Vízprojekt - avagy amikor együtt visszük a vadászpuskát- természetismeret órán

Közzétéve2014-04-26 16:23:55
ÖtletgazdaTusorné Fekete Éva, http://weores.ininet.hu/ http://tusoreva.blogspot.hu/ http://wsdiak.wikifoundry.com/
Napjainkban egy tanóra teljesen máshogy zajlik, mint 20 évvel ezelőtt. Ennek számos oka van, többek között az oktatástechnika fejlődése, de döntően az, megváltozott a gyerekek ismeretszerzési igénye: kevés gyerek fogadja el az egyirányú információáramlást (tanári magyarázat), többségében szívesen közreműködnek az oktatási folyamatban, az együttes ismeretszerzésben. Ezek együtt vezettek arra, hogy más utakat is kipróbáljak a természetismeret tanítása során. Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy bár iskolánk a városunk központjában található, a közvetlen környezetében található városunk zöldövezete (városi tavak), amely lehetőséget teremt a természetismeret tanítására.

Projektemben a 6. osztályos "Víz, vízpart" tananyagot dolgoztam fel a gyerekkel. Már a projekt megkezdése előtt is dolgoztunk kollaborációs eszközökkel, az erdő témakört például úgy dolgoztuk fel, hogy preziket készítettünk közösen az órákra. Előre elkészítettem a prezi vázlatot, feltettem a kereteket, és délutánra megbeszéltünk egy "netes találkozót". A linket a közösségi oldalunkon levő zárt csoportba tettem fel. Az órán az osztállyal közösen megnéztük, megbeszéltük az elkészült bemutatókat. Így dolgoztuk fel a tananyagot, mivel nagyon tetszett a gyereknek ez a tanulási forma, úgy gondoltam, kibővítem, egy kicsit nagyobb szabadságot adok a gyerekeknek a tananyag feldolgozása terén- természetesen előre közösen kialakított szabályok mentén. A módszerek közé beemeltem a terepgyakorlatot is, ez egy külön péntek délutáni programot jelentett.

A projektet 5 hétre terveztem, heti 2 tanórát, a terepgyakorlatot és az otthoni munkát is beleszámítva. A gyerekek csoportban dolgoztak, a csoportok kialakítása úgy történt, hogy az adott témához (tananyaghoz) lehetett feliratkozni, így a közös érdeklődésű gyerekek kerültek egy csoportba. Mivel terepre mentünk, össze kellett nekik állítani a saját tananyagtartalmukhoz kapcsolódóan egy-egy rövid feladatlapot, melyet összesítettem, és azzal dolgozhattak a tóparton.

A következőkben minden csoport felkészült a témájából a tanórákra- különböző IKT-eszközök segítségével tananyagokat, teszteket, feladatokat készítettek- és megtanították társaiknak ezzel a természetismeret tananyagot. A projekt folyamán egy wikioldalt készítettünk, ahová feltették az elkészült munkákat is. Ez azért volt fontos, mert így folyamatosan megnézhették és véleményezhették egymás munkáját is ("posztolás"). A wikioldal a projekttermékek bemutatására is alkalmas, az iskola honlapjáról bárki megtekintheti. Az elvégzett munkákat folyamatosan pontokkal "jutalmaztam", így a csoportok a projekt végére az elvégzett munkának megfelelő pontmennyiséget gyűjthettek össze.

A projekt záró óráján a begyűjtött pontokat a csoporton belül elosztották, annak tükrében, hogy ki mennyit tett a közös feladatba. Az így személyekre lebontott pontokat mindenki saját belátása szerint használhatta fel: be lehetett váltani témazáró dolgozatba való beszámításra, ötösökre, vagy tovább lehet vinni a következő projektre. A további részletekért és letölthető anyagokért kérjük lépjen be