Tanuló közösség - oktatói és intézményi megoldások a hazai és nemzetközi hallgatók együttműködéséért

2025. június 11-én a Tempus Közalapítvány Study in Hungary Igazgatósága konferenciát szervez a felsőoktatási oktatók és vezetők, valamint a nemzetköziesedés területével foglalkozó munkatársak részére. A konferencián plenáris előadások, kerekasztal-beszélgetés, interaktív szekciók és poszterkiállítás keretében azt a témát dolgozzuk fel / tekintjük át, hogy a hazai és nemzetközi hallgatók együtt tanulását, együttműködését hogyan támogatja a Stipendium Hungaricum Ösztöndíjprogram.

Időpont: 2025.06.11. 10:00–16:30
Helyszín: Budapest, Danubius Hotel Helia (1133 Budapest, Kárpát u. 62-64)

A konferencia témája

A magyar felsőoktatásba való minél teljesebb beilleszkedés támogatása kiemelt igénye a nemzetközi hallgatóknak. A hallgató Magyarországot akkor választja felsőfokú tanulmányai helyszínéül, ha elégedett a képzés színvonalával, és hallgatótársaival építő szakmai és baráti kapcsolatokat tud kialakítani. 

A felsőoktatási intézmények nemzetköziesítésének is alapeleme, hogy a képzésben a nemzetközi és magyar hallgatók közösen vegyenek részt. Az együtt tanulás hozzájárul a hallgatók, így a magyar hallgatók nyelvi készségének fejlesztéséhez és nemzetközi tapasztalatszerzéséhez is. A nemzetközi képzési kínálat tartalmi-módszertani fejlesztése is akkor valósítható meg hatékonyan, ha a képzésekben magyar és nemzetközi hallgatók együtt tanulnak, fejlődnek. A hazai hallgatókkal történő közös képzés és szabadidős tevékenységek a külföldi hallgatók mentális jóllétéhez is hozzájárulnak, mert ezáltal a fogadó intézmény közösségének részévé tudnak válni megkönnyítve az adaptációt, az új környezetbe való átmenet időszakát.

A nemzetközi és magyar hallgatók közötti együttműködés mind a tanulmányi (formális és nem formális), mind a szabadidős tevékenységekben kiemelten fontos. A minél hatékonyabb hallgatók közötti együttműködés akkor érhető el, ha a két terület kölcsönösen erősíti egymást.

Az éves SH konferencia keretében lehetőség van arra, hogy az oktatók, nemzetközi munkatársak, felsőoktatási vezetők és ágazati szakértők közösen gondolkodjanak a hallgatói adaptáció, átmenet megerősítésén, nemzetközi kitekintéssel, jó gyakorlatok megosztásával, szekciók és műhelyek keretében.

A konferencia programja lehetőséget kíván adni nemzetközi kitekintésre a témában. Egy asztalhoz szeretnénk ültetni a területen eredményes oktatót és nemzetközi vezetőt, továbbá magyar és külföldi hallgatót, valamint nemzetközi szakértőt is meghallgatnánk.

Jelentkezés poszterbemutatóra és -kiállításra, illetve szekcióban történő előadói részvételre
A felsőoktatás valamennyi területének képviselőit szeretettel meghívjuk, poszterbemutatóra vagy szekcióban történő előadói részvételre, műhelymunka koordinálására a szekciók témájában. Jelentkezés határideje: május 19.
A felhívás részletei és jelentkezési lap: https://www.tka.hu/hir/18735/jelentkezesi-felhivas-poszterbemutatora-es-vagy-szekcioban-valo-reszvetelre

Tervezett program:

9:30–10:00 Regisztráció
10:00–10:40 Köszöntők
Lengyel Miklós, képzésekért, ösztöndíjprogramokért és tudománydiplomáciáért felelős helyettes államtitkár, Külgazdasági és Külügyminisztérium
Kulturális és Innovációs Minisztérium
Dr. Czibere Károly, elnök, Tempus Közalapítvány Kuratóriuma
10:40–11:00 Az SH és DFP program szerepe a hallgatók közötti együttműködés erősítésében
Jánosik Orsolya
, igazgató, Study in Hungary Igazgatóság, Tempus Közalapítvány
11:00–11:30 Kávészünet / poszterbemutató
11:30–13:00 Nemzetközi tanuló közösség: az érintettek tapasztalatainak megosztása
Panelelőadások és kerekasztal beszélgetés

