Digitális eszközök, módszerek alkalmazása a környezetismeret tanításában - tanulásában

Közzétéve2016-10-25 14:55:14
ÖtletgazdaJegesné Rémesi Irén,
A pedagógus szerepe jelentősen megváltozott, mint tudásközvetítő háttérbe szorul. Inkább a kreatív és az egyéni fejlődéseket szolgáló környezet megteremtéséért felel. Az iskolák zömében 2-3. osztályra a gyerekek többsége rendelkezik valamelyik "újmédia" eszközzel (iPad, tablet, okostelefon). Érdemes ezt kihasználni, hasznos időtöltéssé tenni a használatukat. A mai generációnak elengedhetetlen az "okos" eszközök használatának az elsajátítása. Olyan példákat, online alkalmazásokat szeretnék bemutatni, amelyek megkönnyítik a pedagógus munkáját, és egyben segítik a játékos tanulást a környezetismeret tanítása során.

A hagyományos tanítási módszerek is hatékonyan kiegészíthetők az IKT-s technológiákkal, sokszínűvé, életszerűvé tehetik a szemléltetést, de a csoportos megbeszéléseknél, projekteknél, tevékenységközpontú módszereknél a differenciálás lehetőségét is magában hordozva kiemelt szerepük lehet. Az ellenőrzés és az értékelés során is kiválóan használhatóak (főleg a formatív formájában).

Az IKT-eszközök segítségével a diákok egy idő után maguk is készítenek feladatokat, kvízeket, szófelhőket, gondolattérképeket, prezentációkat, ami nagymértékben elősegíti a felfedezőtanulást-tanítást. Biztos tudást csak az a tanulási forma eredményezhet, ahol a diákok maguk is tevékenyen részt vesznek a folyamatban, saját maguk számára értelmezhetővé teszik a tananyagot. Ezek a technikák mindezt hatékonyan szolgálják, miközben egymástól is sokat tanulnak, közösen ötletelhetnek, kipróbálhatnak új helyzeteket, megoldásokat, és az eszközök használatában kevésbé jártas társaik is sokat fejlődnek egy idő után. Kutatások is bizonyítják, hogy a tanulók jobban szeretnek, és gyakran hatékonyabban is tudnak társaiktól tanulni.

A digitális tanulás lehetővé teszi, hogy mindenki a maga tempójában dolgozzon fel egy-egy gyakorlatot, tananyagrészt, és ha kell, otthon újra végigjárhassa az utat. Ha egy területen kevésbé jártas, akkor azzal több időt tölt el, ha valamit meg már nagyon tud, akkor azon gyorsan végigér.

Tapasztalataim szerint az okostelefon, a tablet, az Internet bevonása az oktatásba sokat segített:
- a diákok motiváltabbá, kreatívabbá váltak, aktívabban vettek részt a tanulási-tanítási folyamatban
- játékként élték meg a különböző feladatok megoldását, készítését
- megkönnyítette az otthoni felkészülésüket
- differenciált tanulási-tanítási környezetet teremtett
- szívesen vállaltak szorgalmi feladatokat, amiket aztán megosztottak társaikkal
- sikerélményekhez jutottak azok a tanulók is, akik a hagyományos keretek között nehezebben boldogultak
- magabiztosabbá váltak az egymás előtti szóbeli beszámolókban, megnőtt az egymástól-tanulás szerepe
A további részletekért és letölthető anyagokért kérjük lépjen be