EU-n kívül, korlátozásokon túl

2023.11.06.

Hír | Felsőoktatás

Az ELTE nívódíjas Erasmus+ projektje során hallgatók és oktatók kapcsolódhattak be 16 ország egyetemének vérkeringésébe. A megvalósításnak a koronavírus-korlátozások sem állhattak útjába. Interjú Szőke Julianna nemzetközi Erasmus+ koordinátorral.

Mi motiválta Önöket a projekt elindítására? Mi volt a fő célja?

Új, EU-n kívüli partnerségeket szerettünk volna kialakítani, hogy az ELTE hallgatói és oktatói új környezetben tanulhassanak, oktathassanak, vagy éppen képzéseken vegyenek részt. Emellett a partnerintézmények oktatóit és hallgatóit is fogadni akartuk, hogy munkájukkal színesítsék intézményünk nemzetközi oktatási palettáját. A projektben szerepeltek már meglévő, jól működő partnerségek is, amelyekkel sikerült tovább erősíteni az együttműködést. Az Erasmus+ program jól átgondolt struktúrája lehetővé teszi a partnerségek minőségi működtetését. 

Mi volt a projekt legnagyobb előnye a résztvevő oktatók, hallgatók számára?

A résztvevők egy teljesen új világban próbálhatják ki magukat, mint amiben a hétköznapjaikat töltik. A hallgatók egy másfajta felsőoktatási attitűddel és kultúrával találkoznak külföldön, sokszor hosszabb távú együttműködésekbe is bevonhatóak, és egy-egy ilyen élmény személyiségformáló lehet számukra. 

Mi az a projekteredmény, amire a legbüszkébbek?

Az Indianai Egyetem jogi karával való együttműködésünk során sikerült kialakítani egyfajta szimbiózist, ahol a bevont ELTE-s oktatók olyan területeken tudnak rövid kurzusokat tartani, amikre ott nincs kapacitás. Ez az itthoni oktatóknak hatalmas lehetőség, hiszen egy amerikai egyetem életébe kapcsolódhatnak be. Ennek a megvalósulását nagyban segítette, hogy megjelent az Erasmus+ programban egy új finanszírozási lehetőség, az úgynevezett Erasmus+ 20%, ami lehetővé teszi, hogy az EU-n belüli mobilitásra szánt keret 20%-át átcsoportosítsuk EU-n kívüli utazások finanszírozására. 



Milyen változásokat indított el az intézményben ez a projekt?

A kreditelfogadásban sokat fejlődött az ELTE az elmúlt években, de ez nemcsak ennek a projektnek köszönhető. Az egyetem kialakított egy, az automatikus kreditelismerést biztosító folyamatot, amely az első visszajelzések alapján jól működik.. Ez szerintem az Erasmus+ programban való részvételünk egyik mérföldköve. Mi volt a legemlékezetesebb pillanat? Az ukrajnai háború kitörése után két kijevi oktatót tudtunk fogadni a projekt keretében, akiknek több hónapnyi előkészítő munkának köszönhetően sikerült átjutniuk a határon. Az egyikük ráadásul férfi, aki hadkötelezettség alatt állt, így magas helyekről kellett engedélyt szereznie ahhoz, hogy két hétre át tudjon utazni Magyarországra. 

Mi jelentette a legnagyobb kihívást a megvalósításban?

A projekt indulásakor tört ki a koronavírus-járvány. Így amint elindultak az első mobilitások, máris le kellett állítani mindent, és szinte az összes mobilitás megvalósítása a projektidőszak utolsó félévére csúszott. Tehát egy félév alatt kellett nagyjából 80-90 EU-n kívüli mobilitást lebonyolítani, ami önmagában is elég bonyolult lett volna, de közben kitört a háború adminisztratív terheket rótt ránk. Ennek ellenére 16 ország 24 intézményével összesen 89 mobilitást sikerült megvalósítanunk a projektben. Három intézményt a háború kitörése után vontunk be Ukrajnából.  is. Ez nem várt lelki és adminisztratív terheket rótt ránk. Ennek ellenére 16 ország 24 intézményével összesen 89 mobilitást sikerült megvalósítanunk a projektben. Három intézményt a háború kitörése után vontunk be Ukrajnából.

Milyen országok vettek részt a projektben? 

A résztvevők négy földrészről utaztak: Észak- és Dél-Amerikából, Ázsiából, Észak-Afrikából és Európából. Az USA-val, Tunéziával és Marokkóval, Egyiptommal, Ukrajnával, Oroszországgal, Argentínával és Ecuadorral is született partnerségünk, melynek keretében hallgatók és oktatók utazhattak. Emellett Japánnal, Dél-Koreával, Malajziával, Mongóliával, Bhutánnal, Thaifölddel és Vietnámmal is együttműködtünk. Ebből a felsorolásból is látszik, hogy mennyire népszerű az ELTE-n és úgy általában Magyarországon az ázsiai régió.

Mit jelent az Önök számára a Nívódíj elnyerése? 

Minden szinten nagyon nagy büszkeség az ELTE-nek. Mind a közvetlen munkatársaimnak, mind a felsővezetésnek.

Intézmény: Eötvös Loránd Tudományegyetem 
A projekt címe: Erasmus+ Nemzetközi Kreditmobilitás 2019-2022
Pályázattípus: Felsőoktatási mobilitási projektek / Nemzetközi kreditmobilitás (KA1 HED) 
Koordinátor: Szőke Julianna 
A projekt honlapja: elte.hu/erasmus-kreditmobilitas

Szívesen olvasna hasonlóan inspiráló projektekről?
Lapozza át új Erasmus+ Nívódíj 2023 kiadványunkat online!

Deme Felícia
Tempus Közalapítvány | Kommunikációs Igazgatóság

Utolsó módosítás: 2023.11.08.