Innovatív oktatásmódszertani eszközök a fenntartható jövőért
2025.04.30.
Ösztöndíj | Felsőoktatás
A Hubert Curien-Balaton (HCB) program támogatásával kétéves francia-magyar együttműködés valósul meg, amelynek keretében a résztvevők a fenntarthatóság oktatásának hatékonyságát vizsgálják a felsőoktatásban, különös tekintettel a menedzsmentképzésekre.
A második év elején a projekt magyar vezetőjével, Dr. Ásványi Katalinnal, a Budapesti Corvinus Egyetem Fenntarthatóságért felelős dékánjával beszélgettünk.
Mi volt a projekt fő célja, és mi motiválta a témaválasztást?
A 21. század társadalmi és környezeti kihívásai arra késztetnek bennünket, hogy újragondoljuk az oktatás szerepét. A fenntarthatóság oktatása ma már alapvető fontosságú. Az ötlet a Magyar Tudományos Akadémia egy workshopján született meg, ahol hasonló érdeklődésű kollégákkal találkoztam – így kezdődött a közös gondolkodás, amely mára egy nemzetközi kutatási projektté nőtte ki magát. A projekt célja, hogy azonosítsa azokat az oktatásmódszertani eszközöket, amelyek leginkább hozzájárulnak a hallgatók fenntarthatósági tudatosságának növeléséhez. A kutatás Magyarországon és Franciaországban zajlik, így nemzetközi tapasztalatokra épít.
Mi a projekt tudományos célkitűzése és milyen eredményeket sikerült elérni az első évben?
A kutatásunk célja, hogy feltérképezzük, milyen módszertani eszközökkel lehet a legnagyobb hatást gyakorolni a hallgatók fenntarthatósági tudatosságára. A marketing, a pénzügy, a humánerőforrás-menedzsment – mind érintett területek, hiszen a fenntarthatóság a vállalati döntéshozatal minden szintjén megjelenik.
Az első év legjelentősebb szakmai eredménye a pedagógiai eszközök és módszerek alapos kutatása és az ezekre vonatkozó 22 ígéretes eszköz azonosítása volt. Ez a lépés alapvetően járult hozzá a fenntarthatósági tudatosság növelését célzó oktatási stratégiák fejlesztéséhez, lehetővé téve a közös európai megközelítés kialakítását.
Az eredményeket két nemzetközi konferencián is bemutatjuk: májusban Franciaországban az évente megrendezett AFM konferencián, júliusban pedig Budapesten, a Fenntartható Fejlődési Kutatások Nemzetközi Társasága (International Sustainable Development Research Society) által szervezett rendezvényen. Emellett már elfogadták egy fejezetünket egy Springer könyvben, és további publikációk előkészítése is folyamatban van.
Oktatásmódszertani szinten új eszközöket és technikákat azonosítottunk, amelyeket már most be tudunk építeni az oktatásba. Például a kihívásalapú oktatásmódszertanunkat a Budapesti Corvinus Egyetem Spotlight on Teaching Award versenyében is elismerték, és az ENSZ által támogatott fenntarthatósági kezdeményezés, a Principles for Responsible Management Education közösség is hírt adott annak sikeréről.
A HCB program nagy hangsúlyt fektet a tudományos utánpótlás erősítésére. Hogyan kapcsolódtak be a fiatal kutatók, doktoranduszok ebbe a projektbe?
A projekt kiemelt figyelmet fordított a doktori képzés támogatására. A doktoranduszok részt vettek a projekt során szervezett eseményeken, közreműködtek a szakirodalom elemzésében, és lehetőséget kaptak nemzetközi tapasztalatszerzésre is, ami erősítette a kutatási és az oktatási készségeiket.
Milyen további terveik vannak a projekt folytatására?
A kutatás új kapukat nyitott meg számunkra. Tervezzük egy közös nemzetközi online kurzus indítását francia és magyar hallgatók részvételével, amelyben a fenntarthatóság kérdéskörét interaktív, multikulturális közegben dolgozhatják fel. Emellett új nemzetközi pályázatokon is indulunk, ahol már meglévő tapasztalatainkra tudunk építeni.
Hogyan segítette a HCB ösztöndíj a projekt megvalósítását?
Az ösztöndíj elengedhetetlen támogatást nyújtott számunkra. Lehetővé tette, hogy nemzetközi szinten tudjunk gondolkodni, közös adatfelvételt végezzünk, konferenciákon mutassuk be az eredményeinket, és hosszú távú együttműködést építsünk ki.
A személyes jelenlét hozzájárult a kutatási folyamat során a szorosabb együttműködés kialakításához is: a kutatók rendszeres személyes konzultációkat tarthattak, melyek során részletesen megvitatták a projekt metodológiai és tartalmi kérdéseit. Emellett workshopot szerveztünk a francia kollégákkal, amelyen bemutattuk a projekt addigi eredményeit, és közösen gondolkodtunk a további lépésekről.
Az ilyen ösztöndíjak nemcsak pénzügyi támogatást nyújtanak, hanem hidat is képeznek kutatók, intézmények és országok között. |
Az ösztöndíjról bővebb információ elérhető a program honlapján.
Utolsó módosítás: 2025.04.30.