Gratulálunk az Európai Innovatív Tanítási Díj díjazottjainak!

2025.09.30.

Oktatás és képzés az EU-ban | Felnőtt tanulás, Köznevelés

117 kezdeményezés, 31 ország, 2 díjnyertes magyar projekt az EITA (Európai Innovatív Tanítási Díj - European Innovative Teaching Award) 5. évfordulóján.

Az Európai Innovatív Tanítási Díj European Innovative Teaching Award (EITA) célja immár 5. éve, hogy elismerje a pedagógusok és oktatók munkáját, akik innovatív, interaktív és befogadó tanítási és tanulási módszerekkel formálják a jövő Európáját az oktatás folyamatosan változó világában.

2025-ben az Európai Bizottság 5 kategóriában 117 kezdeményezést tüntetett ki Európai Innovatív Tanítási Díjjal, a díjazottak között pedig két magyar projektgazdát is köszönthetünk.

A díjazott intézmény: Zachor Alapítvány – A társadalmi emlékezetért 
A projekt címe: Európai Hálózat a Tanúságokon Alapuló Digitális Oktatásért: Kulcskompetenciák és a Civil Részvétel Fejlesztése

Egy hölgy az okostelefonján videóinterjút néz és hallgatA Zachor Alapítvány a Társadalmi Emlékezetért civil oktatási szervezet célja, hogy személyes élettörténetekre épített digitális oktatási anyagokkal, iskolai programokkal és pedagógusoknak szóló szakmai továbbképzésekkel segítse a 21. századi kompetenciák fejlődését és fejlesztését.

Tevékenységeik a múltról való ismeretek átadása mellett érzékenyítik a pedagógusokat, oktatókat, az általános iskolák és középiskolák diákjait, hogy együttérző, aktív állampolgárokként, felelős emberekként döntsenek és cselekedjenek mindennapjaikban.

Partnerség a digitális átállásért és aktív részvételért - Az ENTDE

Az Európai Hálózat a Tanúságokon Alapuló Digitális Oktatásért (European Network of Testimony-based Digital Education: Development of Key Competences and Civic Engagement) Erasmus+ partnerségben a magyarországi Zachor Alapítvány, a csehországi OpenEye, a walesi Jewish History Association of South Wales (JHASW) és a hollandiai human-ed fogott össze általános és középiskolás diákoknak szóló magas minőségű digitális oktatási anyagok létrehozásáért.

Számítógépes teremben fejhallgatóban ülő tanárok videókat néznek

A partnerség nyomán megvalósult a 60 modulból álló Digitális Tanúvallomáson Alapuló Multimédiás Oktatási Anyag fejlesztése, mely 6 nyelven érhető el. 

Az oktatási modulok többsége a Holokausztot túlélők és tanúk vallomásaira épül, de számos egyéb aspektusból is megközelítik például a kirekesztés vagy az elfogadás témakörét.
A tananyagok közös európai történelmi tapasztalatra építenek, helyi, illetve regionális vonatkozásokkal. 

Diákok videóinterjúkat néznek egy laptop köré ülve

Az ENTDE projekt eredményeképp, a videóinterjú-alapú oktatásban részesült diákok kritikai gondolkodási képessége, szociális-érzelmi tanulása, valamint interperszonális készségeik fejlődtek, továbbá nőtt közösségi szerepvállalásuk is.

A díjazott intézmény: Értelmi Fogyatékosok Csongrád Megyei Érdekvédelmi Szervezete Közhasznú Egyesület
A projekt címe: Tegyük a világot az értelmi sérült emberekkel közösen, számukra is érthetővé! (LépÉsKÉK)

Felnőtt szakemberek egy csoportja egy díszített tetőtérben ül össze

Az 1982 óta működő egyesület célja az értelmi fogyatékossággal élő személyek és családjuk támogatása, életminőségük javítása, az értelmi fogyatékossággal élő emberek érdekeinek érvényesítése, védelme, képviselete, esélyegyenlőségük megteremtése. Fő feladatuknak a sérült emberek önálló életvitelének és önérvényesítésének elősegítését tekintik. 

LépÉsKÉK – Az önérvényesítők színre lépnek

A projekt ötlete abból a felismerésből indult ki, hogy sokszor nem a képességek hiánya, hanem az információhoz való hozzáférés akadályozza az értelmi sérült emberek tanulását és részvételét. 

A LépÉsKÉK során olyan oktatási és kommunikációs modell került kidolgozásra, amelyben az önérvényesítők nemcsak tanulhatnak, hanem oktatóként, tartalomalkotóként és szakértőként is megjelenhetnek.

Egy csapat felnőtt U alakban ül és tanulnak

A projekt főbb tevékenységei között megvalósult egy

  • inkluzív nyitórendezvény Topolyán az önérvényesítők aktív részvételével,
  • szakemberek képzése a könnyen érthető információkészítésről,
  • egy 20 órás tréning önérvényesítőknek, melyet értelmi sérült trénerek vezettek saját fejlesztésű, könnyen érthető anyagokkal.

A projektet egy nyilvános, online közvetített zárórendezvény zárta Szegeden, ahol az önérvényesítők teljes értékű előadóként léptek a színpadra.

Projekteredmények az aktív részvétel támogatására

Az értelmi sérült emberek a projekt során valódi szakmai szerephez jutottak: hivatalos tanúsítványt és fizetett munkalehetőséget kaptak, ami nemcsak szakmai sikert jelentett számukra, de új fejezet nyitott életükben.

Szemüveges férfi előadást tart és a felemel egy kiadványt bemutatásra

A projekt során 14 kiadvány készült el információs akadálymentesítés céljából, mely különböző társadalmi csoportok számára jelenthet segítséget: az értelmi sérült emberek családtagjainak, más nyelven beszélő gyermekeknek, időseknek, alacsony iskolai végzettségűeknek, a megértéshez támogatást igénylő embereknek vagy akár azoknak, akik információs túlterheltséggel élnek.

Gratulálunk a Zachor Alapítványnak és az Értelmi Fogyatékosok Csongrád Megyei Érdekvédelmi Szervezete Közhasznú Egyesületének!

Kíváncsi a többi díjazott projektre is?

Böngésszen az Európai Innovatív Tanítási Díj interaktív térképe segítségével!

 

Fotók: 
Zachor Alapítvány - A társadalmi emlékezetért;
Csongrád Megyei ÉFOÉSZ

Utolsó módosítás: 2025.09.30.