Óvodától egyetemig és tovább – Átadták az Erasmus+ Nívódíjakat
2019.05.30.
Hír | Köznevelés, Felsőoktatás, Szakképzés, Felnőtt tanulás, Ifjúság, EU
A legkiválóbb magyar koordinálású együttműködéseket Erasmus+ Nívódíjjal tüntette ki a Tempus Közalapítvány az élményalapú tanulást fókuszba állító konferencián.
Az Európai Unió Erasmus+ programja szinte mindenki számára kínál nemzetközi tapasztalatszerzési lehetőségeket. Évről évre egyre többen, 2018-ban Magyarországról több mint 22.000-ren kapcsolódtak be a programba.
Nívódíjat a legkiemelkedőbb színvonalon megvalósított Erasmus+ pályázatok kaphatnak. Az idei hat díjazott között van óvoda, céges-oktatási együttműködés, valamint ifjúsági csoport is. Ezeknek a projekteknek köszönhetően olyan módszereket, eszközöket és technológiákat alkalmaznak a részt vevő intézményekben és szervezetknél, amelyek hozzájárulnak a hazai oktatás és képzés fejlesztéséhez, emellett mások számára is inspirálóak és hasznosak lehetnek. Az Erasmus+ Nívódíjakat május 30-án, a Tempus Közalapítvány szakmai konferenciáján adták át Budapesten.
Az élményalapú tanulást fókuszba állító rendezvényen az Erasmus+ program teljes spektruma bemutatkozott. Számos intézményi jó példát, változatos és sokszínű projektet ismerhettek meg a résztvevők, amelyekben nemzetközi partnerségeket, külföldi tanulmányutakat, továbbképzéseket és szakmai gyakorlatokat valósítottak meg.
Dr. Navracsics Tibor, Fotó: Lékó Tamás
Dr. Navracsics Tibor oktatásért, kultúráért, ifjúságpolitikáért és sportügyekért felelős uniós biztos köszöntőjében elmondta: az Erasmus+ program hozzájárul az európai identitás és a társadalmi kohézió erősítéséhez. A program több mint 30 éves története alatt beigazolódott, hogy a külföldi kitekintés, a magabiztos nyelvismeret és a korszerű tudás jól hasznosul a munkaerőpiacon, és a személyiségfejlődéshez is hozzájárul.
Dr. Bódis József oktatásért felelős államtitkár hozzátette: a programba a köznevelés, a szakképzés, a felsőoktatás, a felnőtt tanulás és az ifjúság területéről is be lehet kapcsolódni. Hazánkban 2018-ban 14,5 milliárd forintból valósulhattak meg nemzetközi együttműködések az Erasmus+ programban, ami több mint 22.000 fő részvételét tette lehetővé.
Fotó: Lékó Tamás
Tordai Péter, a Tempus Közalapítvány igazgatója kiemelte: az uniós programban részt vevő intézmények között számos kistelepülés és hátrányos helyzetű régió is található. A pályázók óriási szabadsággal rendelkeznek abban a tekintetben, hogy kikkel, milyen témában és formában szeretnének együttműködni. A lehetőségek száma ráadásul tovább nő, mivel 2019-ben az előző évhez képest 20 százalékkal magasabb összeg áll a magyar pályázók rendelkezésére Erasmus+ projektek megvalósítására.
Erasmus+ Nívódíjjal elismert projektek, 2019
Határtalan Egészségnevelés Lehetőségei Program (HELP) – Kertvárosi Óvoda, Pécs
A határon túli óvodákkal megvalósított Erasmus+ projektben színes programokon és izgalmas tevékenységekben vehettek részt a gyerekek. Mivel hátrányos helyzetű családok gyermekei is járnak az együttműködő óvodákba, fontosnak tartották, hogy be tudják vonni őket egy egészséges életmódra nevelő, és a lelki egészségvédelemmel is foglalkozó programba. A közös munka segítséget nyújtott a gyerekek komplex fejlesztéséhez.
Széles látókörű, magasan képzett, európai tapasztalatokkal rendelkező pedagógusokkal szeretnének dolgozni az iskolában, ezért 19 munkatársuk nyelvi és módszertani továbbképzését valósították meg ebben az Erasmus+ projektben. A külföldi tanulmányutak célja a pedagógusközösség megerősítése, a tanárok elkötelezettségének erősítése, új IKT eszközök megismerése és a diákok motivációjának növelése volt.
Training for Unique Skills and Techniques for Mentoring (TRUST ME) – Budapesti Gazdasági Egyetem
A projekt egyik különlegessége, hogy felsőoktatási intézmény valósított meg szakképzés-fejlesztési együttműködést. Az Erasmus+ program támogatásával arra keresték a választ, hogy üzleti mentorok bevonásával hogyan támogatható a kis- és középvállalkozások hosszú távú fennmaradása és sikeressége. A nemzetközi partnerek között cég, vállalkozói szövetség és oktatási intézmény is található, az általuk kidolgozott képzési anyag pedig bárki számára hozzáférhető.
Hat különböző országba utazhatott ki az iskola 45 tanulója és 8 dolgozója külföldi tapasztalatszerzésre az Erasmus+ program keretében. A diákok szakmai gyakorlatát, illetve az oktatók továbbképzését és szakmai látogatásait az intézmény valós igényeihez és a piaci elvárásokhoz igazították. A megszerzett tapasztalatokat beépítették az oktatásba, hogy minél korszerűbb képzéseket kínálhassanak az iskolában.
RÉszreVétel (RÉV) – Gyermek- és Ifjúsági Önkormányzati Társaság
Élményalapú képzéssorozat, fiatalok és önkormányzatok közötti kommunikáció, kézikönyv a helyi ifjúsági referensek számára – ezeket egyesítette ez az Erasmus+ ifjúsági projekt, amelybe közel 40 települést és 455 résztvevőt vontak be. A projekt keretében a fiatalok megismerhették például a fenntartható településfejlesztés szempontjait, felmérték saját közösségük igényeit, és megoszthatták ötleteiket az önkormányzatok döntéshozóival.
ENCORE – Qualitimpact Informal Group
Fiatalokkal foglalkozó szakembereknek, tanároknak és ifjúságsegítőknek szerveztek gyakorlati képzéseket az Erasmus+ program támogatásával. A résztvevők olyan kommunikációs technikákat és módszereket sajátíthattak el, amelyek segíthetik a munkájukat a mindennapokban. A projektben 14 országból 19 partnerrel és 28 külső szakértővel dolgoztak együtt azért, hogy támogassák a különböző szektorok közötti tudásmegosztást.
Nézze meg az Erasmus+ nívódíjas projektekről készült kisfilmeket ide kattintva!
További Erasmus+ nívódíjas projektekről ide kattintva olvashat.
További részletek az Erasmus+ programról: www.erasmusplusz.hu
Utolsó módosítás: 2019.06.26.