Olvasás, műértelmezés, személyiségfejlesztés kortárs digitális szövegekkel

Közzétéve2018-08-16 13:51:41
ÖtletgazdaSoósné Molnár Helga, http://www.eszoveg.tk
"A tizenévesek megérdemlik, hogy hozzáférjenek olyan olvasmányok széles választékához, amelyet el tudnak és el akarnak olvasni." (Nemzetközi Olvasástársaság)
Novellák, tárcanovellák, versek, regényrészletek szerepelnek az interneten elérhető, tanulói segítséggel készült szöveggyűjteményben ( http://www.eszoveg.tk ), melyek többsége fiatalokról szóló 21. századi szöveg: megjelenítik tipikus élethelyzeteiket, reflektálnak problémáikra. A művek, műrészletek témakörök szerint rendeződnek, az önismeret alapkérdéseitől (önkép, motiváció, életcélok) a társas kapcsolatok és konfliktusok bemutatásán át vezetnek el a közelmúlt, a jelen, sőt a jövő társadalmi viszonyainak ábrázolásához. Elgondolkodtatnak a szülő-gyerek, tanár-diák, ember-technológia kapcsolatáról, az iskolai hiányzás okairól, és olyan tabutémákat feszegetnek, mint a függőség, a másság, a testképzavar. Ugyanakkor az olvasmányok a humor, az életszeretet és az elfogadás példáit is felvillantják. Érzékenyítenek a hátrányos helyzetű, fogyatékkal élő és kisebbségi felnőttek, gyerekek problémáival kapcsolatban.
A http://www.000webhost.com segítségével minden irodalomtanár létrehozhatja saját weboldalát (szöveggyűjteményét), és megszerkesztheti a felkínált módok közül választva: saját html-fájl feltöltésével vagy beépített weboldal-készítő eszközök alkalmazásával.
A szöveggyűjtemény használható a nyelvi előkészítő évfolyam készségfejlesztő óráin, osztályfőnöki órákon, az irodalom tananyaghoz, illetve az iskolai élet eseményeihez (pl. digitális/pénzügyi témahét, ünnepség) kapcsolva. A gyűjtemény lehetővé teszi, hogy az adott tanuló vagy tanulócsoport szintjéhez válasszunk szöveget, mert az ifjúsági irodalomtól az úgynevezett magas irodalomig különböző nehézségi fokú írásokat tartalmaz, de kitekint az irodalom határterületeire is ( sci-fi, krimi).
A szöveggyűjtemény első, Kivagyok én? című témaköréhez kidolgozott óravázlatok olyan digitális kiegészítőket, javasolnak, amelyeket valamennyi tanuló elér a saját vagy iskolai eszközén, használatuk nem időigényes. Többségüket éppen a szépirodalmi szövegek feldolgozásához fejlesztették ki: folyamatok, struktúrák ábrázolására szolgáló, vagy a kreatív írást támogató interaktív grafikus szervezők (idővonal, karakterkártya, venn diagram, kristályvers). De szerepet kapnak az órákon egyéb alkalmazások (QR kód generátor és olvasó, Sway) és természetesen a közösségi oldalak is.
A további részletekért és letölthető anyagokért kérjük lépjen be