Magyar rekord született: 101 eseménnyel ünnepeltük idén az Erasmus Napokat!

2023.10.27.

Rendezvény | Sport, Ifjúság, Szakképzés, Felnőtt tanulás, Nonprofit szervezet, Köznevelés, Felsőoktatás

Október 9-14. között zajlott a nemzetközi #ErasmusDays programsorozat, amelynek keretében több mint 100 eseménnyel készültek a hazai projektmegvalósítók.

Az idei Erasmus Napok alkalmával összesen 101 magyar eseményt szerveztek a résztvevő intézmények és szervezetek lelkes koordinátorai, szervező munkatársai, hogy megmutassák projektjüket a világnak – közben pedig együtt ünnepeljék az Erasmus+ programot és Európát.

A hatnapos ünnepléshez több mint 100 projekt csapata jelentkezett szervezőnek az Erasmus+ köznevelés, szakképzés, felnőtt tanulás, sport, felsőoktatás és ifjúság szektorát képviselve. Az izgalmas programok országszerte 33 városban valósultak meg hat napon keresztül, október 9-14. között.

A 2017-ben debütált nemzetközi kezdeményezés, az #ErasmusDays elindulása óta, október közepén több napon keresztül minden az Erasmus+ programról szól. Az Erasmus+ projektet megvalósító intézmények és szervezetek különféle programokat szervezhetnek, hogy bemutassák elért sikereiket, eredményeiket, miközben szakmai kapcsolataikat is bővíthetik.

Az Erasmus Napok programsorozat remek lehetőség a projektek bemutatására és arra, hogy együtt ünnepeljük az Erasmus+ programot és Európát. Magyarország 2018 óta, idén hatodik alkalommal vett részt a kezdeményezésben.

A szervezők élménybeszámolókkal, interaktív műhelymunkákkal, információs napokkal, online eseményekkel, kihívásokkal, módszertani bemutatókkal készültek, hogy bemutassák projektjüket és eredményeiket a nemzetközi programsorozat alkalmából.

Ízelítő a programokból

A 21 Nap Egyesület programja miatt a szokásosnál korábban kezdték a napot a békéscsabai Andrássy Gimnáziumban: mindenki nagyon izgatott volt, hogy az #ErasmusDays keretében bemutathassa műhelyeit a tanulóknak. Minden csoportnak lehetősége volt 2 műhelymunka lebonyolítására. Lehet, hogy a diákok az elején félénkek voltak, de a workshopok végén szívesen részt vettek azokon és nagyon jól szórakoztak. Az olasz ebéd közben megbeszélték a facilitációs folyamattal kapcsolatos tapasztalataikat, de Békéscsaba nevezetességeinek felfedezésére is maradt másfél órájuk.

A Csongrádi Batsányi János Gimnázium és Kollégiumban a nyelvi munkaközösség tagjai tanóráik keretében különféle foglalkozásokat tartottak, a diákok beszámolóit hallgathatták meg angol és német nyelven egyaránt. A szünetekben angol, német és olasz nyelven verseket hallgattak meg. Az 5.F osztály erdei iskolában járt, projektmunka keretében ők is bekapcsolódtak az eseménybe angol és német nyelven egyaránt. Pénteken az aulában közös éneklés keretében a What a Wonderful World című dalt énekelték el a megjelentek.

A Gyulai István Általános Iskolában október 9-én kedvcsináló programot szervezett az Erasmus+ csapat: bemutatták az Erasmus+ adta lehetőségeket és segítséget nyújtottak a pályázatírás elkezdéséhez. A kétórás program nagyon jó hangulatban telt, illetve a felmerülő kérdések mindegyikére választ tudtak adni.

