A COVID-19 járvány alapvető hatással van az oktatás, a képzés és az ifjúság területére is. Ilyen kivételes körülmények között az Erasmus+ programnak még nagyobb szerepe van az oktatás, a képzés és az ifjúság területén megvalósuló innovációk elősegítésében, valamint a személyes, szociálpedagógiai és szakmai fejlődési lehetőség megteremtésében.
KEDVES ÉRDEKŐDŐ, KEDVES JÖVŐBELI PÁLYÁZÓ!
Az Erasmus+ program előző szakasza 2020-ban lezárult, erre a pályázatra jelentkezni már nem lehet. |
A COVID-19 helyzet nyomán létrehozott stratégiai partnerségek az ifjúság területén
1. A pályázattípus célja
A COVID-19 járvány alapvető hatással van az oktatás, a képzés és az ifjúság területére is. Ilyen kivételes körülmények között az Erasmus+ programnak még nagyobb szerepe van az oktatás, a képzés és az ifjúság területén megvalósuló innovációk elősegítésében, valamint a személyes, szociálpedagógiai és szakmai fejlődési lehetőség megteremtésében.
Az Erasmus+ program a COVID-19 világjárványra való tekintettel 2020-ban rendkívüli támogatást nyújt a következőre:
Kreativitást támogató partnerségek (az ifjúságügy, valamint a köznevelés és a felnőtt-képzés területén): A COVID-19 válság különösen erősen sújtotta a kulturális és kreatív ágazatokat.
A kreativitást támogató partnerségek a formális, informális és nemformális oktatás területein, valamint a kreatív és a kulturális ágazatokban tevékenykedő szervezeteket kívánják megszólítani annak érdekében, hogy fokozzák az Európán belüli tudatosságot, és szociális és kulturális háttértől függetlenül – megadják a jelen és a jövő nemzedéke számára az ahhoz szükséges támogatást, hogy sikeres innovátorok legyenek a helyi környezetükben.
Az egyik cél emellett a fiatalok és a felnőttek támogatása az ahhoz szükséges eszközökkel és kompetenciákkal, hogy kreatív és innovatív megoldásokat dolgozzanak ki a példátlan kockázatok és társadalmi kihívások leküzdésére, valamint hogy meglássák a kritikus helyzetek rejtette lehetőségeket.
2. Pályázásra jogosultak köre
Részt vevő szervezet/intézmény lehet bármely olyan állami vagy magánszervezet/intézmény, amelynek programországban vagy partnerországban van a székhelye (lásd a pályázati útmutató A. részének „Támogatható országok” szakaszát).
Ilyen szervezetek/intézmények lehetnek például a következők:
- felsőoktatási intézmény;
- iskola/intézmény/oktatási központ (bármilyen szintű, az iskola előtti neveléstől a felső középfokú oktatásig, a szakképzést és a felnőttoktatást is beleértve);
- nonprofit szervezet, egyesület, nem kormányzati szervezet/intézmény;
- állami vagy magánkézben lévő kis-, közép- vagy nagyvállalkozás (beleértve a szociális vállalkozásokat is);
- helyi, regionális vagy nemzeti szintű közintézmény;
- szociális partner vagy a munka világának egyéb képviselője, a kereskedelmi kamarákat és az iparkamarákat, az ipari/szakmai egyesületeket és a szakszervezeteket is beleértve;
- kutatóintézet;
- alapítvány;
- vállalatközi képzőközpont;
- közös képzést (kollaboratív képzést) biztosító vállalkozások;
- kulturális intézmény, könyvtár, múzeum;
- pályaorientációs, pályaválasztási tanácsadó és tájékoztató szolgáltatást nyújtó szerv;
- a nemformális és informális tanulás során szerzett tudás, készségek és kompetenciák elismeréséért felelős szerv;
- európai ifjúsági nem kormányzati szervezetek;
- fiatalok olyan csoportjai, akik ifjúsági munkát végeznek, de ezt nem feltétlenül ifjúsági szervezet keretében teszik (vagyis fiatalok informális csoportjai).
A programországok felsőoktatási intézményeinek érvényes Erasmus Felsőoktatási Chartával kell rendelkezniük. A partnerországok felsőoktatási intézményeinek nem kell Chartával rendelkezniük, de el kell kötelezniük magukat annak alapelvei mellett.
