A COVID-19 járvány alapvető hatással van az oktatás, a képzés és az ifjúság területére is. Ilyen kivételes körülmények között az Erasmus+ programnak még nagyobb szerepe van az oktatás, a képzés és az ifjúság területén megvalósuló innovációk elősegítésében, valamint a személyes, szociálpedagógiai és szakmai fejlődési lehetőség megteremtésében.
KEDVES ÉRDEKŐDŐ, KEDVES JÖVŐBELI PÁLYÁZÓ!
Az Erasmus+ program előző szakasza 2020-ban lezárult, erre a pályázatra jelentkezni már nem lehet. |
A COVID-19 helyzet nyomán létrehozott stratégiai partnerségek a szakképzés területén
1. A pályázattípus célja
A COVID-19 járvány alapvető hatással van az oktatás, a képzés és az ifjúság területére is. Ilyen kivételes körülmények között az Erasmus+ programnak még nagyobb szerepe van az oktatás, a képzés és az ifjúság területén megvalósuló innovációk elősegítésében, valamint a személyes, szociálpedagógiai és szakmai fejlődési lehetőség megteremtésében.
Az Erasmus+ program a COVID-19 világjárványra való tekintettel 2020-ban rendkívüli támogatást nyújt a következőkre:
A digitális oktatásra való felkészültséget támogató partnerségek (a köznevelés, a szakképzés és a felsőoktatás területén): e projektek célja az oktatási és képzési rendszerek felvértezése az ahhoz szükséges eszközökkel, hogy meg tudjanak birkózni az online és távtanulásra történt közelmúltbeli hirtelen átállás kihívásaival, többek között azáltal, hogy támogatást nyújtanak a tanárok számára a digitális kompetenciáik fejlesztéséhez.
A jelenlegi COVID-19 válság nyomán sokkal sürgetőbbé vált az európai oktatási és képzési rendszerek korszerűsítésének és digitális átalakításának igénye. A cél az oktatási és képzési intézmények azon képességének megerősítése, hogy kiemelkedő minőségű, befogadó digitális oktatást biztosítsanak. A középpontban a kapacitásépítés áll a következő területeken: az online, vegyes, valamint távoktatás és tanulás végrehajtása; az oktatók kimagasló minőségű, befogadó digitális oktatás megvalósítását lehetővé tévő digitális pedagógiai kompetenciáinak fejlesztése; valamint kiemelkedő minőségű digitális tartalmak – például innovatív online források és eszközök kialakítása és/vagy használata.
A partnerségek előmozdítják az intézmények uniós szintű hálózatépítését, az erőforrások és a szakértelem megosztását, valamint a digitálistechnológia-szolgáltatókkal, illetve az oktatási technológiák és a releváns pedagógiai gyakorlatok szakértőivel folytatott együttműködést a helyi kihívásokhoz és összefüggésekhez igazított megoldások kialakítása céljából.
2. Pályázásra jogosultak köre
Részt vevő szervezet/intézmény lehet bármely olyan állami vagy magánszervezet/intézmény, amelynek programországban vagy partnerországban van a székhelye (lásd a pályázati útmutató A. részének „Támogatható országok” szakaszát).
Ilyen szervezetek/intézmények lehetnek például a következők:
- felsőoktatási intézmény;
- iskola/intézmény/oktatási központ (bármilyen szintű, az iskola előtti neveléstől a felső középfokú oktatásig, a szakképzést és a felnőttoktatást is beleértve);
- nonprofit szervezet, egyesület, nem kormányzati szervezet/intézmény;
- állami vagy magánkézben lévő kis-, közép- vagy nagyvállalkozás (beleértve a szociális vállalkozásokat is);
- helyi, regionális vagy nemzeti szintű közintézmény;
- szociális partner vagy a munka világának egyéb képviselője, a kereskedelmi kamarákat és az iparkamarákat, az ipari/szakmai egyesületeket és a szakszervezeteket is beleértve;
- kutatóintézet;
- alapítvány;
- vállalatközi képzőközpont;
- közös képzést (kollaboratív képzést) biztosító vállalkozások;
- kulturális intézmény, könyvtár, múzeum;
- pályaorientációs, pályaválasztási tanácsadó és tájékoztató szolgáltatást nyújtó szerv;
- a nemformális és informális tanulás során szerzett tudás, készségek és kompetenciák elismeréséért felelős szerv;
- európai ifjúsági nem kormányzati szervezetek;
- fiatalok olyan csoportjai, akik ifjúsági munkát végeznek, de ezt nem feltétlenül ifjúsági szervezet keretében teszik (vagyis fiatalok informális csoportjai).
A programországok felsőoktatási intézményeinek érvényes Erasmus Felsőoktatási Chartával kell rendelkezniük. A partnerországok felsőoktatási intézményeinek nem kell Chartával rendelkezniük, de el kell kötelezniük magukat annak alapelvei mellett.
