Gratulálunk az Európai Innovatív Tanítási Díj díjazottjainak!
2025.09.30.
Oktatás és képzés az EU-ban | Felnőtt tanulás, Köznevelés
117 kezdeményezés, 31 ország, 2 díjnyertes magyar projekt az EITA (Európai Innovatív Tanítási Díj - European Innovative Teaching Award) 5. évfordulóján.
Az Európai Innovatív Tanítási Díj - European Innovative Teaching Award (EITA) célja immár 5. éve, hogy elismerje a pedagógusok és oktatók munkáját, akik innovatív, interaktív és befogadó tanítási és tanulási módszerekkel formálják a jövő Európáját az oktatás folyamatosan változó világában.
2025-ben az Európai Bizottság 5 kategóriában 117 kezdeményezést tüntetett ki Európai Innovatív Tanítási Díjjal, a díjazottak között pedig két magyar projektgazdát is köszönthetünk.
A díjazott intézmény: Zachor Alapítvány – A társadalmi emlékezetért A projekt címe: Európai Hálózat a Tanúságokon Alapuló Digitális Oktatásért: Kulcskompetenciák és a Civil Részvétel Fejlesztése |
A Zachor Alapítvány a Társadalmi Emlékezetért civil oktatási szervezet célja, hogy személyes élettörténetekre épített digitális oktatási anyagokkal, iskolai programokkal és pedagógusoknak szóló szakmai továbbképzésekkel segítse a 21. századi kompetenciák fejlődését és fejlesztését.
Tevékenységeik a múltról való ismeretek átadása mellett érzékenyítik a pedagógusokat, oktatókat, az általános iskolák és középiskolák diákjait, hogy együttérző, aktív állampolgárokként, felelős emberekként döntsenek és cselekedjenek mindennapjaikban.
Partnerség a digitális átállásért és aktív részvételért - Az ENTDE
Az Európai Hálózat a Tanúságokon Alapuló Digitális Oktatásért (European Network of Testimony-based Digital Education: Development of Key Competences and Civic Engagement) Erasmus+ partnerségben a magyarországi Zachor Alapítvány, a csehországi OpenEye, a walesi Jewish History Association of South Wales (JHASW) és a hollandiai human-ed fogott össze általános és középiskolás diákoknak szóló magas minőségű digitális oktatási anyagok létrehozásáért.
A partnerség nyomán megvalósult a 60 modulból álló Digitális Tanúvallomáson Alapuló Multimédiás Oktatási Anyag fejlesztése, mely 6 nyelven érhető el.
Az oktatási modulok többsége a Holokausztot túlélők és tanúk vallomásaira épül, de számos egyéb aspektusból is megközelítik például a kirekesztés vagy az elfogadás témakörét.
A tananyagok közös európai történelmi tapasztalatra építenek, helyi, illetve regionális vonatkozásokkal.
Az ENTDE projekt eredményeképp, a videóinterjú-alapú oktatásban részesült diákok kritikai gondolkodási képessége, szociális-érzelmi tanulása, valamint interperszonális készségeik fejlődtek, továbbá nőtt közösségi szerepvállalásuk is.
A díjazott intézmény: Értelmi Fogyatékosok Csongrád Megyei Érdekvédelmi Szervezete Közhasznú Egyesület A projekt címe: Tegyük a világot az értelmi sérült emberekkel közösen, számukra is érthetővé! (LépÉsKÉK) |
Az 1982 óta működő egyesület célja az értelmi fogyatékossággal élő személyek és családjuk támogatása, életminőségük javítása, az értelmi fogyatékossággal élő emberek érdekeinek érvényesítése, védelme, képviselete, esélyegyenlőségük megteremtése. Fő feladatuknak a sérült emberek önálló életvitelének és önérvényesítésének elősegítését tekintik.
LépÉsKÉK – Az önérvényesítők színre lépnek
A projekt ötlete abból a felismerésből indult ki, hogy sokszor nem a képességek hiánya, hanem az információhoz való hozzáférés akadályozza az értelmi sérült emberek tanulását és részvételét.
A LépÉsKÉK során olyan oktatási és kommunikációs modell került kidolgozásra, amelyben az önérvényesítők nemcsak tanulhatnak, hanem oktatóként, tartalomalkotóként és szakértőként is megjelenhetnek.
A projekt főbb tevékenységei között megvalósult egy
- inkluzív nyitórendezvény Topolyán az önérvényesítők aktív részvételével,
- szakemberek képzése a könnyen érthető információkészítésről,
- egy 20 órás tréning önérvényesítőknek, melyet értelmi sérült trénerek vezettek saját fejlesztésű, könnyen érthető anyagokkal.
A projektet egy nyilvános, online közvetített zárórendezvény zárta Szegeden, ahol az önérvényesítők teljes értékű előadóként léptek a színpadra.
Projekteredmények az aktív részvétel támogatására
Az értelmi sérült emberek a projekt során valódi szakmai szerephez jutottak: hivatalos tanúsítványt és fizetett munkalehetőséget kaptak, ami nemcsak szakmai sikert jelentett számukra, de új fejezet nyitott életükben.
A projekt során 14 kiadvány készült el információs akadálymentesítés céljából, mely különböző társadalmi csoportok számára jelenthet segítséget: az értelmi sérült emberek családtagjainak, más nyelven beszélő gyermekeknek, időseknek, alacsony iskolai végzettségűeknek, a megértéshez támogatást igénylő embereknek vagy akár azoknak, akik információs túlterheltséggel élnek.
Gratulálunk a Zachor Alapítványnak és az Értelmi Fogyatékosok Csongrád Megyei Érdekvédelmi Szervezete Közhasznú Egyesületének!
Kíváncsi a többi díjazott projektre is?
Böngésszen az Európai Innovatív Tanítási Díj interaktív térképe segítségével! |
Fotók:
Zachor Alapítvány - A társadalmi emlékezetért;
Csongrád Megyei ÉFOÉSZ
Utolsó módosítás: 2025.09.30.