Megtalálta a vak tyúk a szemét? – interjú a Digitális Módszertár két díjazottjával

2020.07.07.

Magazin | Köznevelés

Beszélgetőpartnereink Dénesné Szak Andrea, a Kaposmérői Hunyadi János Általános Iskola magyar és német nyelv szakos tanára és Pandur Emese, a Kadarkúti Jálics Ernő Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Kollégium könyvtárostanára. Ők a Vak tyúk is talál szemet közös ötletgazdái, a Digitális Módszertár többszörös díjazottjai.

Bár egyre több Digitális Módszertár feltöltőnk nem szaktantárgyi pedagógus, mégis „ritka páros” vagytok. Hogyan találtatok egymásra, mi motivált benneteket, hogy közös projekten dolgozzatok?

DSZA: Ott lakom, ahol Emese dolgozik. Mindig érdeklődve figyeltem, hogy milyen sokrétű az a tevékenység, amit ő könyvtárosként végez. Egy közös iskolai projekt után merült fel az igény egy közös munkára. Mind a ketten elismerjük a másik szakmai munkáját, és talán épp ez volt az, ami a legjobban motivált, hogy hogyan tudunk egy közös projektet kidolgozni és megvalósítani. Így utólag mondhatom, hogy nagyon élveztem a közös munkát, amely tulajdonképpen az online térben folyt. Csupán egyszer találkoztunk személyesen és a záró rendezvényen. Nagyon sokat lehet egymástól is tanulni a közös tervezés során. Mindenkinek szívből ajánlom, hogy próbálja ki a kooperatív tervezést. Megéri!

Miért kezdtetek el a tanulókkal digitális eszközöket használni?

DSZA: Én már 2015 óta aktívan használom a diákjaimmal a digitális eszközöket a tanóráimon. Eleinte egy-egy projekt keretén belül próbáltam ki velük érdekes és hasznos web2-es alkalmazásokat. Ezek közül néhányat meg is tartottunk, és rendszeresen beépítettem az óráimba. Fontos, hogy a mai diákok lépést tartsanak a digitális világ változásaival, és megtanulják eszközszinten használni az alkalmazásokat egy-egy feladat elvégzésére.

PE: Könyvtárostanárként fontosnak tartom, hogy a tanulók ismerjék és tudatosan használják a digitális eszközöket. A könyvtári órákon információt keresünk, adatbázisokat használunk. A digitális eszközökkel próbálom az órákat színessé, érdekessé tenni, hiszen az iskolai könyvtár egy nagyon izgalmas közösségi tér.

Mi volt az első nagyobb sikerélményetek a digitális oktatás területén?

DSZA: Nagy meglepetésemre 2015-ben az első pályázatomat mindjárt Digitális Pedagógus díjjal jutalmazták. Akkor kísérleteztem először a gamification eszközével egy 8. osztályban. A pályázatom címe: „József Attila és én” volt. Attól kezdve minden évben készítettem egy innovatív projektet, amelyekben a legkülönbözőbb digitális eszközöket és témákat dolgoztam fel. A legemlékezetesebb az volt, amikor a fordított osztályterem mintájára minden tanulócsoportom külön helyiségben dolgozott 1 héten keresztül, és én csak a záró foglalkozáson voltam jelen. Hihetetlen, de működött.

PE: Nagy élmény volt számomra, amikor először vettünk részt tanulóinkkal a Digitális Témahéten, valamint a Könyvtárostanárok Egyesülete által 2018-ban kiírt pályázaton megterveztük a jövő iskolai könyvtárát (kiterjesztett valósággal). Országos első helyezést értünk el.

Sokat emlegetett téma a tanárszerep átalakulása. Mi ebben a fontos számodra?

DSZA: A tanár egy kicsit olyan, mint egy kaméleon. Mindig igazodik a változásokhoz. Ez a mai generáció már teljesen más, mint akár 5 évvel ezelőtt. Ha eredményesen szeretnénk őket tanítani, igazodnunk kell a kor és az új generáció igényeihez. A tanárszerep is teljesen átalakul: a frontális tanítás már nem olyan hatékony, a team-munka, a projekt alapú oktatás sokkal hatékonyabban alkalmazható. Ehhez társulnak az önálló tanulást segítő digitális eszközök. Sokkal fontosabbá válik a tanulási út, a megszerzett készségek és tapasztalások.

PE: Könyvtárostanárként adatok gyűjtését, feldolgozását is tanítom. Fontosnak tartom az információforrások pontos ismeretét, az információk etikus felhasználását. Ebben is kulcsszerepe van a digitalizációnak.

