MÁV - Mindannyian mások vagyunk. Egy virtuális utazás magunk és mások megismerése felé.

Közzétéve2018-08-13 11:24:33
ÖtletgazdaDénesné Szak Andrea,
Napjainkban sokszor megfigyelhető, hogy az emberek befelé fordulnak a saját világukba, nem elég impulzívan élik meg a környezetüktől kapott ingereket. Sok fiatalt lehet látni a mobil telefon világába mélyedni akár az utcán, a zebrán, a buszon, az iskolában, evés közben, másokkal való "kommunikáció" alkalmával. A felnövő Z-generáció eközben egyre szegényesebb érzelmi intelligenciával rendelkezik. Célom volt ebből a helyzetből a diákokat kimozdítani, az IKT alkalmazásokat csupán eszközként a tanulás szolgálatába állítani, és vitákat generálni.
Fontos a gyerekeket szembesíteni a saját koruk problémáival, jelen esetben a másság sokrétűségével, amely nem egy rajtuk kívül álló világ, hiszen bármikor bárki válhat "mássá" mások szemében. Egy külföldre költözés, egy baleset, egy új osztályközösség is generálhat gyökeres változást az egyén életében. Fontos az empatikus készség fejlesztése, egy-egy helyzet sokoldalú szemlélete, és a reális ítélet- és véleményalkotás. Az iskolai élet minden színterén kiemelten kellene foglalkozni az érzelmi intelligencia fejlesztésével, hogy minél boldogabb és kiegyensúlyozottabb személyiségű emberek váljanak a diákjainkból.
A projekt alapötletéül Gyurkovics Tibor: A Sánta hölgy című műve szolgált. Ez az írás olyan kamaszokról szól, akik nem tudják kezelni a másságot, jelen esetben a "sánta hölgy jelenséget", és agresszióval lépnek fel a tolerancia helyett. A projekt valójában egy belső utazásra hívja a kamaszokat, jelen esetben a 8. osztályos diákokat, akik abban az életkorban vannak, amikor a saját maguk megismerése áll a mindennapjaik középpontjában, és nehezen tudnak kezelni minden átlagostól eltérő jelenséget. Ezért ennek a projektnek kiemelt célja az érzékenyítés és a toleranciára való nevelés. Főként azért is, mert a diákok a középiskola falai közé lépve maguk is szembesülhetnek hasonló, őket ért negatív hatásokkal.
A virtuális utazás különböző megállókon keresztül vezeti a tanulókat az egyéni, belső világuktól a másság megtapasztalásáig. A képzeletbeli utazás során kénytelenek magukba nézni, ítéletet alkotni és másokkal együttműködni. A kiinduló novella sokoldalú feldolgozása, a koncentrikusan bővülő problémahelyzetek, az élménypedagógián alapuló tapasztalás mind-mind rákényszeríti a diákokat az ítéletalkotásra és a másokkal való együttműködésre. A további részletekért és letölthető anyagokért kérjük lépjen be