A kreativitást támogató partnerségek esetében a pályázás különösen olyan szervezetek számára áll nyitva, amelyek a kulturális és a kreatív ágazatokban tevékenykednek. Ez minden olyan ágazatot magában foglal, amelynek tevékenységei kulturális értékeken és/vagy művészi és egyéb kreatív kifejezésmódokon alapulnak, függetlenül az azokat végrehajtó struktúra típusától, a struktúra finanszírozásának módjától, valamint attól, hogy e tevékenységek piaci irányultságúak-e vagy sem. Ezek a tevékenységek magukban foglalják a kulturális, művészi vagy másfajta kreatív kifejezésmódot megtestesítő termékek és szolgáltatások megtervezését, létrehozását, gyártását, terjesztését és megőrzését, valamint a kapcsolódó tevékenységeket, például az oktatást vagy az irányítást.
3. A résztvevő intézmények/szervezetek száma és profilja
A stratégiai partnerség nemzetközi partnerség, amelyben három különböző programországból legalább három szervezet/intézmény működik közre. A partnerek számának felső határa nincs korlátozva. A projektmenedzsmentre és a végrehajtásra fordítható támogatás mértéke azonban maximalizálva van (10 partnerben). A pályázat benyújtásakor valamennyi résztvevő szervezetet/intézményt fel kell tüntetni.
4. Támogatható tevékenységek
A projekt időtartama alatt, a stratégiai partnerség típusától függően, a projektekben számos különböző tevékenység valósítható meg, például:
- olyan tevékenységek, melyek elősegítik a szervezetek közötti együttműködést és hálózatépítést;
- olyan tevékenységek, amelyek előmozdítják az innovatív gyakorlatok tesztelését és/vagy megvalósítását az oktatás, a képzés és az ifjúságügy terén;
- olyan tevékenységek, amelyek megkönnyítik a formális, a nemformális és az informális tanulás során szerzett tudás, készségek és kompetenciák elismerését és érvényesítését;
- oktatási, képzési és ifjúságügyi rendszerek fejlesztésére irányuló, regionális hatóságok közötti együttműködési tevékenységek, valamint ezek integrálása a helyi és regionális fejlesztési lépésekbe;
- olyan tevékenységek, melyek célja megfelelő oktatás és képzés kialakítása szakemberek számára, a tanulási környezetben jelentkező, a méltányossággal, sokféleséggel és befogadással kapcsolatos kihívásokra.
A KA2 kulcstevékenység jó gyakorlatok megosztását, fejlesztését, átvételét vagy alkalmazását támogatja intézményi, helyi, regionális, nemzeti vagy európai szinten, a szakképzés területén. A vállalt célok, a várt hatás, a partnerségben részt vevő szervezetek függvényében a projektek méretükben és tevékenységeikben is különbözőek lehetnek.
Jó gyakorlatok cseréjét támogató partnerségek
- A projektek egy részében az egymástól tanulás, a jó gyakorlatok cseréje, a nemzetközi együttműködések megalapozása és kibővítése, kisebb eredményeken való közös munka, azok összegzése, terjesztése, valamint a résztvevők és szűkebb-tágabb környezetük képzése, fejlesztése a cél.
- Ezekben a projektekben egymáshoz szervezett partnertalálkozók és igény esetén további beépített mobilitási tevékenységek segítségével valósul meg a tapasztalatcsere.
Innovációt támogató partnerségek
- Olyan projektek, ahol a partnerek a nemzetközi együttműködés keretében vállalják a projekt céljaihoz kapcsolódó, magas minőségű, innovatív szellemi termékek fejlesztését vagy átvételét, adaptálását.
- Ezekben a projektekben a nemzetközi partnertalálkozók és az igény esetén tervezett további beépített mobilitási tevékenységeken felül szellemi termék fejlesztése vagy átvétele is történhet. Az elkészült vagy átvett szellemi termékek terjesztésére, népszerűsítésére külön események szervezhetők.
2020-ban a szakképzés 649.092,- EUR-s támogatási kerete (stratégiai partnerségek számára) biztosít forrást az innovációt támogató projektek és a jó gyakorlatok cseréjét támogató projektek számára.
A különböző jellegű projektek az arányosság elve alapján azonos eséllyel indulnak.
A fenti ábra a stratégiai partnerségek keretében megpályázható típusok jellemzőit foglalja össze.
A Covid19-helyzetre adott válasz keretében különösen releváns, hogy a stratégiai partnerségek végrehajtsák a következő tevékenységeket (a lista nem a teljesség igényével készült):
A digitális oktatásra való felkészültséget támogató partnerségek:
- digitális eszközök és módszerek bevezetését szolgáló tevékenységek az online/virtuális módon – többek között vegyes oktatás, képzés és tanulás formájában – biztosított minőségi és befogadó oktatás megvalósítása érdekében;
- a tanulók, a tanárok és az oktatók online oktatáshoz/távoktatáshoz történő alkalmazkodását célzó tevékenységek;
- a digitális technológiák biztonságosabb és felelősségteljesebb használatának megtanítását és előmozdítását célzó tevékenységek;
- olyan tevékenységek, amelyekkel megérthető, hogy hogyan lehet a legjobban beépíteni a digitális online technológiákat a tantárgy specifikus oktatásba, képzésbe és tanulásba többek között munkaalapú tanulás formájában.