Moderátor:
Loboda Zoltán, oktatási szakértő

Panelelőadók és kerekasztal résztvevők:
Dr. Karacs Kristóf, nemzetközi dékánhelyettes, PPKE ITK
Knyihár Eszter, irodavezető, Nemzetközi Stratégiai Iroda, ELTE
Meyly Kheng, doktorandusz, DE
Veress Hunor, nemzetközi mentor, BME
13:00–14:00 Ebédszünet
14:00–15:00    Szekciók I.
1. Külföldi és magyar hallgatók tapasztalatai a tanuló közösség, az együtt tanulás és együttműködés kapcsán
A külföldi és magyar hallgatók tanuló közösségekkel, közös tanulással és együttműködéssel kapcsolatos tapasztalatai sokszínűek, és számos tényezőtől – például a nyelvi készségektől, a kulturális különbségektől, az intézményi támogatástól és a személyes nyitottságtól – függenek. A szekció lehetőséget biztosít arra, hogy a hallgatók problémáikat, eredményeiket és elvárásaikat is megvitassák.

Moderátor:
Laura Alzmeter, doktorandusz, ELTE

Előadók:
Vega Hesmatantya, doktorandusz, SZTE
Volodymyr Artamonov, doktorandusz, DE
Kandrai Konrád, doktorandusz, BME
2. Hogyan támogatja a magyar, mint idegen nyelv (MID) tanulása a nemzetközi és a hazai hallgatók közötti integrációt?
Miként segítheti a magyar nyelv ismerete a külföldi és magyar hallgatók közötti kapcsolódást, együttműködést a sokszínű felsőoktatási közegben. A téma az SH programban kötelező magyar mint idegen nyelv és kultúra oktatásához kapcsolódik.

Előadók:
Neumayer Petra, szenior nemzetköziesítési koordinátor, TKA
Szabó Csilla, szenior nemzetköziesítési koordinátor, TKA
Dr. habil. Rudnák Ildikó, egyetemi docens, Agrár- és Élelmiszergazdasági Intézet, MATE
Dr. Bukor Emese, osztályvezető, tudományos főmunkatárs, Nyelvi és Kulturális Központ, SZE
3. Hogyan támogathatják az oktatók a hallgatók közötti együttműködést?
Integráció a tanteremben, integráció a nem formális képzési-kutatási lehetőségekben: a szekció azt vizsgálja, hogyan segíthetik az oktatók a hazai és nemzetközi hallgatók közötti kapcsolatot és közös tanulást tantermi és tanórán kívüli kezdeményezésekkel, például közös kutatásokkal és projektekkel, mentorprogramokkal, közösségi terek létrehozásával stb.

Előadók:
Dr. Varga Tünde, egyetemi docens, Művészet-elmélet Tanszék, MKE
Dr. Vígh Gergely László, igazgató, Idegen Nyelvű Oktatási Igazgatóság, BME
dr. habil. Einhorn Ágnes, egyetemi docens, Idegen Nyelvi Központ, BME GTK
Majorosné Kovács Györgyi, osztályvezető, Nemzetközi Stratégiai és Kapcsolatfejlesztési Osztály, EKKE
Dr. Laki Ildikó PhD, főiskolai docens, intézményi Erasmus koordinátor, Nemzetközi és Politikatudományi Tanszék, Milton
15:00–15:30 Kávészünet
15:30–16:30    Szekciók II.
1. Az oktatói és hallgatói mobilitás hatása a külföldi és magyar hallgatók együtt tanulására
A nemzetköziesedés egyik legfontosabb eleme a mobilitás: amikor oktatók és hallgatók lehetőséget kapnak arra, hogy más országokban tanuljanak, tanítsanak vagy kutassanak. Ennek nem csupán az egyéni fejlődésre van hatása, hanem jelentős befolyással bír az egyetem nemzetközi közösségének egészére – különösen a hazai és külföldi hallgatók közötti kapcsolatokra és az együttműködés minőségére.

