A ludas köztünk van - digitális oknyomozó projekt

Közzétéve2017-08-20 20:52:22
ÖtletgazdaDénesné Szak Andrea,
A ludas köztünk van - digitális oknyomozó projekt egy kerettörténet formájában dolgozza fel Fazekas Mihály Lúdas Matyi című művét. A diákok 4 fős csoportokban teljesítik a napi kihívásokat. A megszerzett tudás birtokában a projekt végén kell eldönteniük, hogy ki vagy kik és miben voltak ludasak a történet során.
A projektmunka rövid bemutatása: Az oknyomozó projekt egy keretjátékon alapul, ami szerint Lúdas Matyi egy ma élő leszármazottja elégtételt szeretne a rossz hírbe hozott Lúdas Mátyás számára, ezért kutatócsoportokat kér fel a tények felderítésére, az események rekonstruálására. A kutató munka vége egy perújrafelvételi tárgyalás, ahol fény derül több homályos dologra, és a kinevezett ülnökök meghozzák a végső döntést, és kiderül, hogy ki a ludas ebben a történetben valójában.
A tanulók által felvett szerepek:
A diákok a projektmunka során kutatócsoportokban dolgoztak, amelyeknek az összetételét én határoztam meg előre. Így lett egyensúly a különböző képességű diákok elosztásában. Mindenhol volt 1-2 mediátor diák, aki motiválta a többieket és irányította a munkát. Az is fontos szerepet kapott, hogy az egy csapatba kerülő tanulók képesek legyenek a közös produktív munkára. A gyengébb képességű tanulókat segítette ez a csoportelosztás, így ők is hatékonyabban dolgoztak.
Változatos feladatokat kaptak a csapatok, a csoportos illetve a mozaik szerű munkamódszer egyaránt előfordult.
A projektfolyamatban én a motivátor ill. a mentor szerepét töltöttem be. Mind a két szerep nagyon fontos, mert a diákok még nem dolgoztak projektmunkában, és most kellett megtanulniuk ennek a lépéseit. A rájuk háruló napi feladatok és a feszes munkatempó megkövetelte a biztató és segítő pedagógus szerepet.
A projektzáró foglalkozáson a diákok egy bírósági tárgyalás szereplőit képviselték. Minden csoport választott egy ülnököt, a többi gyerek pedig a 4 tanú szerepét játszotta el. Én voltam a tárgyalást levezető elnök.
Ezen kívül a csoportokban külön "szakértői" megbízatást is kapott egy-egy diák. Például az egyik tanuló összeállította a videó filmet, egy másik tanuló pedig a heti munka során összegyűlt anyagokból készített anyagot a Döbrögi Hírmondó számára.
Összegezve: a kutatócsoportok az eredeti történet alapos megismerése után kihívásokat teljesítettek, ami során számos Lúdas Matyi korához kapcsolódó információhoz jutottak. Ezeket értékelték, feldolgozták, majd megosztották egymással. Zárásként lejátszottunk egy perújrafelvételt - élménypedagógia -, és elkészült háttérmunkában a Döbrögi Hírmondó.
A további részletekért és letölthető anyagokért kérjük lépjen be