A kreativitást támogató partnerségek esetében a pályázás különösen olyan szervezetek számára áll nyitva, amelyek a kulturális és a kreatív ágazatokban tevékenykednek. Ez minden olyan ágazatot magában foglal, amelynek tevékenységei kulturális értékeken és/vagy művészi és egyéb kreatív kifejezésmódokon alapulnak, függetlenül az azokat végrehajtó struktúra típusától, a struktúra finanszírozásának módjától, valamint attól, hogy e tevékenységek piaci irányultságúak-e vagy sem. Ezek a tevékenységek magukban foglalják a kulturális, művészi vagy másfajta kreatív kifejezésmódot megtestesítő termékek és szolgáltatások megtervezését, létrehozását, gyártását, terjesztését és megőrzését, valamint a kapcsolódó tevékenységeket, például az oktatást vagy az irányítást.
3. A résztvevő intézmények/szervezetek száma és profilja
A stratégiai partnerség nemzetközi partnerség, amelyben három különböző programországból legalább három szervezet/intézmény működik közre. A partnerek számának felső határa nincs korlátozva. A projektmenedzsmentre és a végrehajtásra fordítható támogatás mértéke azonban maximalizálva van (10 partnerben). A pályázat benyújtásakor valamennyi résztvevő szervezetet/intézményt fel kell tüntetni.
4. Támogatható tevékenységek
A projekt időtartama alatt, a stratégiai partnerség típusától függően, a projektekben számos különböző tevékenység valósítható meg, például:
- olyan tevékenységek, melyek elősegítik a szervezetek közötti együttműködést és hálózatépítést;
- olyan tevékenységek, amelyek előmozdítják az innovatív gyakorlatok tesztelését és/vagy megvalósítását az oktatás, a képzés és az ifjúságügy terén;
- olyan tevékenységek, amelyek megkönnyítik a formális, a nemformális és az informális tanulás során szerzett tudás, készségek és kompetenciák elismerését és érvényesítését;
- oktatási, képzési és ifjúságügyi rendszerek fejlesztésére irányuló, regionális hatóságok közötti együttműködési tevékenységek, valamint ezek integrálása a helyi és regionális fejlesztési lépésekbe;
- olyan tevékenységek, melyek célja megfelelő oktatás és képzés kialakítása szakemberek számára, a tanulási környezetben jelentkező, a méltányossággal, sokféleséggel és befogadással kapcsolatos kihívásokra.
A Covid19-helyzetre adott válasz keretében különösen releváns, hogy a stratégiai partnerségek végrehajtsák a következő tevékenységeket (a lista nem a teljesség igényével készült):
Kreativitást támogató partnerségek:
- olyan tevékenységek, amelyek a készségek és kompetenciák fejlesztésének fokozásával a kreativitás összes aspektusát megerősítik a nemformális és formális oktatásban;
- olyan intézkedések, amelyek felgyorsítják a digitális transzformációt és a digitális módszerek használatát, igazodva a kreatív termékek, kulturális javak és rendezvények létrehozásának, kezelésének, terjesztésének, elérésének és fogyasztásának módozataihoz;
- olyan tevékenységek, amelyek támogatják a művészeteken keresztül megvalósított aktív polgári szerepvállalást és a társadalmi befogadást, különösen a fiatalok körében;
- tehetséggondozásra és a vállalkozói készségek (többek között szociális vállalkozások) fejlesztésére szolgáló tevékenységek a kulturális és kreatív területeken;
- tanulási eszközök és források, anyagok, tanfolyamok és képzési modulok a kreativitás, a kultúra és a multikulturalizmus támogatásához;
- oktatási dimenzióval rendelkező, vagy a társadalmi kérdésekkel és európai ügyekkel kapcsolatos tudatosság növelését célzó művészeti és kulturális kezdeményezések (színházi darabok, kiállítások, zenei előadások, online vitafórumok stb.);
- olyan hálózatok és új (különösen virtuális) együttműködési modellek létrehozására vagy megerősítésére irányuló tevékenységek, amelyek élénkítik a kultúrák közötti interakciókat, valamint a kreatív gondolkodásmód kibontakozását a polgárok – és különösen a fiatalok – körében;
- olyan transznacionális mobilitást támogató tevékenységek, amelyek előmozdítják a kreatív terekben és a kulturális örökség helyszínein – többek között művészek, valamint a nemformális/formális oktatás és az ifjúsági munka területén tevékenykedő alkotók számára szervezett kreatív műhelyekben – kínálkozó tanulási lehetőségeket.
5. A tevékenységek helyszínei
A fizikai tevékenységet valamelyik, a projektben részt vevő szervezet/intézmény országában kell végrehajtani. A tanulókat érintő tanulási, oktatási és képzési tevékenységek, valamint a személyzet számára kialakított hosszú távú tevékenységeket kizárólag a programországokban lehet megszervezni.
