DoDo projekt

Közzétéve2018-08-17 21:44:44
ÖtletgazdaKiss Mónika; Mataisz Zsuzsanna, -
A DoDo projektet két iskola másodikos és negyedikes diákjai valósították meg. Programunk eTwinning projekt, a Digitális Témahéten működtünk együtt. Címe "beszélő cím", a két együttműködő település, Dorozsma és Domaszék nevének kezdő szótagjaira épül. Témánk e két település, lakóhelyünk megismerése, múltjának, jelenének felfedezése, kulturális örökségünk megőrzése, településeink értékeinek megismertetése. Projektünk alapgondolata szervesen kapcsolódott tanterveinkhez.Programunk különlegessége a digitális technológia alkalmazása szempontjából: bár a diákok a kulturális örökség, a múltból megőrzött, a jövőnek megőrzendő kincseinkkel foglalkozik, a tudatos IKT-használat kiegészítette, gazdagította programunkat. Múlt, jelen, hagyományok, IKT eszközök harmonikusan kapcsolódtak.Diákjaink felkeresték lakhelyük számukra legkedvesebb helyszíneit. Digitális fényképezőgéppel lefotózták, majd megosztották partnereikkel. A fotókból összeállítást szerveztek. Projektünkhöz kabala készült, Domi és DOrczy figuráját rajzolták meg az alsósok. Az együttműködés kézzelfogható. Minden gyermek rajzolt egy-egy figurát (a domaszékiek kisfiút, dorozsmaiak a kislányt). A rajzokat lefényképeztük, Google űrlapon megjelenítettük, a diákok szavazhattak a partner csoport munkái közül a nekik leginkább tetszőre. A figurákat egy domaszéki szülő megvarrta.Rendhagyó tanórák keretében vendég előadók keresték fel a csoportokat. A dorozsmaiakat egy vasdiplomás tanító, aki a 65 esztendővel ezelőtti iskola világáról mesélt. A régmúlt világa mellett olyan tanítók beszéltek iskolás élményeikről, akik korábban iskolánkban tanultak. A domaszéki gyerekek nyugalmazott könyvtárostól hallották, milyen volt a tanyasi iskola, mit jelentett összevont osztályokban elsajátítani az írás-olvasás alapjait. A csapatok felkeresték a tájházat Dorozsmán és Alsóvároson, a dorozsmai szélmalmot. Megfigyelték az "istenszömös" házakat, régi játékokat, berendezési tárgyakat. Gyakorlati ismereteket szereztek a múltbéli gyerekek világáról. Megtudták, saját családjukból kik jártak már iskoláinkba. Kiderült, van olyan család, ahol már az ükszülők is intézményünk diákjai voltak. A "tősgyökeres" kifejezés értelmet nyert. A Költészet Napja megünneplésére domaszéki és dorozsmai helyszíneken rögzítettünk közös vers-videót. Szabó Lőrinc: Ima a gyermekekért című versének részleteit adták elő a diákok.
Találkozót szerveztünk Domaszéken. Népi játék megismerése, időkapszula, QR-kód keresés, lufi üzenet küldése, csoportos feladatok színesítették közösen eltöltött napunkat. Élményteli nap, ismeretekkel, értékekkel gazdag projekt. Együttműködve ismerte meg, óvta a két partner csoport kulturális örökségünk kincseit, amiket egy napon új generációkra bíznak.
A további részletekért és letölthető anyagokért kérjük lépjen be