A Békéscsabai SZC Kemény Gábor Technikum idén egy egész hetes programsorozattal készült az Erasmus Napokra. A tavalyi évhez hasonlóan idén ismét megrendezésre került a nagysikerű EU kvíz, melyen a diákok az Európai Unióval kapcsolatos ismereteiket tesztelhették egy kahoot kvíz segítségével, a történelem tanárnő vezetésével. A következő napon a kecskeméti Mercedes Gyárat látogathatta meg a 10.C osztály, hogy bepillantást nyerjenek egy nemzetközi cég működésébe. Ezután a testmozgásé volt a fő szerep: a 9.B osztály a Nordic Walking mozgásformát próbálhatta ki a Békés Megyei Nordic Walking szervezettel együttműködve, míg más tanulócsoportok jóga, illetve mindfulness gyakorlaton vehetett részt az Erasmus+ továbbképzésen részt vett oktatónk szervezésében. Másnap a klímaváltozásról hallgathattak meg a gyerekek előadást. A 12.A osztálynak az iskola 13. osztályos tanulója tartott élménybeszámolót a DiscoverEU programról, hiszen az egy évvel ezelőtti pályázati körben nyert és augusztusban körbe utazta Észak-Európát. A diákok mellett a tanároknak is lehetőségük nyílt különféle Erasmus programokon részt venni. Az iskola most záruló „Digitalizácó és Fenntarthatóság a Keményben” című pályázatának keretein belül a külföldi kurzusokon részt vett kollégák tartottak Erasmus workshopot, mely során megosztották az általuk elsajátított jó-gyakorlatokat az érdeklődő munkatársakkal. Az iskola Erasmus csapatának tagjai a firenzei Europass Teacher Academy online projektbemutatóján vettek részt, valamint a Békéscsabai Szakképzési Centrum tagintézményeinek Erasmus koordinátorai egy közös beszámoló keretein belül mutatták be iskoláik aktuális projektjeit.

A Dunakeszi Radnóti Miklós Gimnázium IV. Béla király tagintézménye első nyertes pályázatának keretében 12 tanuló diákmobilitáson vett részt Spanyolországban. Élményeikről tartottak beszámolót az iskola diákjainak október 12-én 9:00 órától. A mobilitáson készült fotókból installáció díszíti az iskola zsibongóját.

Idén kiemelkedően nagy számú érdeklődőt láttak vendégül az Erasmus-teaházban a Fóti Fáy András Általános Iskolában. A programot az angol munkaközösség szervezte, melynek tagjai részben már maguk is résztvevői voltak az Erasmus-programoknak, részben a közeljövőben tervezik a mobilitásaikat. A szülők a gyerekekkel közösen töltötték ki a 13+1 kérdésből álló Erasmus-totót, miközben kellemes zene mellett teázhattak, beszélgethettek. Sokan konkrét kérdésekkel érkeztek a programra, kíváncsian hallgatták a már megvalósult mobilitásokról szóló élménybeszámolókat, érdeklődtek a jövőben tervezett tevékenységek iránt.

A Jövő Iskolája október 12-én szervezett Erasmus Day rendezvényt, ahol a résztvevők megismerhették a pályázat célját, tartalmát, interaktív workshop keretén belül képet kaptak a nemzetközi kurzusok során elsajátított ismeretekről, jógyakorlatokról. Az érdeklődő vendégeknek először a projektkoordinátor beszélt arról, mit szeretnének e pályázat keretén belül megvalósítani, és hol tartanak most a megvalósításban. Ezt követően először egy közös játékban vehettek részt a jelenlévők „lábnyomok a homokban” címmel, mely a kapcsolatteremtést segítette elő. Majd öt helyszínen, ötféle tevékenységben lehetett részt venni: volt köztük matematikai játék, fejtörő, angol mini nyelvi verseny, folytatásos történetalkotás csapatban, és önismereti teszt az asszertivitásról. Minden helyszínen valójában a pedagógiai munkába lehetett betekinteni. A workshopot úgy szervezték, hogy minden érdeklődő minden helyszínre eljuthasson. A velük készült riport itt tekinthető meg.

A Közlekedési Múzeum workshop napján a résztvevők sok aktuális kérdésről gondolkodhattak, beszélgethettek együtt az Északi Járműjavítóban. A múzeum múltja, jelene és jövője, kiemelt ismeretátadási projektek, trendek, látogatói elvárások és a közgyűjtemények társadalmi felelősségvállalásának lehetőségei is megjelentek a tematikus egységekben, akárcsak az intézmény Erasmus+ mobilitási tapasztalatai.

A META - Don Bosco Technikum és Szakgimnázium eseményének célja az volt, hogy azok a szakképzésben tanuló diákok, akik érdeklődnek a projektek iránt, bővebb információt kapjanak a külföldi szakmai gyakorlati helyszínekről és lehetőségekről. És kik tudnák a tudnivalókat és élményeket hitelesebben közvetíteni, mint azok a tanulók, akik már részesei lehettek az Erasmus+ programnak? E szellemben tartottak a végzős tanulók interaktív előadásokat 13. évfolyamos társaiknak.

