13 híres német - avagy segítsetek Gutenbergnek!

Közzétéve2019-08-23 16:48:12
ÖtletgazdaHunyadi-Buzás Éva,
Nyolcadik osztályban a tanév utolsó hónapjaiban németórákon sem könnyű motiválni a tanulókat. A napi rutint félretéve a közös munka örömét, a tanulók kreativitását, kíváncsiságát kihasználva arra törekedtem, hogy egy őket érdeklő témát találjak számukra, bevonva őket a tananyag összeállításának és a minél izgalmasabb feladatok, rejtvények alkotásának folyamatába egyaránt. Az inspiráció volt a célom a projekthez kitalált "Gutenberg kalandjai" című kerettörténettel is.
A "13 híres német - avagy segítsetek Gutenbergnek!" című projektben a saját maguk által - közösen alkotott szempontrendszer alapján - választott híres német személyeket mutatnak be a tanulók frontálisan, egyéni-, páros- és csoportmunkában egyaránt tevékenykedve oly módon, hogy a "hagyományos és a modern" ötvözése, valamint a tanórai és az otthoni munka szerves egységet alkot a feldolgozás és megvalósítás menetében. A "megszokott" (szövegalkotás, fordítás, német-magyar szójegyzék készítése, kérdésfeltevés adott szöveghez, memorizálás, térképrajzolás és - dekorálás, kártyajáték, memóriajáték, társasjáték) mellett a "korszerűt" is alkalmaztuk: a tanulók önállóan ismereteket szereztek (online), szöveget szerkesztettek, képeket kerestek, e-mailben csatolt fájlokat küldtek, online szótárakat és QR kód olvasót használtak, komolyzenei rejtvényt és titkosírást készítettek, koordinátákat kerestek, valamint egyes városokat virtuálisan is megtekintettek.
A produktumok szintén a "régi és az új" jegyében készültek: papíralapú Németország térkép saját rajzokkal, feliratokkal díszítve vs. digitális faliújság, fotómontázs, idővonal.
A projekt értékelése kidolgozott módon, játékos formában történt, ugyanis a tanulók hagyományos társasjátékot játszva (kérdésekre válaszolva, különböző feladatokat teljesítve) ellenőrizték tudásukat.
Az értékelésnél használt társasjáték ötletét adaptáltam. A bemutatott csoportmunka helyett egyéni illetve páros munkaformákat alkalmaztunk a játék előkészítésénél.
(http://tothmoni.blogspot.com/2016/02/hogyan-legyen-orom-temazaro.html)
Végül a tanulók értékelték a projekt megvalósítását: saját maguk és társaik tevékenységét. Majd én is értékeltem és megköszöntem a munkájukat.
Élményszerű, játékos, ugyanakkor önálló ismeretszerzésen alapuló és kreativitást igénylő tevékenységek során valósult meg a projekt, melyben kiemelten fontos volt a csoporttagok közti kooperáció a szövegfeldolgozás, az értékelés és a produktumok készítése tekintetében egyaránt.
Tanuló és pedagógus egyaránt kivette a részét az alkotómunkából, így - pozitív élményekkel gazdagodva - egy innovatív, más tantárgyakban is adaptálható projektet valósítottunk meg. A további részletekért és letölthető anyagokért kérjük lépjen be