Történelem, szimbolika, matematika, esztétika: építészet a Cambridge-i Egyetemen
2025.03.14.
Ösztöndíj | Felsőoktatás
A Cambridge-ben elsajátított legújabb építészeti trendek és technológiák alkalmazásával hozzájárulhatok a hazai építészet modernizációjához. - Interjú Wéber András Pannónia Tehetségprogram Ösztöndíjas hallgatóval.
Mi motivált arra, hogy jelentkezz a Pannónia Tehetségprogram Ösztöndíjra?
A Pannónia Tehetségprogram Ösztöndíj egyedülálló lehetőség, hogy a világ egyik legjobb egyetemén tanulhassak, és olyan szakmai és személyes fejlődésen menjek keresztül, ami meghatározó lesz a jövőm szempontjából. Mindezek mellett az ösztöndíj lehetőséget teremt számomra, hogy egy, inspiráló környezetben fejlesszem a szakmai tudásomat, bővítsem a látókörömet, és olyan tapasztalatokat szerezzek, amelyek egész életemre hatással lesznek.
Milyen szakot és egyetemet választottál, és miért pont ezt a területet?
Már régen tudtam, hogy építészetet szeretnék tanulni, mivel számomra ez tökéletesen magában foglalja az esztétikai, szimbolikus és funkcionális értékek megteremtésére irányuló vágyamat, illetve érdeklődésemet a matematika és a történelem iránt. Egy olyan egyetemi alapképzést kerestem, amely nem csak kiemelt fontosságúnak tartja a korábban említett jellemzők tanítását, de világszerte elismert és magas szintű is. Így találtam rá a Cambridge-i Egyetem által kínált építészeti alapképzésre, amelyre egy komplex felvételi folyamat eredménye révén bekerültem.
Hogyan segítette az ösztöndíj a tanulmányaidat és szakmai fejlődésedet?
A Pannónia Tehetségprogram Ösztöndíj elnyerése lehetőséget teremtett számomra, hogy a Cambridge-i Egyetem diákjaként kezdjem meg egyetemi tanulmányaimat 2024 októberben.
| Az Ösztöndíj az építészet iránti szenvedélyem, művészeti készségeim és befektetett munka elismerését is jelentette számomra és elnyerésével így lehetőségem nyílik építészeti elképzeléseim megvalósítására. |
A Cambridge-i Egyetemen szerzett szaktudásom meghatározó részét fogja képezni a múlt és a kortárs építészet kapcsolatának megismerése ill. a kettő ötvözése, hiszen ez a brit építész oktatás egyik legmélyebben tanított eleme.
Milyen volt a beilleszkedésed a külföldi egyetemi közösségbe?
Cambridge rendkívül nemzetközi, így sokféle háttérrel rendelkező diákkal találkozhattam. Ez megkönnyítheti a beilleszkedést, hiszen sokan hasonló helyzetben vagyunk. A kollégiumi rendszer segít a közösségépítésben. A kollégiumok sokféle programot szerveznek, amelyek remek lehetőséget kínálnak az ismerkedésre. A diákszervezetek a magyar egyetemekhez képest sokkal aktívabbak, és jobban beépülnek a diákok mindennapjaiba.
| A Cambridge-i oktatás nagy hangsúlyt fektet az önálló tanulásra és a kritikai gondolkodásra. A tutorrendszer egyedi, és nagyban különbözik a magyarországi oktatási gyakorlattól. Az akadémiai elvárások rendkívül magasak, és a diákoktól nagyfokú önállóságot és felelősségvállalást várnak el. |
Találkoztál olyan személlyel, például mentorral vagy oktatóval, aki nagy hatással volt rád?
A művészettörténet tanárom szenvedélye a művészet iránt átragadt rám, és új perspektívából kezdtem látni a világot. Az ő előadásai nem csupán tények és évszámok voltak, hanem igazi utazások a művészet különböző korszakaiba, ahol megelevenedtek a művészek és a műveik.
Képes volt megmutatni, hogy a művészet nem csupán a múlt relikviája, hanem élő, lélegző dolog, amely folyamatosan hat a jelenünkre.

Tapasztalataid alapján hogyan járul hozzá a program ahhoz, hogy versenyképesebb légy a hazai vagy nemzetközi munkaerőpiacon?
Az elmúlt trimeszter során a Cambridge-i Egyetemen olyan kihívásokkal szembesültem, amelyek fejlesztették tervezési és problémamegoldó képességeimet és olyan készségeket sajátítottam el, amelyek elengedhetetlenek lesznek a jövőbeni szakmai sikereimhez.