A Tempus Közalapítvány 7 éve útjára indított Digitális Módszertára arra hivatott, hogy az IKT-eszközöket és digitális pedagógiai módszereket kreatív és innovatív módon alkalmazó tanárok ötlettára legyen. Az adatbázis használatával a pedagógusok a tanórák és a tanórán kívüli tevékenységek megújításához nyerhetnek inspirációt, illetve konkrét, a mindennapi iskolai teendőik során alkalmazható módszereket tanulhatnak másoktól. Jelenleg több mint 400 projekt található a Digitális Módszertárban. A legjobb ötletek feltöltői minden évben Digitális Pedagógus Díjat kapnak.

További információ: digitalismodszertar.tka.hu


Úgy látjuk, hogy az olyan innovatív személyek, mint ti, a kollégák figyelmét is felkeltik, és az iskolában másokra is átragad lendületük, innovatív gondolkodásuk. Mit gondoltok erről?

DSZA: Az innováció belülről fakad. Jó érzés, ha a kollégák elismerik, ha sikereket érünk el. Számomra nagyon fontos visszajelzés a gyerekek véleménye egy-egy projekt után, illetve a szakmai megmérettetés. Ezek igazolják, hogy jó úton járok, és érdemes időt és energiát fektetni a kísérletezésbe, innovációba. Helyi szinten az érdeklődő kollégákkal osztom meg a tapasztalataimat, és hálás vagyok, ha a Digtális Tér konferencián másoknak is megmutathatom, hogy mit alkottunk közösen a diákjaimmal.

PE: Valóban ragadós az innovatív szemlélet. Az új eszközök, módszerek lendületet adnak a munkámhoz. Számomra a legnagyobb segítség és öröm, ha a gyerekek élvezik az órát, a tanulást. Ez ösztönöz arra, hogy minél több módszert, ötletet elsajátítsak, kipróbáljak. A gyerekektől is szívesen tanulok.

Mit éreztek legfontosabbnak a tanárok digitális fejlesztése kapcsán? Mitől lehet számukra egyszerűbb vagy élményszerűbb ez a folyamat?

DSZA: A tanárok digitális fejlesztése kulcskérdés. Az idősebb kollégák már nehezebben igazodnak ki a digitális alkalmazások között, hiszen napról napra újabbak jelennek meg. Hasznos lenne egy digitális feladattár, amiből az adott tananyagnak megfelelően válogathatnának. A digitális okostankönyvek a másik megoldás, ahol egy-egy tananyagrész után online feladatokat lehet elvégezni. Fontos a helyes arány megtalálása a hagyományos és az új módszerek között.

PE: Szerintem fontos lenne a nyitott(abb) szemlélet elsajátítása, saját tapasztalat útján. Egyszerű digitális alkalmazásoktól kiindulva, alkalmazva a tanított tantárgyakban.

Milyen ötletet ajánlanátok a sajátotokon kívül a Digitális Módszertárból?

DSZA: Számomra az egyik legizgalmasabb projekt a Nyomozás Erdélyben című volt az idei díjazottak közül. Jó ötletnek tartottam, hogy egy krimi történéseit egy valós nyomozás keretjátékába ágyazva élték meg a diákok. Hatalmas munka volt ez az ötletgazda pedagóguspártól, de azt hiszem ezekért a gyöngyszemekért érdemes ilyen monumentális alkotómunkát végezni.

PE: Nehéz a választás, nagyon sok jó ötlet található a módszertárban. De szeretném ajánlani Andi MÁV - Mindannyian mások vagyunk című projektjét, mert úgy gondolom, hogy az érzékenyítés és a toleranciára nevelés nagyon fontos téma.

Györgyi-Ambró Kristóf Áron
Tempus Közalapítvány, Tudásmenedzsment csoport

2019-ben digitális pedagógus díjat kapott a Tempus Közalapítványtól

Projektek kategóriában:

  • Dénesné Szak Andrea & Pandúr Emese: Vak tyúk is talál szemet
  • Hunyadi-Buzás Éva: 13 híres német - avagy segítsetek Gutenbergnek!
  • Horváth Anita, Horváthné Gyurisán Szabina: Nyomozás Erdélyben krimijáték
  • Mgr.Henzel György: LeonARdo Da Vinci az első STE@M Maker

Óratervek kategóriában:

  • Éder Márta: Úton-útfélen, avagy jó úton jársz?
  • Rekic Muci Natália: Story time: Calypso the Flamingo

tka.hu » Tudástár » Módszertani ötlet gyűjtemény és digitális módszertár

A cikk a Pályázati Pavilon 2020. tavaszi számában jelent meg.

Utolsó módosítás: 2020.08.05.