Szükségletelemzés lépésről lépésre
2018.12.19.
Magazin | Felnőtt tanulás, Szakképzés, Köznevelés
Gyakorlati tanácsok az Erasmus + KA2 stratégiai partnerségi projektek kezdeményezőinek
Projektünk előkészítésének vannak elengedhetetlen lépcsőfokai. Ezek közül az egyik a reális helyzetkép felmérése, más néven a szükségletelemzés elkészítése, ami gyakorlatilag projektünk szakmai megalapozása. Ez a szakmai elemzés indokolja mindazt, amit a projektben szeretnénk megvalósítani, amire a finanszírozást kérjük, ezért elkészítését már a pályázatírás szakaszában el kell végeznünk.
MELYEK A SZÜKSÉGLETFELMÉRÉS ELKÉSZÍTÉSÉNEK A LÉPÉSEI?
1. A problémák, szükségletek feltárása – alapozó szint
- A tapasztalt szükségletek első megfogalmazása, átfogó elemzése – problématérkép készítése.
- Mérlegelés: Van-e megoldás nemzeti keretek között?
- Ha igen, akkor nem az Erasmus+ program jelenti a megoldást.
- Ha nincs, akkor jó helyen járunk, az Erasmus+ program nekünk való.
2. Kik a jó partnerek? – „A jó partnerség már a fél projekt.”
- Szakmai partnerek felmérése nemzeti és nemzetközi szinten: ki dolgozik hasonló területen, küzd vagy érintett még a probléma által itthon, illetve a bevonni kívánt partnerországokban?
- Döntő a partnerség tapasztalata és kapacitása.
- Fedje le a szükséges szakmai területeket.
- A konzorcium összetétele lehetőség szerint biztosítsa mindazokat a szakmai, módszertani és szervezési kompetenciákat, amelyek a sikeres megvalósításhoz szükségesek.
- Oldalak, adatbázisok, pl.:
Amint kezd összeállni a közös probléma köré szerveződő partnerség, úgy továbbléphetünk a projekt közös szakmai megalapozása felé. Ez már egy elmélyült, elemző, összegző munka, amit nem tudunk megspórolni, hiszen gyakorlatilag ez lesz a projektünk indoklása. Minden, amit a projektben tervezünk, erre épül.
3. A problémák, szükségletek feltárása és alátámasztása – haladó szint
- A problémák részletes feltérképezése, szükségletek beazonosítása és alátámasztása: a projekt szempontjából releváns kutatásokkal, tapasztalatokkal, szakpolitikai ajánlásokkal stb.
- Ha nincs ilyen: a projekt témájával kapcsolatban saját kutatást kell végeznünk minden partnerország nemzeti viszonyainak (jó gyakorlatainak, szakpolitikáinak, erősségeinek, fejlődési pontjainak) feltárására, majd az eredményeket, tanulságokat, illetve az azonosított szükségleteket, igényeket összegeznünk kell a teljes partnerség szintjén, nemzetközi szinten.
4. A projekt kereteinek kialakítása
- Fordítsuk át az azonosított problémákat célokká: a célok megfogalmazása
- Azonosítsuk a célcsoportokat
- Mi a konkrét, egyedi válaszunk a helyzetfelmérés eredményeire? Mi a megoldási javaslatunk
az adott helyzetben? Mit fogunk csinálni a projektben? - Melyek a saját szervezeti, illetve a potenciális partnerek kapacitásai (szakmai, pénzügyi ...)?
Mi legyen a szükségletelemzésben?
|
5. Mikor reális a tervezett projekt és lehet jó a pályázat?
- Ha megfelel a probléma súlyának,
- a partnerség igényeinek (saját szervezeti szükségleteinek),
- és tapasztalatainak (szakmai és projekttapasztalat).
6. A pályázat jellege lehet
- egymástól, illetve tapasztaltabbaktól tanulás – tapasztalatcsere,
- megoldási módok kifejlesztése, illetve átvétele – szellemi termék fejlesztése.
A szükségletelemzés eredményeinek megjelenése a pályázati anyagban
HOL KÖSZÖNNEK VISSZA AZ IGÉNYEK, SZÜKSÉGLETEK A PÁLYÁZATBAN?
1. A projekt indoklásában, a célmeghatározásban
- A projekt szakmai indoklásának, céljainak kapcsolódnia kell a beazonosított igényekhez/szükségletekhez.
- A célcsoport szükségleteinek, igényeinek bemutatásánál – releváns kutatásokkal, adatokkal, konkrétumokkal, következtetésekkel kell alátámasztani, hogy a probléma, a szükséglet valóban létezik.
2. A partnerség összetételében
- A partnerek lefedik a probléma megoldásához szükséges szakmai területeket.
- Rendelkeznek megfelelő tapasztalatokkal, képesek a tevékenységek megvalósítására.
- Lehetőség szerint nem szükséges alvállalkozói közreműködés.
3. A tervezett projekt feladattervében
- A probléma megoldásához szükséges tervezett tevékenységek jól átgondoltak, logikusan épülnek egymásra és elvezetnek a célok eléréséhez.
- A projekt minőségbiztosítása alátámasztja a tevékenységek hatásosságát.
4. A várt eredményekben – termékekben
- A szükségletek kielégítésére válaszolnak a termékek.
- A megoldandó probléma által érintett célcsoport(ok) visszajelzéseit, értékeléseit gyűjtjük, azok tanulságait beépítjük a projekttermék(ek)be.
5. A várt hatásban és a fenntarthatóságban
- Lépünk-e előre a kiinduló problémák megoldásában? Elérjük-e a projekttel a kitűzött célokat? (hatásmérés)
- A fenntartható eredmények képesek a tervezett változások elérésére, a problémák megoldására?
Összeállította:
KERN-BETHLENI ZSUZSANNA és ASHLOCK-KÉTHELYI ESZTER
Tempus Közalapítvány, Erasmus+ Programiroda
Utolsó módosítás: 2019.05.23.