Előadók:
Dr. Erdei Luca Alexa, egyetemi adjunktus, Pedagógiai és Pszichológiai Kar, ELTE
Dr. Kovács Zoltán, nemzetközi kapcsolatokért és innovációért felelős elnökhelyettes, NYE
Dr. habil. Sipos Norbert, Európai mobilitások igazgatóhelyettese/egyetemi adjunktus, PTE
2. Az alumni közösség szerepe a hallgatók közötti együttműködés erősítésében
A sikeres hallgatói integráció eredménye egy olyan élénk alumni közösség, amely egyszerre képez hidat a jelenlegi hallgatók és a korábbi generációk tapasztalatai között. A jól aktivizált alumni hálózat a munkaerőpiaci beilleszkedésen és a tagok szakmai fejlődésén túl nagy mértékben hozzájárul a hallgatók közötti kapcsolódási pontok megtalálásához és felerősítéséhez olyan eszközök segítségével, mint például a mentorálás, tudásmegosztás vagy éppen a nagyköveti szerepvállalás. Az alumni stratégiai eszközzé válhat a hallgatók közötti hosszú távú együttműködés és közösségi érzés fejlesztésére. Milyen irányokat, példákat találunk a magyar felsőoktatásban az alumni effajta működésére?

Előadók:
Stift Viktória, csoportvezető, Nemzetközi Kommunikációért és Alumniért felelős csoport, TKA
Dr. Bátyi Szilvia, egyetemi docens, PE
Craig W. Johnson, Founder and President, GiLE Foundation
3. Külföldi és magyar hallgatók együttműködésének tantermen kívüli terei és gyakorlatai
Az egyetemek nemzetközi, tanulmányi és szolgáltatási területein dolgozó munkatársai kulcsszerepet játszanak abban, hogy a hallgatók – különösen a nemzetközi diákok – könnyebben beilleszkedjenek a közösségbe. Kreativitásuk és elkötelezettségük nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a tanórán kívüli tevékenységek során a hazai és a nemzetközi hallgatók integrációja megvalósuljon. A szekció célja, hogy bemutassa és megvitassa azokat a lehetséges tereket, módszereket és programokat – például közösségi kezdeményezéseket, kulturális eseményeket vagy önkéntes tevékenységeket –, amelyek elősegítik az interkulturális találkozásokat, a közös tanulást, a magyar és nemzetközi hallgatók tantermen kívüli integrációját.

Előadók:
Kerékgyártó Mária, SH koordinátor, Nemzetközi Kapcsolatok Igazgatósága, DUE
Bata Ágnes, nemzetközi kapcsolatok koordinátor, Nemzetközi Iroda, SZTE BTK
Csatai Viktória, kollégiumi lelkigondozó, KRE
Soós Viktória, nemzetközi koordinátor, Nemzetközi Osztály, KRE
Ágotai Tibor, kollégiumvezető, nemzetközi koordinátor, Kancellária/Kollégiumi Központ ELTE
Dr. Takács Rita, diáktanácsadó pszichológus, tréner, Informatikai Kar, ELTE
Nagy Viktória, diáktanácsadó pszichológus, tréner, Informatikai Kar, ELTE

A regisztráció határideje: 2025. május 30. 12:00

Kérdés esetén keressék Nagy Líviát (livia.nagy@tpf.hu).

Utolsó módosítás: 2025.06.05.

HIBA

Kérjük, töltse ki a kötelező mezőket.


HIBA

Az e-mail cím formátuma nem megfelelő. Kérjük, hogy a mezőbe csak egy e-mail címet írjon, és regisztrációja elküldése előtt győződjön meg róla, hogy a formátum helyes.


HIBA

Ezzel az e-mail címmel már regisztrált rendezvényünkre. A jelentkezés elfogadásáról néhány napon belül e-mailben értesítjük.


Rendszerünk rögzítette a regisztrációját, melynek elfogadásáról néhány napon belül e-mailben értesítjük.

Iratkozzon fel hírlevelünkre és értesüljön a Tempus Közalapítvány legfrissebb híreiről, rendezvényeiről, kiadványairól és a legfontosabb pályázati információkról!

Üdvözlettel,
Tempus Közalapítvány