Mobiltelefon a magyar órán? Az okos telefonok a hangtan és a helyesírás tanításában/tanulásában több fokozatban (5. fokozat)

Közzétéve2014-03-29 19:43:23
ÖtletgazdaDr. Laczkó Mária,
5. fokozat
a) feladat: A mássalhangzók kapcsolódásának (mássalhangzó törvények) gyakorlása

Bevezetésként ismételjük át, milyen formái lehetnek a mássalhangzók kapcsolódásának, és mindegyik formát illusztráljuk egy-egy példával. Kapcsoljuk össze a feladatot a helyesírási alapelvekkel!

Osszuk az osztályt annyi csoportra, ahány mássalhangzótörvény ismeretes, így minden csoport egy-egy mássalhangzótörvényt képvisel. A csoportok az előzetesen átismételt törvényszerűségeknek megfelelő nevet kapják. Ezt a táblára fel lehet írni (oszlopszerűen). A csoportoknak az a feladata, hogy a mobiltelefonjaikon található sms üzenetekből olyan szavakat válogassanak, amelyek a csoportjuknak megfelelő mássalhangzótörvényt képviselik. A gyűjtéshez szükséges idő lejárta után az egyes csoportok a gyűjtött szavakat felsorolják (táblázatba írják).

A feladat némi módosítással variálható. Ehhez a mobiltelefont szintén rögzítésre használjuk. Két ügyesebb (érthetően beszélő, nem hadaró, jól artikuláló ) tanulót arra kérünk, hogy 3 (vagy 2x3) szót rögzítsenek a telefonon a korábban már ismertetett módon. A diákoknak hallás után kell rájönni (kérdésre adott válasz) hogy mi a csoportosítás alapja. A csoportosítás alapja lehet például a három gyakori mássalhangzó kapcsolódás (hasonulások fajtái: jelölt és jelöletlen teljes, zöngésség szerinti részleges, képzés helye szerinti részleges), illetve az összeolvadás).

Majd ezt követően ismét csoportmunkában dolgoznak. A cél, hogy a három szóban levő mássalhangzótörvényeknek megfelelő szavakat gyűjtsenek. A gyűjtéshez ezúttal is a mobiltelefonjaikra juttatott üzenetek szavait használtathatjuk. Ez is válogatást, keresést igényel, és ismét lehet időre megoldatni a feladatot.

5. fokozat
b) feladat: A mássalhangzók kapcsolódásának (mássalhangzó törvények) gyakorlása

A következő fokozatban adjunk meg közmondásokat! Ezeket kivetíthetjük, de hasznosabb tollbamondással leíratni. Minden közmondás új sorba kerüljön és a sor elején számot vagy betűt kapjon... A tollbamondásokban húzassuk alá (illetve, ha kivetítettük, akkor húzzuk alá) a közmondások azon szavait, amiben mássalhangzótörvény van. (Az egyszerűség kedvéért érdemes olyan közmondást választani, amiben csak egy szóban szerepel mássalhangzótörvény, így a jelölés is egyszerű.) A tanulóknak kérdésekre kell válaszolniuk, a kérdéseket egymás után kapják meg. Az egyes kérdésekre a az adott közmondás betűjele/vagy száma (attól függően hogyan jelöltettük a közmondásokat) a megoldás, ezt kell rögzíteni a mobiltelefonra.

A tanulók csoportokban dolgozzanak, és érdemes figyelni arra, hogy a csoportok ne legyenek egymáshoz nagyon közel, hogy a betűjel rögzítését a közös munkával záró nagyobb alapzaj ne zavarja.) Az ellenőrzéskor az egyes csoportok lejátsszák rögzített válaszaikat, majd értékelés következik. A további részletekért és letölthető anyagokért kérjük lépjen be