Magabiztosabbá váltam a tanári katedrán - Tanítási gyakorlat Németországban

2011 | Felsőoktatás, Köznevelés | nyelvtudás | | Balogh Borbála

Balogh Borbála az ELTE Bölcsészettudományi Karán, angol-német szakos tanárként végzett 2011-ben. Még ugyanebben az évben 3 hónapos tanítási gyakorlaton vett részt Németországban. A fogadó intézményben szerzett tapasztalatairól és élményeiről mesélt.


Hogyan lettél Comenius tanárasszisztens?

A Comenius tanárasszisztensi programról még másodikos egyetemistaként hallottam az egyik barátnőmtől, aki angol-francia szakosként Franciaországban töltött fél évet comenius ösztöndíjasként. Akkoriban még nem érdekelt annyira egy külföldi tanítási gyakorlat lehetősége, de végzős hallgatóként egyre inkább vonzani kezdett, hiszen angol-német szakosként kihívásként gondoltam egy külföldi tanítás lehetőségére. Jelentkezésem másik oka a módszertani repertoárom bővítése volt. Mindenképpen szerettem volna a két idegen nyelvet aktívan használni a célországban. Utólag nagyon örülök, hogy a terveim megvalósultak, mivel Észak-Németországba kerültem, ahol Westersetede-ben, egy kisváros gimnáziumában taníthattam angolt 3 hónapon keresztül.

Befolyásolta a beilleszkedésed, hogy egy viszonylag kisebb közösség egyetlen külföldi pedagógusaként dolgoztál?

A koordinátorom mérhetetlen segítőkészségének köszönhetően a beilleszkedés szinte azonnal és zökkenőmentesen zajlott. Már hónapokkal az érkezésem előtt felvette velem a kapcsolatot, segített szállást keresni, ami egy idegen országban interneten keresztül rendkívül nehézkes lett volna. A beilleszkedésem szempontjából az segített leginkább, hogy a diáksággal, illetve néhány tanárral nem az iskolában találkoztam először, hanem egyenesen egy berlini tanulmányi kirándulás kellős közepébe csöppentem. Itt megismerkedtem a kísérő tanárokkal, illetve tanárasszisztens kolléganőmmel, aki spanyol anyanyelvűként spanyolt tanított a gimnáziumban. Az első iskolai napon a koordinátorom végigvezetett a campuson, bemutatott az intézmény vezetőségének és az egész tanári karnak. Mind a koordinátoromtól, mind az iskola vezetőségétől szabad kezet kaptam az osztályok és a délutáni foglalkozások kiválasztásában.

Hogyan folyt a szakmai munka?

Előre megbeszéltük, hogy melyik fejezet anyagát fogom tanítani, és a tanóraterveket minden óra előtt e-mailben elküldtem a felelős pedagógusnak. Újdonság volt számomra, hogy a gimnáziumban nincsenek szintek alapján szétosztott csoportok, hanem az egész osztály együtt tanul idegen nyelveket. A tanítási óra 90 perces, így ez is kihívás elé állított. Igyekeztem a modern technikai eszközöket is alkalmazni a tanítás során, amire az iskola felszereltsége lehetőséget is adott.

Milyen új tudással gazdagodtál?

Sikerült megvalósítanom a pályázat elkészítése során kitűzött célokat. Mindenképpen több tapasztalatot szereztem és sokkal magabiztosabbá váltam a tanári katedrán. Javult az időbeosztásom, amivel gyakorló tanárként nagyon sokat küzdöttem. Módszertani szempontból főleg a játékfilm-feldolgozás alkalmával fedeztem fel új feladatokat, módszereket. A mentortanáraim élvezték a megfigyelő tanári pozíciót, mivel saját bevallásuk szerint ők is új módszereket tanultak tőlem, főleg a technikai eszközök (internet, projektor) tanórai alkalmazása terén. Nyelvtudásom fejlesztésére nagy hatással volt a két nyelv egyidejű használata.

Mi a legkedvesebb élményed?

Három hónap nyilván csak „belekóstolást” jelent egy külföldi tanítási, módszertani kultúrába, mégis nagyon örülök, hogy kipróbálhattam magam tanárként idegen nyelvi környezetben. Legkedvesebb pillanataim egyértelműen a visszajelzések olvasgatása közben voltak. Megkértem a diákjaimat, hogy írjanak pár szót arról, hogy milyennek találták a közös óráinkat. hihetetlen önbizalommal és megnyugvással töltött el a tudat, hogy nem hiába dolgoztam, hiszen a visszajelzések alapján a munkám nem csak nekem jelentett örömöt. A legnagyobb meglepetést a délutáni fakultációk sokszínűsége és a diákok foglalkozások iránti lelkesedése jelentette. Mivel Erasmus diákként egy amatőr német színtársulat tagjává váltam, lehetőségem nyílt a színházzal kapcsolatos tapasztalataimat a tanítás terén comenius asszisztensként is kamatoztatni. Talán ezeket a délutáni fakultációkat élveztem a legjobban: bemelegítő gyakorlatokat tartottam a kicsiknek, és belefolytam a nagyoknál a díszlettervezésbe.