Fókuszban a facilitátor

A tanulás jövője

2022 | Kézikönyvek, módszertani gyűjtemények

A kiadvány segítséget nyújt abban, hogy mit jelent a facilitálás, és milyen jellemzői vannak az online tanulási környezetben

A tanulás jövője – egy kifejezés, amely mindig aktuális.

A tanulás jövője kötetsorozatnak az a célja, hogy kézzelfogható, gyakorlatias és könnyen mozgósítható tudásokat, tapasztalatokat, eszközöket adjon a tanulás támogatását végző szakemberek számára, így a pedagógusoknak, tanároknak, facilitátoroknak, online facilitátoroknak egyaránt.

Facilitálni annyit tesz, mint segíteni másokat azért, hogy

  • egy folyamatban eredményesen vegyenek részt,
  • megoldást találjanak egy problémára vagy
  • megegyezésre jussanak egymással;

eközben a facilitátornak semlegesnek kell maradnia, fontos a részvétel ösztönzése, a folyamat irányítása, de nem dominálása, hogy a csoportban minél több kreatív ötlet születhessen meg.

A facilitátor nem tud a résztvevők helyett tanulni, vagy egymaga eredményre jutni, de a kurzus (tanulási) céljait szem előtt tartva segíti a résztvevőket, saját céljaik, elvárásaik figyelembevételével. Elfogulatlan, amikor beszélgetést irányít, óvatos a saját véleményének megfogalmazásakor, ügyesen él, de nem él vissza vezetői szerepével, ugyanakkor ösztönzi a résztvevőket a közös gondolkodásra, problémamegoldásra.
Mindezt persze egy online facilitátor akkor tudja kivitelezni, ha ennek a leírásnak megfelelő módszertannal tervezett kurzusról vagy eseményről van szó, ahol érték az eszmecsere, az új utak és kapcsolatok felfedezése és olyan produktumok előállítása, ami korábban nem létezett.

A kézikönyv mindenkinek szól, aki lelkes, de még nincs sok tapasztalata az online tanulás tervezésében, kísérésében, ugyanakkor sok újat mondhat annak is, aki a tanítási tapasztalata során főként gyerekekkel és serdülőkkel foglalkozott.

LETÖLTÉS (PDF, 4.42 MB)