Az oktatóimtól kapott értékes visszajelzések segítettek abban, hogy még jobban megértsem az építészeti tervezés komplexitását. Emellett a Cambridge-ben szerzett tapasztalataim és az ottani környezetben való tanulásom fejlesztette a kritikai gondolkodásomat és az önálló munkavégzést, amelyek elengedhetetlenek a mai globális munkaerőpiacon való érvényesüléshez. Emellett nemzetközi kapcsolatokra teszek szert, amelyek jelentősen növelik a versenyképességemet a munkaerőpiacon.
Milyen gyakorlati tapasztalatokat szereztél az egyetemen eddig?
A kezdetekben a kézzel rajzolásra koncentráltunk, de második félévtől majd a terveket modellek és digitális eszközök segítségével is bemutatjuk és fejleszthetjük a szoftveres készségeinket is, hogy később a CAD tervező alkalmazásokat is használhassuk a rajzok elkészítéséhez.
A hangsúly az építészeti ábrázolás hagyományos módjaiban való jártasság fejlesztésén volt, modellek, kollázsok, perspektívák, homlokzatok, alaprajzok és metszetek készítése zajlott. Készségeket szereztünk a tervezés tesztelésében és értékelésében, és elsajátítottuk, hogy ötleteinket a közönségünknek – diáktársaiknak és vendégkritikusoknak – hogyan mutassuk be, hiszen minden félév végén bemutatjuk a félév során elkészült projektjeinket értékelés céljából.
Milyen kapcsolatokat építhetsz ki, amelyek a jövőben szakmai előnyt jelenthetnek?
A Cambridge-i Egyetemen töltött idő alatt olyan nemzetközi szakmai hálózatot építhetek ki, amely a világ minden tájáról származó tehetséges építészeket és kutatókat foglalja magában. A kollégiumi rendszernek köszönhetően szoros barátságokat köthetek, amelyek nem csupán személyes, hanem szakmai támogatást is jelentenek a jövőben.
Milyen terveid vannak az ösztöndíj lejárta után? Hazatérés vagy nemzetközi karrier?
Szeretném a Cambridge-ben elsajátított innovatív építészeti megközelítéseket és technológiákat a hazai építészetben is kamatoztatni, ezzel is hozzájárulva az ország fejlődéséhez. Fontosnak tartom, hogy a megszerzett nemzetközi tapasztalataimat a hazai szakmai közösséggel megosszam.

Mit gondolsz a STEM+ területek jelentőségéről a magyar és a globális munkaerőpiacon?
Véleményem szerint ezen területek jelentik a modern gazdaságok alapját, és kulcsfontosságúak a jövőbeli innovációk és technológiai fejlesztések szempontjából. A STEM+ területeken képzett szakemberek nélkülözhetetlenek a magyar gazdaság versenyképességének növeléséhez. Ezek a területek húzóágazatok, amelyek új munkahelyeket teremtenek és hozzájárulnak a gazdasági növekedéshez.
Mit üzennél azoknak a fiataloknak, akik gondolkodnak a Pannónia Ösztöndíjra való jelentkezésen?
A Pannónia Ösztöndíj egy olyan egyedülálló lehetőség, amely megnyitja a kapukat a világ legjobb egyetemeihez, és olyan szakmai és személyes fejlődést tesz lehetővé, ami egész életetekre hatással lesz.
| Ne hagyjátok, hogy a félelmek vagy a bizonytalanság visszatartsanak benneteket, mert ez az ösztöndíj megváltoztathatja az életeteket! |
Hogyan látod a külföldön megszerzett tudásod hasznosulását Magyarországon?
A Cambridge-ben elsajátított legújabb építészeti trendek és technológiák alkalmazásával hozzájárulhatok a hazai építészet modernizációjához. A kritikai gondolkodás és a problémamegoldó készség, amit ott fejleszthetk, segíthet a hazai építészeti projektek hatékonyabb megvalósításában.
Volt olyan meghatározó élményed a program során, amely különösen inspiráló vagy megható volt számodra?
Amikor egy hivatalos ceremónia keretében a Kulturális és Innovációs Minisztériumban átvehettem a nevemre szóló, az ösztöndíj elnyerését tartalmazó oklevelet.
Ha egy mondatban kellene összefoglalnod, mit adott neked a Pannónia Tehetségprogram, mit mondanál?
| A Pannónia Tehetségprogram egy olyan kivételes lehetőséget biztosított számomra, amely lehetővé tette, hogy a világ egyik legjobb egyetemén tanuljak, és olyan tudást, tapasztalatokat és kapcsolatokat építhessek ki, amelyek hosszú távon meghatározzák a jövőmet. |
Fotók: Wéber András
Nézd meg, milyen lehetőségeid vannak a Pannónia Ösztöndíjprogrammal!
Utolsó módosítás: 2025.03.14.