Emellett ha az kellően indokolt a projekt célkitűzései vagy végrehajtása szempontjából:
- A tevékenységek az Európai Unió egy intézményének székhelyén is megvalósulhatnak, akkor is, ha a projektben nincs részt vevő szervezet abból az országból, ahol a székhely található97,
- Multiplikációs eseményeket a stratégiai partnerségbe bevont bármely társult partner országában szervezhetnek.
6. Programban részt vevő országok
Programországok:
Az Európai Unió tagállamai, beleértve az országok tengerentúli területeit is: (Ausztria, Belgium, Bulgária, Ciprus, Csehország, Dánia, Egyesült Királyság, Észtország, Finnország, Franciaország, Görögország, Hollandia, Horvátország, Írország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Luxembourg, Magyarország, Málta, Németország, Olaszország, Portugália, Románia, Spanyolország, Szlovákia, Szlovénia, Svédország)
Nem EU-tag programországok: Izland, Liechtenstein, Norvégia, Törökország, Macedónia
7. A projekt időtartama
Partnerségek az oktatás és a képzés területén: 12 és 24 hónap között.
Partnerségek az ifjúsági területen: 6 és 24 hónap között.
A projekt célkitűzésének és a tervezett tevékenységek típusának megfelelően a pályázati szakaszban ki kell választani a kívánt időtartamot. Kivételes esetben a stratégiai partnerség a kedvezményezett kérésére és a nemzeti iroda beleegyezésével legfeljebb hat hónappal meghosszabbítható. Ebben az esetben a támogatás teljes összege nem változik. A projekteknek 2023. december 31-ig le kell zárulniuk.
8. Támogatás mértéke
A Covid19-helyzet nyomán létrehozott stratégiai partnerségek finanszírozása a normál stratégiai partnerségek esetében meghatározott szabályok szerint zajlik (lásd a „Stratégiai partnerségek az oktatás, a képzés és az ifjúságügy területén – Finanszírozási szabályok” című részt, Útmutató 134. oldal).
A Covid19-helyzet nyomán létrehozott stratégiai partnerségek projekttámogatásának felső határa 300 000 EUR a 24 hónapos időtartamú projektek esetében.
Az ifjúsági területen 868 126 EUR áll rendelkezésre a nyertes projektek támogatására.
9. A pályázás menete
A pályázó intézmény regisztrálása: A pályázat kitöltése és benyújtása előtt intézményét regisztrálnia kell az Európai Bizottság pályázati regisztrációs felületén (Organisation Registration). Az intézményeknek csak egyszer kell regisztrálniuk! A regisztrációt követően az intézmények szervezeti azonosítót (Organisation ID) kapnak. Nem kell újra regisztrálniuk azoknak az intézményeknek, amelyek korábban már pályáztak Erasmus+ támogatásra, és rendelkeznek PIC számmal - ők automatikusan kapnak szervezeti azonosítót. A regisztrációról bővebben az Erasmus+ útmutatóban (Programme Guide Part C) olvashat.
Részvételi feltételek ellenőrzése és a pályázati útmutató elolvasása, ami elengedhetetlen a sikeres pályázás érdekében.
Pályázati anyag megírása és benyújtása: A pályázati anyagot a partnerekkel közösen írják meg és véglegesítik, melyet ezt követően csak a koordinátor intézménynek kell kizárólag elektronikus úton eljuttatni.
10. Pályázati határidő
Pályázati határidő: 2020. október 29. déli 12 óra (brüsszeli idő szerint)
11. Linkek
Erasmus+ magyar nyelvű program útmutató (Programme Guide)
Az Európai Bizottság Erasmus+ honlapja
Európai Bizottság regisztrációs portálja (Organisation Registration System - kötelező pályázói regisztrációs felület)
A Tempus Közalapítvány minden, pályázataival kapcsolatos információt, pályázati űrlapot, egyéb dokumentumot térítésmentesen bocsát az érdeklődők rendelkezésére. Ugyancsak térítésmentes az információs napjainkon és egyéb rendezvényeinken való részvétel, illetve a személyre / intézményre szabott pályázati tanácsadás. Javasoljuk, hogy az általunk kezelt programokkal kapcsolatos információért, dokumentumért, tanácsért elsősorban hozzánk forduljanak, a más szervezetek által terjesztett információk pontosságáért és érvényességéért nem vállalunk felelősséget.
A Tempus Közalapítványtól származó, az általa kezelt pályázatokkal kapcsolatos információk és dokumentumok kereskedelmi forgalomba nem hozhatók.
Utolsó módosítás: 2022.11.11.