Felsőoktatási nemzetköziesítési törekvések
A Tempus Közalapítvány által koordinált tevékenységek a Campus Hungary Programban 2012-2015
2015 | Tanulmányok, kutatási eredmények
EU felsőoktatási angol, felsőoktatási marketing, interkulturalitás, honlapfejlesztés – négy témakörben szervezett ingyenes képzéseket a Tempus Közalapítvány a felsőoktatásban dolgozók és oktatók számára. A Közalapítvány az Európai Bizottság megbízásából 2000 óta végez felnőttképzési tevékenységet, ezt kiegészítve a Campus Hungary program keretében vált lehetővé, hogy a több mint egy évtizedes tapasztalatot követően regionális képzések szervezésével járuljon hozzá a felsőoktatás szolgáltatás- és minőségfejlesztéséhez.
2011 nyarán a magyar kormány elfogadott egy előterjesztést a felsőoktatás nemzetköziesítésének támogatásáról, lényegében a Campus Hungary program elindításáról. A következő évben ennek nyomán indult TÁMOP forrásból két kiemelt projekt a Balassi Intézet konzorciumvezetői szerepével és a Tempus Közalapítvány részvételével. Jelen kötet a Tempus Közalapítvány által a konvergencia régiók vonatkozásában megvalósított tevékenységekről ad számot.
Az érintett minisztériumok döntése alapján kialakult konzorciumi munkamegosztás szerint a Tempus Közalapítvány a felsőoktatási intézmények szakmai támogatásával kapcsolatos feladatokat látott el: segítette az egyetemek nemzetközi megjelenését a jól ismert, nagy oktatási vásárokon; szakmai műhelyeket szervezett a nemzetköziesítés különböző témaköreiben neves nemzetközi és hazai szakértők bevonásával a jó gyakorlatok megismertetése és értékelése, a közös kihívásokra adandó megfelelő válaszok megfogalmazása céljából; az oktatók és az egyetemi munkatársak számára szervezett képzésekkel erősítette a felsőoktatási intézmények hallgató vonzó képességét és az idegen nyelvű képzések lefolytatását; hallgatói tréningekkel növelte a mobilitás iránti motivációt és a mobilitásra való felkészültséget; kutatásokkal és adatbázisok létrehozásával támogatta a szakpolitikai kezdeményezéseket. A nemzetközi szakértők bevonásával kifejlesztett, de a hazai kontextushoz és igényekhez igazított nemzetköziesítési auditok átfogó képet adtak az egyetemi vezetésnek arról, hogy hol tart az intézményük a nemzetköziesítés folyamatában.
A projekt megvalósítása során a Tempus Közalapítvány nagy mértékben támaszkodott a felsőoktatási intézményekkel a megelőző, közel két évtizedben kialakított együttműködésekre. A projekt egyik legfontosabb eredménye ezen kapcsolatrendszer elmélyülése és kiszélesedése, új szakmai területekre való kiterjesztése.
Letöltés (pdf, 8 Mb)