Idén a társadalmi befogadás előmozdítása az Alma műhelyek témája

2020.06.30.

Magazin | Köznevelés

A Tempus Közalapítvány közel 10 éve tart rendszeresen Alma a fán műhelyeket. A workshopok eredetileg pedagógusoknak, munkaközösség- és iskolavezetőknek szóltak, támogatva a tanárok elméleti és módszertani fejlődését, illetve a szakmai hálózatépítést. 2019-től a műhelyek témája a társadalmi befogadáshoz kapcsolódik, ezért a részvétel nyitott minden olyan társterületi szakember számára is, akinek szerepe lehet ennek elősegítésében. Az idei témák az oktatás egészének tanulóközpontú, inkluzív megközelítéséhez kapcsolódnak.

Február 27-én rendeztük meg az első idei Alma a fán műhelyünket a Tempus Közalapítvány STAIRS (Stakeholders Together Adapting Ideas to Readjust Local Systems to Promote Inclusive Education – Az inkluzív oktatást támogató helyi rendszerek újragondolása) projektje keretében, melynek célja olyan nemzetközi jó gyakorlatok megosztása, amelyek a társadalmi befogadás előmozdítását segítik elő. 

A műhely témája a befogadó oktatási környezet volt. Ennek újragondolása azért is szükséges, mert bár az esélyteremtés, a méltányosság, a befogadó, inkluzív vagy nyitott iskola jellemző kifejezései az intézmények pedagógiai programjának, közben az iskolák egyre inkább kihívásokkal szembesülnek, hogy képessé váljanak a tanulók egyéni szükségleteihez és sajátosságaihoz való igazodásra.

 

A workshopon az alábbi kérdésekre kerestük a választ a Nyitott Iskolákért Alapítvány trénereinek, illetve a részt vevő pedagógusok, intézményfenntartók és az oktatást segítő társszakmák képviselőinek segítségével:

  • Van-e különbség a fenti fogalmak mögöttes tartalmai között?
  • Hogyan juthat el egy iskola a szavak és célkitűzések szintjéről a mindennapi gyakorlatot átható cselekvésig?
  • Hogyan teremthető meg a minden egyes diák számára befogadó oktatási környezet?
  • Miként válhat egy iskola olyan közösséggé, ahol a gyerekek jól érzik magukat, mert a pedagógusok nyitottan és elfogadóan viszonyulnak az egyéni különbségekhez? 

A rendezvényen elhangzott előadás és az azt követő gyakorlati műhelyek alapján a fenti kérdések közül néhányra a válaszok pár szóban is összefoglalhatóak: bizalomépítés és kapcsolatteremtés, kommunikáció és szeretet. Ahhoz, hogy ezek megvalósulhassanak, nyitottságra van szükség. Nyitott pedagógusok és iskolavezetők tudnak nyitott iskolát építeni, és az innen kikerülő gyerekek pedig egy nyitott, befogadó, azaz inkluzív társadalmat. 

Jakab Erika
Tempus Közalapítvány, Tudásmenedzsment csoport

A cikk a Pályázati Pavilon 2020. tavaszi számában jelent meg.

Utolsó módosítás: 2020.08.05.