfejlesztés és az átképzés alapja a felnőttkori tanulás.
- A felsőoktatási rendszereknek hozzá kell járulniuk a tudásalapú gazdasághoz.
- A tanulási eredmények minőségét az egész életutat szemlélve kell javítani.
2) Az oktatásnak hozzá kell járulnia a társadalmi kohézióhoz, az egyenlőséghez, a megkülönböztetés mentességhez és a polgári kompetenciákhoz
3) A releváns és jó minőségű tanuláshoz szükséges:
- az innovatív pedagógiai módszerek és a digitális készségek és eszközök aktívabb használata,
- az oktatóknak nyújtott határozott támogatás,
- a tanulási célú mobilitás elősegítése,
- az átláthatóságot és az elismerést szolgáló uniós eszközök megerősítése és egyszerűsítése, és
- a beruházási szakadék felszámolása.
Töltse le a 2015-ös jelentéstervezet teljes szövegét, amelyben a fenti megállapítások részletes leírását is megtalálja.
További információkért látogassa meg az Európai Bizottság honlapját.
Utolsó módosítás: 2015.09.10.