Napfény Európa (és a környezetvédelem) egén

2019 | Köznevelés, Szakképzés | környezetvédelem | Fejér | Dunaújvárosi SZC Bánki Donát Gimnázium és Szakgimnázium

Napelemes hajót építenek a Dunaújvárosi SZC Bánki Donát Gimnázium és Szakgimnáziumának diákjai. A munka során nemcsak a tanulók készségeinek fejlesztése és a nyelvgyakorlás kerül előtérbe, de az emberiség ökológiai lábnyomának csökkentése is.

A környezetvédelem nem is lehetne aktuálisabb és fontosabb téma. Égető kérdés – sajnos szó szerint, mivel a cikk írásakor éppen több hete állt lángokban Amazónia –, hogy mennyire figyelünk oda a bolygónkra, mennyit teszünk a változásért egyéni szinten.

A Sonne über Europe, vagyis a Napfény Európa egén projekt éppen ezt a kérdést helyezte fókuszba: a Dunaújvárosi SZC Bánki Donát Gimnázium és Szakgimnáziumának tanulói már az érettségi előtt első kézből tapasztalhatják meg, hogy milyen is részt venni egy olyan folyamatban, ami hétköznapi, áldozatos munkával és a tanórák utáni foglalkozásokkal kezdődik, de aztán valami sokkal nagyobbnak és fontosabbnak válik a részévé, s a bolygónk érdekeit szolgálja.

Aktív közreműködés a környezetvédelemben

Még ne ugorjunk ennyire előre, kezdjük a történet legelején! A 2016-os marokkói ENSZ klímakonferencián megfogalmazódott, hogy a politikai döntéshozók aktív közreműködést várnak el a környezetvédelemben az állampolgároktól. Megfigyelhető, hogy ennek hatására valóban emelkedett azon Erasmus+ pályázatok száma, amelyek a megújuló energiaforrásokkal és a Föld védelmének témakörével foglalkoznak. A Dunaújvárosi SZC Bánki Donát Gimnáziuma és Szakgimnáziuma évek óta indul Erasmus+ stratégiai partnerségek projektekben, így nem mondhatjuk, hogy kezdőként vágtak bele a Napfény Európa egén címet viselő pályázatba, melynek célja, hogy az együttműködő európai iskolák közösen építsenek meg egy napelemmel hajtott csónakot. Az viszont tény és való, hogy megannyi új kihívást tartogatott számukra a megvalósítás, vagyis a hajóépítés.

A napfényes projekt

A három éven át tartó munkában hat iskola – belga, német, lengyel, török, magyar és olasz – működik együtt úgy, hogy féléves projekttalálkozók alkalmával bemutatják az addig elvégzett munkát. A projekt kezdetekor az iskola egy fórum keretében toborozta a csatlakozni vágyó gépész-informatikus tanulókat, akik így, egy 10-15 fős csapatot alkotva dolgoznak együtt a hajóépítéssel járó feladatokon. Amellett, hogy minden ország saját makettet készít a napelemes csónakról, a partnerországok felosztották a munkát: Magyarországhoz került a tervezés fázisa, amelynek során 3D-s nyomtatóval hoztak létre egy A4-es lap hosszúságú, körülbelül 30 cm magas programozható robot egységet. A munkálatokban természetesen az iskola informatikában jártas kollégái is segítették a diákokat, akik így rögtön láthatták tanulmányaik és a programozás kézzelfogható eredményét. A napelemekhez tartozó anyag meghatározását is a tanulók végezték, amelyről előadást is tartottak. Az intézmény makettje a végső fázisban tart már, a prototípus az iskolában tekinthető meg, illetve a tanulók gyakran kiállításokon is bemutatják az érdeklődőknek. Az eredeti, épülő hajótest egyébként Németországban található, a projekt végeztével egy versenyen indítják el, úgyhogy addigra mindenféleképpen úsznia kell a vízen a mesterműnek.

Nemzetközi találkozók

A hazai csapatból mindig egy 2-3 főből álló mag vesz részt a tavaszi és őszi nemzetközi találkozón, ahol beszámolnak az eltelt hónapok tapasztalatairól és munkáiról. A több napig tartó projekttalálkozók alkalmával a szakmai tudáson túl a kultúra és a nyelvgyakorlás kerül előtérbe; szakmai szótárt készítenek, gyárlátogatásra mennek (legutóbb egy napelemgyárat látogattak meg), a vendéglátó ország által szervezett kulturális programokon vesznek részt, munkamegbeszéléseket és bemutatókat tartanak, kikapcsolódásként pedig fociznak vagy közös programokat szerveznek. Az intézmény munkatársai külön figyelmet szentelnek annak, hogy mindig más utazhasson a diákok közül, és a hátrányos helyzetű tanulók is esélyt kapjanak arra, hogy nemzetközi környezetben számoljanak be tapasztalataikról.

Mivel közeledik 2020, a projekt utolsó éve, ezért jövőre megsokszorozódnak a találkozók, illetve a projektzáró versenyre is összegyűlnek majd a csapatok, amikor is kiderül, hogy vízre bocsájtva hogyan teljesít a napelemes csónak.

A siker titka

A Napfény Európa egén projekt sikerének kulcsa, hogy összeköti a tanulást, a kompetenciák fejlesztését és a szakmai tapasztalatot a nemzetközi projekttalálkozók izgalmaival, a nyelvgyakorlással és más kultúrák, más nemzetiségű diákok megismerésével. Mindeközben elhivatottságot ad a tanulók számára egy olyan égetően fontos téma iránt, mint a környezetvédelem. Aztán, ha tanulmányaik végeztével szakterületet, munkahelyet választanak, akkor gyakorlattal, sikerélménnyel, nemzetközi tapasztalattal és kapcsolatokkal felvértezve vághatnak bele az új kihívásba, abban a tudatban, hogy ők már egyéni szinten tettek a környezetük védelemének érdekében. Nem is akárhogyan: építettek egy napelemes hajót.

Az intézmény elérhetőségei:
Honlap: bankisuli.hu 
facebook.com » DSZC Bánki Donát Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája - Hivatalos oldal

SIMON BOGLÁRKA
Tempus Közalapítvány, Kommunikációs egység

A cikk a Pályázati Pavilon 2019. őszi számában jelent meg.