Külföldi hallgatók mentorálása – Hogy senki ne érezze magát elveszettnek!

2017.09.06.

Magazin | Felsőoktatás

Évről évre nő a hazánkban tanuló külföldiek száma. Ezeknek a fiataloknak nagy szükségük van segítségre, támogatásra és biztatásra

Képzeljük el, hogy egy idegen országba érkezünk tanulni. Nem beszéljük a nyelvet, nem ismerjük a kultúrát, és még a betűk elolvasása sem megy igazán.

Állunk a pályaudvaron, és fogalmunk sincs, merre induljunk. Megkérdezni senkit nem tudunk, hisz angolul alig beszélnek a helyiek.

Kint szakad a hó, a csomagunk nehéz, és már 24 órája úton vagyunk. A szállás képe viszont szinte elérhetetlenül távolinak tetszik, a kétségbeesés pedig kezd rajtunk eluralkodni. Ráadásul ezen a helyen minimum fél évet fogunk eltölteni, krediteket teljesítve – család, barátok és legfőképpen: segítség nélkül!

És most képzeljük el ugyanezt a képet annyi változtatással, hogy

az állomáson vár ránk egy megbízható személy, akivel már hetekkel korábban leegyeztettünk mindent az érkezésünkkel és a további teendőkkel kapcsolatban.

Beszéli a helyi nyelvet, és angolul is jól tud. Ismeri a kultúrát, otthon van az egyetemi világban, kapásból tud éttermeket javasolni, ha éhesek vagyunk, és akkor sem esik kétségbe, ha orvosi ügyeletre kell velünk sietnie. Tudja, mi vár ránk az elkövetkezendő hónapokban, és vállalja, hogy mellettünk lesz. Ugye, mennyivel barátságosabbnak tűnik így a kép? A változás oka: a mentor.

Ahhoz, hogy egy külföldi hallgató megtalálja a hozzá leginkább illő segítőt, illetve hogy a mentor felkészülten várhassa őt, elengedhetetlen egy jól működő, nemzetközi hallgatókat segítő mentorprogram.

Bár a legtöbb hazai egyetemen és főiskolán valamilyen formában már működik hasonló szervezet, a visszajelzések alapján ez a terület még további fejlesztésre szorul – a Tempus Közalapítvány számos tevékenységével járul hozzá ehhez.

A Campus Mundi program keretében intézményi műhelyfoglalkozásokat szervezünk. Az első ilyen 2016. december 6-án valósult meg a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája (HÖOK) és a Felsőoktatási Tanácsadás Egyesület (FETA) konzorciumának közreműködésével. A rendezvény szakmai résztvevői a mentorálás kérdéskörét járták körül, hogy megvilágítsák, melyek azok a fókuszpontok, amelyek egy sikeresen működő mentorprogram elindításához, valamint működtetéséhez feltétlenül szükségesek. A résztvevők megvitatták azt is, hogy milyen ismeretekkel kell rendelkeznie egy felkészült mentornak ahhoz, hogy hatékonyan lássa el feladatát. Annál is inkább, mivel a Stipendium Hungaricum programnak köszönhetően egyre nagyobb számban érkeznek hazánkba Európán kívüli hallgatók is, akiknek támogatása jelentősen több adminisztrációs és kulturális terhet róhat a mentorokra.

Segédanyagokat is összeállítunk, amelyek összegzik a műhelymunkán összegyűjtött információkat, valamint a hazai és külföldi jó gyakorlatokat. Az első kézikönyvvel a mentorrendszerek működtetői számára szeretnénk segítséget nyújtani a mentorprogram elindításához és sikeres működtetéséhez szükséges tudnivalók ismertetésével. A második kézikönyv pedig diákmentorok számára készül, akik a kiadvány lapozgatásával válaszokat kaphatnak a mentoridőszak alatt felmerülő gyakorlati kérdéseikre.

TOVÁBBI INFORMÁCIÓ: WWW.TKA.HU>>NEMZETKÖZIESÍTÉS

A cikket összeállította:

Mészáros Gabriella, Tempus Közalapítvány, Study in Hungary egység

 A cikket elolvashatja a Pályázati Pavilon 2017/tavaszi számának 31.oldalán.

Utolsó módosítás: 2017.09.06.