VITA? MIN? - A kulturált vita az iskolában és azon kívül
Közzétéve | 2018-08-13 12:17:39 |
Ötletgazda | Karafa Sándor, |
A digitális technológia fejlődésével kialakult az információs társadalom. A modern eszközök (mobiltelefon, tablet, laptop) felgyorsították a kommunikációt, és újfajta információátadási lehetőségekkel bővítették (chat, Skype, e-mail) az emberek közti kapcsolattartás lehetőségeit. Az ún. új írásbeliség elterjedésével ma már bárki pillanatok alatt megoszthatja gondolatait, véleményét az egész világon, és erre pillanatok alatt választ is kaphat. Ennek rengeteg pozitív hatása van, az idő- és pénz jobb felhasználásától kezdve a könnyebb kapcsolattartáson át az információ egyenlőségének forradalmáig. De a világháló, mely mindenkit összekapcsolhat a Földön, negatívan is hathat a kommunikációs kapcsolatokra. Itt nemcsak arra gondolhatunk, hogy sokkal felszínesebb, igénytelenebb lesz nyelvi szinten az újabb nemzedékek kommunikációja, hanem arra is, hogy egy új szóbeliség magával vonja a verbális megnyilvánulások szabályainak ismeretét. Az ókorban még oktatták a retorikai ismereteket, de manapság az írásbeli szövegalkotáshoz szükséges készségek elsajátítása mellett kevesebb szerepet kap a szóbeli érintkezés formáival való megismerkedés az oktatásban.Egyre gyakrabban láthatjuk hétköznapokban is, hogy milyen sajnálatos jelenségekkel jár ez együtt. A weboldalak kommentelhető szekcióit egy-két ember is tönkreteheti, a közösségi oldalakon szóbeli bántalmazás, büntetőjogi esetek is előfordulnak, a mobiltelefon-használat illemszabályait sokan még ma sem ismerik. A kulturált vita olyan témakör, mely csak epizódszerepet kap a magyar nyelv oktatásában, pedig az egyik legfontosabb készség, melyet az IKT eszközök mellett felnőtt generációnak szükséges ismernie a szaktárgyhoz kapcsolódóan is, de elsősorban egy olyan univerzális képességként, melyet a szakmai és a magánéletben is kamatoztathat. Az itt található módszertani ötlet egy tematikus terv, mely során az érvelésnél tanultakra alapozva megismerjük a kulturált vita szabályait, majd az órán és az órán kívül is gyakoroljuk a menetét. A diákok ehhez kreatívan használják az IKT eszközöket, mely lehet az iskola által biztosított számítógép, laptop, interaktív tábla, de a saját tablet és mobiltelefon is nagyon jól alkalmazható. A diákok a különféle programokban végzett munkájukról folyamatos visszajelzést kapnak egymástól és a tanártól is, a különféle projektek eredményeit pedig exportálhatjuk, és rögtön meg is oszthatjuk velük. Az egyes témákról való diskurzust otthon vagy a létrehozott fórumokon folytathatják. A diákok nagyon szeretnek vitázni, az IKT eszközök és azok kreatív lehetőségei (videók, kommentek, interaktív tesztek, versenyek) pedig érdekeltté teszik a részvételben, így mindig nagy sikert érnek el a hasonlóan szervezett órák.
A további részletekért és letölthető anyagokért kérjük lépjen be