Vonzó és felhasználóbarát honlap a külföldi hallgatók tájékoztatására

10+1 hasznos tipp

 

1. Dizájn vs használhatóság

Egyik se menjen a másik rovására. Fontos a szép külső, de ne feledjük, hogy a honlap célja elsősorban a tájékoztatás és kedvcsinálás! Ehhez pedig logikusan felépített, strukturált tartalom szükséges.

Tegyük fel magunknak az alábbi kérdéseket:

  • Aki először jár a honlapon, az is könnyen eligazodik rajta?
  • Mennyire egyszerű számára az alapvető információk megtalálása?
  • Ha már visszajáró látogatóról van szó, mennyire gyorsan talál meg információkat a honlapon?

 

2. Kezdjük a tervezéssel!

  1. Sőt, a tervezést jó, ha megelőzi egy elemzési folyamat. Minél többen vesznek részt benne, annál több szempont fog felmerülni. Határozzuk meg a célokat, nézzünk körül a konkurenciánál, hátha találunk jó ötleteket, majd írjuk össze a követelményeket!
  2. Ötletelés, koncepció kialakítása.
  3. Végrehajtás.
  4. Tesztelés. Független felhasználókkal is teszteljünk, akik nem vettek részt a kialakítás folyamatában.
  5. Visszajelzések gyűjtése. Lehet, hogy egy ötlet elméletben jónak tűnt, de ha valami nem működik a gyakorlatban, akkor változtassunk rajta!

 

3. A tartalom a legfontosabb

Lehet nekünk a legszebb, legmodernebb honlapunk, ha a tartalom nem jó, akkor a felhasználóink hamar elhagyják a honlapunkat. A felhasználók tipikus viselkedése:

  • célirányosan keresik az őket érdeklő információkat,
  • nagyban hagyatkoznak a keresés funkcióra,
  • kerülik a reklámokat,
  • ha az oldal irreleváns, hamar otthagyják,
  • ha nem értenek valamit az oldalon, nem szánnak időt az elsajátítására.

A tartalomtervezésnél vegyük figyelembe, hogy

  • a felhasználók nem olvasnak el mindent, hanem „szkennelnek” a szemükkel, a lényeget próbálják kiszűrni;
  • a fő- és fejezetcímekre koncentrálnak, a kulcsszavakat, kiemeléseket keresik;
  • monitoron keresztül rövid szövegeket olvasnak el;
  • bekezdésenként 1 gondolat legyen;
  • a szöveg elején legyen a lényeg;
  • a felsorolások áttekinthetőbbé teszik a folyó szöveget.

És, persze, ügyeljünk a helyesírásra!

 

4. Felhasználói élmény (UX – User eXperience)

Hogyan tehetünk a felhasználóink kedvére?

  • mellőzzük a kéretlen ablakokat és a funkció nélküli grafikákat, mert ezek frusztrálják őket,
  • profi, letisztult arculat, logikus felépítés,
  • aktuális hírek szem előtt, de régebbi tartalmak is legyenek elérhetőek,
  • GYIK – a gyakran felmerülő kérdésekről írjunk egy listát a honlapunkra,
  • könnyen tudjanak kapcsolatba lépni velünk (e-mail cím, kapcsolat űrlap),
  • az információkat a nekik kényelmes módon jelenítsük meg. pl. a hosszabb szövegeket tegyük elérhetővé letölthetően,
  • jelezzük a felhasználóknak, ha valamire várnia kell (homokóra / folyamatjelző csík),
  • nyomtatóbarát verzió,
  • ha több űrlap is található a honlapunkon, akkor azok egyforma formátumúak legyenek,
  • legyen jól olvasható a szövegünk a monitoron (kontraszt, a háttér semleges, a szöveg balra igazított, talp nélküli betűk, kerüljük a csupa nagybetűs szöveget).

