Nemzetközi szinten is példaértékűek a pécsi nyári egyetemek

2020.07.13.

Magazin | Felsőoktatás

Dr. Pozsgai Gyöngyi, a Pécsi Tudományegyetem Mobilitási és Ösztöndíjprogramok Irodájának irodavezető-helyettese, Study Abroad és nyári egyetem programvezetője társtrénerként vett részt a budapesti EIAE akadémián a How to plan and run a summer school succesfully (Egy nyári egyetem sikeres megtervezése és megvalósítása) című képzésen.

Hogyan érkezett a felkérés a tréning megtartására?

2016-ban magam is részt vettem az EAIE Akadémia nyári egyetemről szóló szekcióján, melyet Jeroen Torenbeek, az Utrecht Summer School igazgatója tartott. Abban az évben indítottuk el a Pécsi Tudományegyetemen a Pécs Summer School programot. Torenbeek úrral azóta tartottuk a kapcsolatot, figyelemmel kísérte, ahogy egyre növekvő számú nyári egyetemet szervezünk a PTE-n, egyre nagyobb hallgatói részvétellel. Ennek eredményeképpen tavaly ősszel felkért, hogy társtrénerként osszam meg a nyári egyetemekre vonatkozó tapasztalataimat az EAIE Akadémián, és avassam be a résztvevőket a sikertörténetünkbe.
 

Kik voltak a résztvevők?

Nagyon változatos volt a csoport összetétele. Európa számos országából ékeztek, több angol egyetem is képviseltette magát, sőt az Egyesült Államokból is volt résztvevő. Mindenki más céllal érkezett. Néhányan a már futó nyári egyetemi programjukat szerették volna sikeresebbé tenni, míg a résztvevők többsége a közeljövőben kívánja elindítani a nyári egyetemi képzésüket, és emiatt jelentkezett.
 

Miről szólt a tréning?

A tréning a nyári egyetemek megrendezéséhez szükséges összes tevékenység elemzését magában foglalta. Az általam tartott szekciók során átbeszéltük a szervezéshez szükséges teljes marketingfolyamatot, a piackutatástól egészen az elégedettség méréséig. Megvitattuk az egyes folyamatok szereplőit, döntéshozóit, a sikeresség tényezőit, illetve a hibalehetőségeket. Nagyon hasznos volt a sok eltérő egyetemi kultúra és döntéshozatali folyamat megismerése, a tapasztalatok, lehetőségek megosztása.

 

Trénerként mik voltak a legfőbb tapasztalatai?

Világszerte felerősödött az érdeklődés a nyári egyetemek iránt, egyre több egyetem vezet be nyári programokat, ezeken láthatóan növekszik a részt vevő hallgatók száma. A nyári egyetemek olyan hallgatók körében népszerűek, akik rövid idő alatt szeretnék kipróbálni magukat egy külföldi tanulmányi környezetben, elmélyedni egy adott tudományterületen, esetleg teljesen új tudományterületbe belekóstolni, nemzetközi környezetben, külföldi hallgatók körében lenni, és közben az otthoni tanulmányaikhoz kreditpontokat szerezni. Egyre több egyetem ismeri fel a nyári egyetemek szervezésében rejlő előnyöket. Ilyen például a nemzetközi képzési portfolió bővítése, a nemzetközi láthatóság növelése, az üres egyetemi facilitások kihasználása, a bevételnövelés stb. Emiatt tapasztalható évek óta növekvő igény a nyári egyetemek szervezésével kapcsolatos tréningek iránt. Többféle nyári egyetem szervezési modell is létezik és működik hatékonyan, de az intézményi célok világszerte nagyon hasonlóak.
 

Milyen résztvevői visszajelzéseket kapott?

Nagyon lelkesek, aktívak voltak a résztvevők a tréning során, számos pozitív visszajelzés érkezett arról, hogy milyen sok ismerettel gazdagodtak, és mennyi új ötletet szereztek a saját programjaik sikeresebb megvalósítása érdekében. Nagy örömünkre szolgál, hogy a Pécsi Tudományegyetem Pécs Summer School programja ilyen példaértékű a nemzetközi felsőoktatási piacon. A sikeres nyári egyetemi programok eredményeként az idei évben elindítottuk a Pécs Winter School programot is, rögtön két kurzus szervezésével. 

Kovács Laura
Tempus Közalapítvány, Study in Hungary

2020-ban a hagyományoktól eltérően csak ősszel tudják megrendezni a képzéssorozatot a kialakult egészségügyi válsághelyzetre való tekintettel. A szervezők hamarosan értesítenek minden érdeklődőt, hogy a rendezvényt milyen formában kívánják megvalósítani, hiszen teljesen új helyzetet teremtett a felsőoktatás nemzetköziesítése szempontjából a COVID 19 világjárvány. Az új kihívásokra pedig egységes válaszokat, stratégiákat és képzéseket szükséges kidolgozni.

A cikk a Pályázati Pavilon 2020. tavaszi számában jelent meg.

Utolsó módosítás: 2020.08.05.