Tanítás otthonról - a digitális távoktatás támogatásának lehetőségei
2020.03.19.
Hír | Köznevelés
Válogatás a Tempus Közalapítvány Digitális Módszertárának ötleteiből
Az iskolák digitális munkarendi időszakában az oktatásban dolgozók összefogására és támogatására van szükség ahhoz, hogy közösen találjunk alternatív megoldásokat a távoktatás hatékonyabbá tételére. Cikkünkben a Tempus Közalapítvány honlapján működő, bárki számára hozzáférhető módszertani gyűjteményből válogattunk ki néhány izgalmas és praktikus foglalkozást, amelyekkel segíthetünk a diákoknak is élvezhetőbbé tenni az otthon tanulás élményét.
A Digitális Módszertár a tanítási gyakorlatot újszerű, interaktív módszerekkel, a tananyag feldolgozását IKT-eszközökkel megtámogató ötletek gyűjteménye, mely segítséget nyújt egy-egy projekt vagy tanóra teljes tervezéséhez letölthető segédanyagokkal, illusztrációkkal és óratervekkel.
A pedagógusok által kidolgozott tantervek részletekbe menően írják le egy-egy program kialakításának módszerét, és adaptálhatóvá teszik az egyedileg kigondolt koncepciókat. Az ötletek kipróbálását biztonsággal ajánljuk tanórai és tanórán kívüli foglalkozások keretében is megvalósításra, jelen helyzetben a távoktatás által generált korlátok és nehézségek leküzdése végett. Mindegyik ötlet részletes leírását és csatolt anyagát a kiemelt címekre kattintva érhetik el, regisztrációt és belépést követően!
Milyen feladatokkal és játékokkal készülhetünk a diákoknak?
A digitális oktatás egyik legnagyobb előnye, hogy a tanulók a saját otthoni, biztonságos és kényelmes közegükben foglalkozhatnak a tananyagokkal, melyeket a különböző szoftverek és applikációk használatával könnyedén jól befogadhatóvá tehetünk. Az egyik ilyen program, melyre az ingyenes regisztrációt követően már töltjetjük is fel saját tananyagunkat, a Mentimeter, melyet a Kreatív írás workshop mentimeter alkalmazással nevű foglalkozásban is használtak a résztvevők. Ez az ötlet a német nyelv tanulását hivatott fejleszteni a versalkotás művészi, értékteremtő jellegével párhuzamban, gimnazista korú diákok körében. A kreatív írást itt egy együttesen megalkotott szófelhő létrehozásával tudják megoldani a diákok az erre kiválóan alkalmas online programban. Az esztétika és fogalmazás gyakorlásán túl a tanulók kizökkenhetnek a nyelvtanulással járó monotonitásból, és az egyszerű, hétköznapi szituációktól eltérően kreatív módon átélhetik az alkotásban rejlő flow-élményt is.
A zeneoktatás területén is van lehetőség digitális módszereket alkalmazni: az E-learning az alapfokú zeneoktatásban koncepciójában az oktató a Moodle nevű online rendszerre építette ki a tanórák anyagait. Ebben a nyílt forráskódú LMS rendszerben szerveződhetnek össze a tematikus kurzusok, a kották és a hozzájuk tartozó hangfájlok létrehozására a Musescore program használható, a hangfájlok szerkesztésére pedig az Audacity. A felület előnye, hogy rugalmasan személyre szabható, könnyedén használható a diákok számára, és segíti az önálló felzárkózást, amely a zenetanuláskor előnyös lehet. Az e-learning hatékonysága ebben az esetben jól mérhető: a tesztek milyenségét széles spektrumon lehet szabályozni, például a próbálkozások száma és a kitöltésre adott idő keretében. A pedagógusok és tanulók között visszajelzés-rendszer alakulhat ki, és a tanulók is megoszthatják egymás között a gondolataikat. A portál mindeközben naplózza a felhasználók tevékenységét, így pontos adatok gyűjthetők a diákok aktivitásáról.