 

5. Webtervezési normák

  • A logónk legyen a bal felső sarokban, és ez szolgáljon linkként a főoldalra való visszatéréshez is.
  • Kereső box a fejlécben.
  • A legfontosabb elemek látszódjanak gördítés nélkül (figyelembe véve a különböző felbontásokat).
  • Ne legyen túl sok menüpont (7-8), és max. 3 szintig készítsünk almenüpontokat.
  • Kerüljük a funkció nélküli, bevezető animált kezdőoldalakat! Vagy ha mégis ragaszkodunk hozzá, akkor tegyük lehetővé a kihagyását (skip intro).
  • Legyen oldaltérkép a honlapunkon.
  • A linkeket különböztessük meg a folyó szövegtől (aláhúzás, szín). A már látogatott linkek pedig más színnel jelenjenek meg.
  • Ha van olyan része a honlapunknak, amelyhez be kell jelentkezniük a felhasználóknak, akkor azt a részt jobb oldalon felül helyezzük el.
  • Navigáció! A felhasználó mindig tudja, hogy hol jár éppen a honlapon, visszajutás lehetőségét adjuk meg neki (breadcrumb/navigációs sáv).

 

6. Reszponzivitás

Manapság rengeteg eszköz áll rendelkezésünkre, mellyel böngészhetünk az interneten. Már az asztali számítógépek monitorai is sok különféle felbontású változatban kaphatók, és akkor még nem is szóltunk a laptopokról, tabletekről, mobiltelefonokról... Éppen ezért fontos, hogy honlapunk reszponzív, tehát minden felületen jól böngészhető legyen. Arról nem is szólva, hogy a Google kereső is előnyben részesíti a reszponzív honlapokat.

 

7. URL

Válasszunk magunknak rövid, könnyen megjegyezhető domain nevet, olyat, amelyik lehetőleg nem tartalmaz speciális karaktereket! (figyelem: a O és a 0 könnyen összekeverhető). A programozásnál pedig figyeljünk arra, hogy az aloldalak url-jei is felhasználóbarátak legyenek, olyanok, melyek utalnak az oldal tartalmára.

 

8. Nemzetköziség

  • Ha külföldi diákokat szeretnénk az intézményünkbe csábítani, elengedhetetlen, hogy több nyelven is elérhető legyen a honlapunk.
  • A különböző nyelveket NE zászlóval jelöljük, használjuk inkább a nyelv kétbetűs rövidítését (pl. EN, DE, FR, IT, ES ...).
  • A honlap tervezésekor vegyük figyelembe a kulturális különbségeket.
  • A dátum megjelenítése legyen egyértelmű! Pl. vajon milyen dátumot takar a 08/09/10 megjelenítés? 2008. szeptember 10-ét (magyar sorrend)? 2010. augusztus 9-ét (amerikai)? vagy esetleg 2010. szeptember 8-át (brit)?
  • Az adatokat a felhasználóink használati szokásai alapján jelenítsük meg. Pl. ha felhasználóink többsége külföldi, akkor vegyük figyelembe az időeltolódást az időpontoknál, illetve a mértékegységek megjelenítésénél is gondoljunk rájuk (pl. ◦C v. ◦F)

 

9. Akadálymentesség

A honlap tervezésekor gondoljunk az akadálymentesítésre is! (WCAG2.0 szabvány)

A teljesség igénye nélkül:

  • a gyengénlátók kedvéért nagy kontrasztú változat, betűméret növelése,
  • vakok számára: szabvány szerinti programozás,
  • könnyen érthető változat, stb...

 

10. Amire még érdemes figyelni

A képek a honlapunkon jó minőségűek, de ne túl nagy méretűek legyenek. Nem tudjuk eléggé hangsúlyozni a jogtisztaságot!

  • A videókat beágyazott formában célszerű megjeleníteni.
  • A linkek új ablakban nyíljanak meg abban az esetben, ha egy másik honlapra mutatnak. Ha a saját honlapunkon belül linkelünk egy másik oldalra, akkor ugyanabban az ablakban.
  • Ha ki akarunk emelni valamit a szövegben, akkor azt ne aláhúzással tegyük, hisz az a linkeket jelöli.
  • Próbáljuk kerülni a csupa kapitális betűvel írt szövegrészeket is, hiszen azok agresszív hatást keltenek („kiabálás”).

 

+1. Hogyan írjunk jó webszöveget: Prezi

Utolsó módosítás: 2018.09.03.