A kecskeméti Piarista Gimnázium szervezésében október 10-én, online került megrendezésre a III. Erasmus Diákkonferencia, amelynek elsődleges célja a nemzetköziesítésen túl, hogy a különböző országokban élő diákokat összekapcsolja és lehetőséget adjon számukra, hogy a talentumaikat és érdeklődési köreiket megosszák egymással. Kivételes alkalom volt, hiszen mindamellett, hogy minden feladatot diákok végeztek, Argentínából, Spanyolországból Szlovákiából, Lengyelországból és Magyarországról kapcsolódtak be az előadók és résztvevők. A konferencia teljes levezetését és az online szobák koordinálását a Cordoba-i Szent Tamás Piarista Gimnázium diákjai vállalták. Az összesen 20 angol és 5 német prezentációt magyar, lengyel és spanyol diákok készítették és adták elő. A témák az élet különböző területeit ölelték fel, úgy, mint pályaválasztás, hobbiból elhivatottság, kórusverseny élményei, cserkészet, repülőgépek, divat, olimpia, Harry Potter könyv és film közötti különbség, a hit megélése, hungaricumok, Zaragoza, Málta, Tokió bemutatása. 

A Rádi II. Rákóczi Ferenc Általános Iskolában is megtartották az Erasmus Napot, ami nagyon jó hangulatúra sikerült: vendégeik jól érezték magukat és szívesen játszottak a nyáron tanult játékokból néhányat. És ami a legfontosabb, sikerült kedvet kapniuk a következő évi pályázáshoz.

A Szegedi SZC Kőrösy József Közgazdasági Technikum október 12-ei eseményén, a délelőtt folyamán egy rövid online gazdasági játékot követően, 45 perces foglalkozások keretében a németet tanuló 10. évfolyamosok beszélgethettek a legutóbb Kielben 3 hetes szakmai gyakorlatot teljesítő diákokkal. A délután folyamán a náluk szakmai gyakorlatot teljesítő kieli diákokkal közös társasjátékozást szerveztek, a résztvevők kisebb csoportokban játszhattak, és egyénileg töltöttek ki a pályázatunk témájához kapcsolódó rövidebb rejtvényeket, feladatlapokat, amelyeket apró édességekkel díjaztak. A játékos órát követően disszeminációs rendezvényen kaphattak bepillantást az érdeklődők a diákok Németországban töltött mindennapjaiba, illetve a programba való bekerülés feltételeiről is volt szó.

Október 12-én izgalmas eseményre került sor a Budapest XVI. Kerületi Táncsics Mihály Általános Iskola és Gimnáziumban. A nap fénypontja egy kiállítás hivatalos megnyitója volt, ami az intézmény első Erasmus csoportos mobilitását mutatta be. A kiállítás a diákok élményeire, az utazás fenntarthatóvá tételének konkrét lépéseire összpontosított, és egy szebb jövő képét is bemutatta. A képek magával ragadóak és szemet gyönyörködtetőek voltak, és nagy érdeklődést váltottak ki a vendégekből. A kiállítás végén egy, a projektben részt vevő diák által készített videót nézhettek meg a vendégek. Ez egy inspiráló alkotás volt, amely bemutatta Lengyelország szépségét és azt, hogy milyen sok közös múlttal rendelkezik a két ország. A hivatalos megnyitó után a vendégeknek lehetőségük volt szórakoztató és tanulságos játékokkal, például puzzle és keresd a párját játszani, de a tanároknak is tartottak workshopot.

A Tempus Közalapítvány is izgalmas programokon várta a résztvevőket

Az Erasmus+ programot koordináló nemzeti irodaként, a Tempus Közalapítvány is csatlakozott idén a magyar #ErasmusDays szervezők táborához és több eseményen várta az érdeklődőket.

Először szerveztek Magyarországon Erasmus+ nyílt napot október 10-én, amelynek célja az volt, hogy az Erasmus+ program iránt érdeklődők, akik még nem indultak el a pályázás útján, csak hallottak a benne rejlő lehetőségekről, megismerhessék a programot. A nyílt napon a résztvevők sikeres projektmegvalósítókat ismerhettek meg, feltehették kérdéseiket a pályázással és a projektmegvalósítással kapcsolatban is.

Aktív társadalmi részvétel az Erasmus+ és az Európai Szolidaritási Testület projektekben című szakpolitikai szemináriumon várták azokat október 11-én, akik szerettek volna komplex képet kapni az aktív társadalmi részvétel kapcsán, valamint jó példákat ismerhettek meg a témában.

Az október 12-ei Nemzetköziesítés a szakképzésben konferencia célja az volt, hogy bemutassa a résztvevőknek a szakképzésbe beépíthető és megvalósítható nemzetközi, különösen pedig az Erasmus+ projektek lehetőségeit és előnyeit a szakképzés szereplői számára.

A nemzetközi programsorozat keretében világszerte 9636 esemény valósult meg és 53 országban zajlottak egy időben 

 

Utolsó módosítás: 2023.11.06.