Digitális eszközök és lehetőségek a szakképzésben
2024.04.22.
National VET Team | Szakképzés, Köznevelés
A projektalapú oktatás, a multidiszciplináris megközelítés és a mesterséges intelligencia használata állt a National VET Team idei első képzésének középpontjában.
2024. április 11-én került megrendezésre a „Digitális eszközök és lehetőségek a szakképzésben” című műhelymunka a Tempus Közalapítvány székházában mintegy 30 résztvevőre meghirdetve. A workshop kiemelt célja volt a szakképzésben dolgozó oktatók digitális kompetenciáinak fejlesztése, valamint a multidiszciplináris és holisztikus pedagógiai megközelítés megismertetése. A képzés trénerei: Müller Helga és Tóth Éva NVET szakértők voltak.
A rendezvény során a résztvevők megvizsgálták, hogy az egyes szakmai kompetenciákhoz milyen digitális készségeket és ismereteket lehet kapcsolni. Emellett a workshop ötleteket adott arra is, hogyan lehet felépíteni egy tanítási órát a projektalapú oktatás módszerével, valamint hogyan alkalmazható a multidiszciplináris projekt a gyakorlatban. Fontos volt az is, hogy a résztvevők már a nap elején különbséget tegyenek a tanegységet mintegy kiegészítő és “desszertként” lezáró “csinálunk egy projektet” módszer és a projektalapú oktatás között. Utóbbi demonstrálására, egy rövid elméleti kitekintést követően az előzetesen vegyes csoportokba osztott résztvevők a közelgő világnapokhoz terveztek projekttevékenységeket a szakképzésben. Volt olyan csoport, aki a középiskolában méltatlanul elhanyagolt Anyák napjára tervezett programot, de volt szó a Föld napjáról és a Tánc világnapjáról is.
A nap második főbb témaköreként a résztvevők megismerkedtek a mesterséges intelligencia alkalmazásával az oktatásban. Megnézték, hogyan is tanul a MI, milyen jogi és etikai kérdéseket vet fel a használata, valamint képgeneráló eszközöket is kipróbálhattak. Beszélgettek egy chatbottal is az eTwinning, az Erasmus és a projektalapú oktatás kapcsolatáról, és arról is, hogyan lehet ezeket összekapcsolni a digitális pedagógiával.
Az ebédszünet után szóba került, hogy a tanároknak alkalmazkodniuk kell az új generációk digitális kultúrájához és működéséhez, beleértve a Z és az Alfa generáció számára már kézenfekvő AI használatát is. Ötleteket kaptak arra is, hogy hogyan vehetik észre, ha a tanulók feladataikat AI segítségével, de saját munka hozzáadása nélkül oldják meg.
A workshop utolsó blokkjában a digitális értékelő eszközöké volt a főszerep: a résztvevők arra kaptak ajánlásokat, hogy milyen eszközt milyen feladathoz vagy szituációhoz igazítva alkalmazhatnak sikeresen.
A képzési nap a világnapokra tervezett projekttevékenységek tervezésével és az elképzelések csoportos bemutatásával zárult. Valamennyi témát illetően a csoportok rendkívül érdekes és változatos projekteket állítottak össze, törekedvén arra, hogy a projekt valóban multidiszciplináris legyen, és így be tudjanak kapcsolni számos különböző tantárgyat, tanulási területet.
A résztvevők által írt anonim kilépőcetlik visszajelzéseiből idézünk. A feladat a következő volt: „2 dolog, amit biztosan használni fog, és 1 dolog, ami kellemes meglepetés volt ma”.
|
A nap legfontosabb üzenete a kollaboráció és a közös gondolkodás mellett azonban mégis az volt, hogy a digitális eszközök és az AI továbbra is csak eszközök, melyeknek sohasem az öncélú használata a cél, hanem az, hogy a tanulói-tanári munka támogatására sikerüljön a megfelelőt megtalálni a pontos pedagógiai cél szem előtt tartásával.
Utolsó módosítás: 2024.04.23.