Nyomozz a természet hetedhét országában! - természetismereti vetélkedő

Közzétéve2015-08-19 20:59:50
ÖtletgazdaHalászné Szakács Éva,
2013. január 7-én indítottam útjára egy 7 fordulós pontgyűjtő versenyt, melynek ötletét a gyermekkorom idején minden évben meghirdetett TIT levelezős pontgyűjtő verseny adta. A különbség, hogy most webes felületre kerültek fel a digitális formában megjelenő feladatlapok, és megoldva e-mailben lehetett azokat beküldeni. A feladatsorok kéthetente, mindig hétfőn reggel 7 órakor jelentek meg a botanikus kert honlapján. Összesen 7 fordulón keresztül, fordulónként 7 feladatot oldottak meg a tanulók. Feladatonként 7 pont vagy annak többszöröse volt begyűjthető, de plusz pontot is lehetett szerezni.
A téli időszakra meghirdetett vetélkedő egyik célja volt, hogy a gyerekek télen se feledkezzenek meg a természetről, annak folyamatairól, szépségeiről, arról, hogy a hó alatt is van élet, s a lombtalan fák is csupán "pihennek". Cél volt a gyűjteményes kertek tevékenységének megismertetése, valamint hogy gyakorolják az internethasználatot, olvassanak könyveket, járjanak utána természeti jelenségek okainak, érdekességeknek. Napjainkra igen fontossá vált az internetes olvasáskultúra fejlesztése és a helyes internethasználat megtanulása. Elengedhetetlen, hogy a gyerekek tanuljanak meg szelektálni az internetes és egyéb csatornákon áramló hatalmas információáradatban, tanuljanak meg optimálisan rákeresni témákra, ki tudják választani a hitelesnek mondható információforrásokat.
Általános iskolás felső tagozatosok pályázhattak, egyénileg.
Nem annyira a beküldős jellegű verseny ötletét hangsúlyoznám, hanem a feladatösszeállítás fontosságát: a feladattípusok változatosságát, az aktualitások beépítését, a témák sokféleségét, ugyanakkor bizonyos mértékű ismétlődését. Fontos, hogy minél több kompetenciaterületet érintve állítsuk össze a feladatlapokat. Sok múlik a tanár kreativitásán, hiszen a 7 fordulót figyelembe véve összesen 49 feladatra van szükség.
Nagy előnye, hogy bármilyen témára/tantárgyra adaptálható, a feladattípusok pedig a pedagógiai és egyéb célok szerint rugalmasan alakíthatók. Továbbá számos paramétere változtatható: több vagy kevesebb forduló, ill. fordulónkénti feladat, pontozás, korosztály, iskolán belülitől az országos szintig, egyéni/páros/csoportos munkaforma. Mivel tanórán kívüli tevékenység, nem adható kötelező feladatnak, viszont ezáltal motiválja a tanulót a részvételre. Nem igényel bonyolult hardver- és szoftver eszközöket és tudást, mely a diáknak és a tanárnak is nagy könnyebbség lehet. Az oktatási célok szerinti feladatok megválasztásán felül a nevelési célok a következők: önálló munkára nevelés, rendszerességre és kitartásra nevelés, olvasáskultúra fejlesztése, lényegmeglátás gyakorlata.
A további részletekért és letölthető anyagokért kérjük lépjen be