5. A tevékenységek helyszínei
A fizikai tevékenységet valamelyik, a projektben részt vevő szervezet/intézmény országában kell végrehajtani. A tanulókat érintő tanulási, oktatási és képzési tevékenységek, valamint a személyzet számára kialakított hosszú távú tevékenységeket kizárólag a programországokban lehet megszervezni.
Emellett ha az kellően indokolt a projekt célkitűzései vagy végrehajtása szempontjából:
- A tevékenységek az Európai Unió egy intézményének székhelyén is megvalósulhatnak, akkor is, ha a projektben nincs részt vevő szervezet abból az országból, ahol a székhely található97,
- Multiplikációs eseményeket a stratégiai partnerségbe bevont bármely társult partner országában szervezhetnek.
6. Programban részt vevő országok
Programországok:
Az Európai Unió tagállamai, beleértve az országok tengerentúli területeit is: (Ausztria, Belgium, Bulgária, Ciprus, Csehország, Dánia, Egyesült Királyság, Észtország, Finnország, Franciaország, Görögország, Hollandia, Horvátország, Írország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Luxembourg, Magyarország, Málta, Németország, Olaszország, Portugália, Románia, Spanyolország, Szlovákia, Szlovénia, Svédország)
Nem EU-tag programországok: Izland, Liechtenstein, Norvégia, Törökország, Macedónia
7. A projekt időtartama
Partnerségek az oktatás és a képzés területén: 12 és 24 hónap között.
Partnerségek az ifjúsági területen: 6 és 24 hónap között.
A projekt célkitűzésének és a tervezett tevékenységek típusának megfelelően a pályázati szakaszban ki kell választani a kívánt időtartamot. Kivételes esetben a stratégiai partnerség a kedvezményezett kérésére és a nemzeti iroda beleegyezésével legfeljebb hat hónappal meghosszabbítható. Ebben az esetben a támogatás teljes összege nem változik. A projekteknek 2023. december 31-ig le kell zárulniuk.
8. Támogatás mértéke
A Covid19-helyzet nyomán létrehozott stratégiai partnerségek finanszírozása a normál stratégiai partnerségek esetében meghatározott szabályok szerint zajlik (lásd a „Stratégiai partnerségek az oktatás, a képzés és az ifjúságügy területén – Finanszírozási szabályok” című részt, Útmutató 134. oldal).
A Covid19-helyzet nyomán létrehozott stratégiai partnerségek projekttámogatásának felső határa 300 000 EUR a 24 hónapos időtartamú projektek esetében.
A szakképzési szektorban 649 092 EUR áll rendelkezésre a nyertes projektek támogatására.
9. A pályázás menete
A pályázó intézmény regisztrálása: A pályázat kitöltése és benyújtása előtt intézményét regisztrálnia kell az Európai Bizottság pályázati regisztrációs felületén (Organisation Registration). Az intézményeknek csak egyszer kell regisztrálniuk! A regisztrációt követően az intézmények szervezeti azonosítót (Organisation ID) kapnak. Nem kell újra regisztrálniuk azoknak az intézményeknek, amelyek korábban már pályáztak Erasmus+ támogatásra, és rendelkeznek PIC számmal - ők automatikusan kapnak szervezeti azonosítót. A regisztrációról bővebben az Erasmus+ útmutatóban (Programme Guide Part C) olvashat.
Részvételi feltételek ellenőrzése és a pályázati útmutató elolvasása, ami elengedhetetlen a sikeres pályázás érdekében.
Pályázati anyag megírása és benyújtása: A pályázati anyagot a partnerekkel közösen írják meg és véglegesítik, melyet ezt követően csak a koordinátor intézménynek kell kizárólag elektronikus úton eljuttatni.
10. Pályázati határidő
Pályázati határidő: 2020. október 29. déli 12 óra (brüsszeli idő szerint)
11. Linkek
Erasmus+ magyar nyelvű program útmutató (Programme Guide)
Az Európai Bizottság Erasmus+ honlapja
Európai Bizottság regisztrációs portálja (Organisation Registration System - kötelező pályázói regisztrációs felület)
A Tempus Közalapítvány minden, pályázataival kapcsolatos információt, pályázati űrlapot, egyéb dokumentumot térítésmentesen bocsát az érdeklődők rendelkezésére. Ugyancsak térítésmentes az információs napjainkon és egyéb rendezvényeinken való részvétel, illetve a személyre / intézményre szabott pályázati tanácsadás. Javasoljuk, hogy az általunk kezelt programokkal kapcsolatos információért, dokumentumért, tanácsért elsősorban hozzánk forduljanak, a más szervezetek által terjesztett információk pontosságáért és érvényességéért nem vállalunk felelősséget.
A Tempus Közalapítványtól származó, az általa kezelt pályázatokkal kapcsolatos információk és dokumentumok kereskedelmi forgalomba nem hozhatók.
Utolsó módosítás: 2022.11.11.