Várostervezés előtt - helyismeret

2013 | Felsőoktatás | | Budapest | Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Építészmérnöki Kar Urbanisztika Tanszéke

Az Erasmus program nemcsak hallgatók és oktatók mobilitását segíti, hanem felsőoktatási intézmények projektalapú együttműködéseit is támogatja. Az Erasmus intenzív programok remek lehetőséget biztosítanak arra, hogy olyan kurzusok is megvalósulhassanak, amelyek nem részei a tantervnek. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Építészmérnöki Karának Urbanisztika Tanszéke egy ilyen hiánypótló kurzust szervezett. A tapasztalatokról a Cities Revis(it)ed című projekt koordinátorával, Dr. Kissfazekas Kornéliával beszélgettem.

Miről szól az intenzív program?

Az intenzív programot, amely lényegében egy várostervezési workshop, építészhallgatók számára hirdettük meg. A tanszéki tervezési feladatoknak mindig nagyon fontos része a városmegismerés, ami úgy zajlik, hogy a hallgatók bejárják a helyszínt, amivel foglalkozni fognak, különböző szempontból megismerik, elemzik és értékelik. Az intenzív programot úgy állítottuk össze, hogy nagy hangsúlyt helyezzünk erre a folyamatra, amire egy átlagos szemeszter során lényegesebben kevesebb időt tudunk szánni. Nagy előnye volt egyrészt, hogy a hallgatók sokkal kötetlenebb formában tudták elvégezni a feladatot, másrészt lehetőségük volt arra, hogy kipróbálják a partner országokban működő városelemzési módszereket. Kivételesen tehát nem a tervezés volt az elsődleges, hanem éppen a már említett megismerési folyamat.

Mi volt a fő motivációja annak, hogy létrehozták ezt a nemzetközi együttműködést?

A nemzetközi együttműködés révén megpróbáltunk nyitni és a városfelfedezés új vonatkozásait megismerni. Olyan társintézmények kerültek ezáltal a programba, amelyek nem kifejezetten városépítészetre specializálódtak. A spanyol partner ugyan építészek képzésével foglalkozik, de a képzésükben nagy hangsúly kerül a turisztikára is, miközben ez nálunk csak egy felfutó ág. Az olaszokkal dolgoztunk már együtt korábban; ők „objektumtervező” építészek, azaz mindig a városból mint egészből indulnak ki, de rögtön ráközelítenek az épületre. Úgy éreztük tehát, hogy a két véglet között mi valahol középen állunk, és ebből egy harmonikus partneri kapcsolatot tudunk kialakítani.

Milyen pluszt adott ez a kurzus a hallgatóknak?

A várostervezési tárgyaknál mindig a városmegismerés az egyik legjobban kedvelt feladat, ezt valóban nagyon szokták szeretni a hallgatók. Egy épületet városi kontextusában kell kezelni, tehát nemcsak egy telek, egy terep adott, és arra kell ráhelyezni egy épületet, hanem tervezés előtt meg kell ismerni az ottani viszonyokat, például a környezet gazdasági és társadalmi, pszichológiai vonatkozásait, és természetesen a városépítészeti adottságokat. A szokott tantárgyi keretek között erre a szakaszra viszonylag kevés idő jut, de az intenzív program keretein belül volt rá alkalom és lehetőség, hogy elmélyedjünk a témában.

Hogyan profitáltak a résztvevők a projektből?

A hallgatók számára egyértelműen nagyon pozitív élményt jelentett a kurzus, azóta is folyamatosan kapom az érdeklődő megkereséseket, hogy mikor jön a folytatás. Mi, a kurzuson oktató tanárok nagyon hiszünk a workshop műfajában. Azt gondoljuk, hogy emberi és szakmai szempontból is rendkívül hasznos: inspirálóan hat a hallgatókra, remek lehetőség a nyelvgyakorlásra, a csoportmunkára, más szemléletek, eltérő vélemények megismerésére, a konszenzusteremtés gyakorlására. Az intézmény számára is nagy megmérettetés, hiszen látjuk, hogy a partnerintézmények miben gyengébbek vagy jobbak, egyszóval nagyon érdekes behelyezni magunkat egy ilyen relációba. A projekt a 11. kerület számára is hozott pozitívumot. A kerületnek a Bartók Béla úton van néhány üres üzlete, amit kifejezetten kulturális célra szeretnének hasznosítani. Megkeresésünkre felkínáltak számunkra egy üzlethelyiséget, ahol több mint egy héten keresztül dolgozhattunk. Mozgás, nyüzsgés, élet volt itt a 10 napos workshop ideje alatt, ami igen jót tesz a városnak és a kerületnek is. Számunkra pedig nagy előny volt a vizsgálati helyszín és az egyetem közelsége, tehát hogy kiválóan működött a helyiség „bázisként”, és hogy azok a hallgatók is nap mint nap ott mentek el mellette, akik nem voltak részei a workshopnak. A helyi lakosok is gyakran betértek hozzánk.

Mi volt a legpozitívabb tapasztalat a projekt megvalósítása során?

Egy szubjektív dolgot emelnék ki: a hallgatók és az oktatók mindvégig nagyon lelkesek voltak. Sikerült egy olyan témát, műfajt és tematikát kitalálni, amely – úgy tűnik – tényleg inspiráló volt mindannyiunk számára. Annak ellenére, hogy a magyar hallgatóknak az IP mellett hivatalosan sok órájuk volt, folyamatosan jelen volt mindenki. Érezték, hogy jó, ha ott vannak, mert ha kihagynak egy alkalmat, akkor biztosan lemaradnak valamiről.

 

Az interjút készítette: Hlavatý Ildikó