A Laplopók nevű projekt a kötelező olvasmányok feldolgozásában segít. Az olykor nyomasztó teljesítménykényszer elhagyásával lehetőség nyílik arra, hogy kreatív és játékos módon vegyük rá a diákokat a kötelező tananyagok megismerésére. A feladatok teljesítésekor az olvasás melletti, tudást felelevenítő gyakorlatok formulája személyre szabható, tehát a rajzolás vagy fotózás mellett akár egy szófelhőt is alkothatnak a gyerekek, illetve lehetőségük van digitális kompetenciájukat olyan online szerkesztőprogramok keretében fejleszteni, mint amilyen a Canva is. A számonkérés a Google tanterem használatával valósulhat meg, ahol olvasónaplót kell készíteni, a laplopok.webnode.hu oldal pedig kifejezetten ennek a projektnek a fenntartására jött létre, ahol folyamatosan lehet jelentkezni a programra, illetve vezethető az élménylap is, mely az olvasásból származó élmények rögzítésére szolgál. További lehetőségként áll fenn, hogy a gyerekek maguk is készíthetnek feladatokat a LearningApps (Tankockák) segítségével, ezzel fokozva a tanulás hatékonyságát. A LearningApps feladatkészítő alkalmazások használatát mutatják be A tanulás jövője MOOC tananyagvideó is:
- A tankockák készítéséről szóló videó
- A változatos feladatok készítéséről szóló videó
- A tankockákat rendszerbe szervező Tankock-mátrixról szóló videó
A Törtek támadása nevű foglalkozás a csoportmunka és a digitális történetmesélés segítségével járul hozzá a matematika könnyebb megértéshez. Az egyes szabályokat kisebb történetek megalkotásával, és azok megfilmesítésével teszik izgalmassá a diákok, miközben olyan online felületekkel ismerkednek, melyekről Creative Commons licenszű forrásokat kereshetnek az alkotói munkához. A szerzői jogokkal való ismerkedés kiterjed a szövegek, képek és zenék felhasználására is. A foglalkozáshoz a Wevideo és a GoldWave kép-és hangszerkesztő programokat használhatják, és szabadon létrehozhatják a saját, törtekről szóló meséjüket. A program a digitális eszközök és források sokoldalú használatára tanít az alapvetői szerzői jogi eljárások megismerése mellett, valamint elősegíti a gyerekek kreatív oldalának kibontakozását, és a matekkal kapcsolatos feszültségüket is oldja, hiszen az alkotás örömével egy időben, bújtatva, de hatékonyan tanulják a szabályokat is.
Utolsóként a Nyomozz és írj ötletét ajánljuk megvalósításra, amely foglalkozás a gamifikáció (azaz a játékosítás) módszereit alkalmazza. A diákoknak kiscsoportokban dolgozva kell egy adott bűnügyet megoldaniuk a bűnjelek megtalálásával, angol nyelven. A bűnjelekhez vezető úton feladatokat kapnak, melyeket a tanárkollégák is kiadhatják, így több tantárgy oktatható egyszerre a szakterületek bevonásával (pl. fizika vagy kémia). A nyomozócsoportok megosztott dokumentumokban dolgoznak, amikbe folyamatosan írniuk kell, így végül minden csoport munkájából kikerekedik egy sajátos detektívtörténet. A tanulók a wordle.netszófelhőkészítő alkalmazást, a TeamUp csapatmunkát segítő szoftvert, a Google alkalmazásokat és a Puzzle makert tudták használni a közös munkához. Ennek a programnak a lényege abban rejlik, hogy az oktatás úgy valósul meg digitálisan, hogy közben a diákok együtt készülhetnek a tananyagokból az érettségi előtt állva is, valamint összeköti őket a közös izgalom és várakozás, ami a nyomozástól ébred bennük. A játékos tanulás egyszerre több tantárgy esetében bővíti a lexikális tudást, valamint fejleszti a kreativitást, a kooperációs készségeket és az íráskészséget.
Ezen programok mindegyike sikeresen alkalmazza az IKT-eszközök beépítését a már meglévő tananyagok módszertani frissítésére. Fontosnak tartjuk, hogy közösségi szinten is támogassuk a pedagógusok munkáját, és jól használható, bizonyítottan eredményes megoldásokat ajánljunk a távoktatás gördülékeny levezényléséhez. A kiemelt szoftverek és online platformok pedig mind elérhetők ingyenes verzióban is, így könnyedén és gyorsan hozzá tudunk látni a tervezési és szervezési munkához.
További érdekes és izgalmas kipróbált módszertani ötleteket találhat a Tempus Közalapítvány Digitális Módszertárában!
Amennyiben a távoktatásban használható további eszközökre kíváncsi, látogasson el A tanulás jövője YouTube-csatornára, ahol egy 30 videóból álló válogatást is találhat speciálisan távoktatást segítő eszközökből. Gazdagítsa tanóráit az osztályteremben és online is!
Utolsó módosítás: 2020.03.19.