Úton-útfélen, avagy jó úton jársz?

Közzétéve2019-08-04 22:47:44
ÖtletgazdaÉder Márta,
Jelen módszertani ötlet: óraterv.
Az óraterv alapvető célja a digitális készségfejlesztésen túl az, hogy az alsó tagozatos diákok biztonságos közlekedését elősegítsük úgy, hogy az motiváló, érdekes, hasznos, könnyen feldolgozható legyen tanár-diák számára egyaránt. A hagyományos tananyag tartalmán jócskán túllépve a gyerekek összefüggéseiben látják, ismerik meg és sajátítják el a közlekedésben betöltött szerepüket, felelősségüket. Az óraterv komplexitásának eredményeként a tanulók az alapvető közlekedési ismeretek mellett elsajátítják, hogy például mit kell tenni baleset esetén, bepillantanak a baleseti statisztikákba, rávilágítunk a mobilozás veszélyeire a közlekedésben, s a környezetvédelemre is nagy hangsúlyt fektetünk. Az óraterv teret ad a tanulók kreativitásának, a gyerekek végig aktív résztvevők.
Az óraterv feldolgozási ideje: 1-2 tanóra (függ a meglévő ismeretektől, a tanulócsoport digitális készségétől)
Az óraterv egy PowerPoint, mely lépésről lépésre végig vezeti a pedagógust és diákot a tananyagon. A pedagógusnak nem szükséges plusz információval rendelkeznie a témában, az óravezetést a PowerPoint-ban minden egyes diához a Jegyzet segíti. A jegyzetben megtalálható a feldolgozás menete, javasolt munkaformája, s a szükséges eszközök. Az óraterv különös figyelmet fordít a gyalogos és a kerékpáros közlekedésre, alapvetően épít a gyerekek már meglévő tapasztalataira, ismereteire, azok rendszerezésére, bővítésére. A tanórákon változatos munkaformákban dolgoznak a diákok, alapvetően jellemző a digitális eszközök használata, az innovatív megoldások (tablet, okos telefon): online gyűjtőmunkával aktívan részt vesznek az ismeretszerzésben, QR-kódok mögé rejtett tartalmakat fejtenek meg, online kvízben mérik össze tudásukat, megismerkednek a szófelhővel, online felületeket ismernek meg a témában, digitális rejtvények megfejtésével jutnak el az ismeretekhez, s döntéseket hoznak. A pedagógus frontális óravezetését hiperhivatkozások segítik. A QR-kódok segítségével a gyerekek játszanak tankockával (learningapps.org), puzzle kirakásával ismerkednek meg nem hétköznapi közlekedési eszközökkel (hashtagschool), a tihinglink.com felületen interaktív képen keresik a kerékpár kötelező felszereléseit, a h5p.org felületen kvízt oldanak meg, információkat gyűjtenek a wikipédia oldaláról, megismerik a zöld rendszám előnyeit, s eljutnak a kamaszpanasz.hu oldalra is, mely kifejezetten kiskamaszoknak szóló felület. Az óraterv a tananyag végéhez jutva felkínál több (digitális) kreatív lehetőséget a diákok számára, hogy népszerűsítsék a tanultakat. A diákok megismerkednek egyszerű online plakátkészítő, mémkészítő, jelvénykészítő felülettel.
A további részletekért és letölthető anyagokért kérjük lépjen be