Hamburger a bura alatt, tojáshéj a kólában - szerinted te egészségesen élsz?

2015 | Köznevelés | egészségügy, interkulturális tapasztalat, környezetvédelem, nívódíjas projekt, nyelvtudás, szociális kompetenciák | Hajdú-Bihar | II. Rákóczi Ferenc Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Baptista Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola

Címkék: Önálló tartalom és információgyűjtés, feldolgozás, Problémamegoldás, Kreatív gondolkodás, Kritikai gondolkodás, Önálló munkaszervezés, Projektszerű megvalósítás, Játék, Kísérletezés

Tégláson 6500 ember lakik, van egy óvoda és egy iskola, az iskolában pedig egyre több lelkes tanár, akik hisznek abban, hogy a nemzetközi kapcsolatok ablakot nyitnak a világra, és abban is, hogy ez nagyon fontos – legalább annyira, mint az egészséges életmód. A kettő ötvözetéből nívódíjas projekt született, ami az iskola első Comenius projektje volt.

Mennyire kiterjedt az intézményük kapcsolatrendszere?

Az iskola nemzetközi kapcsolatai már több évtizedesek, rendszeresen szervezünk diákcseréket, közös kiállításokat, koncerteket a német, lengyel és cseh testvérvárosaink iskoláival, valamint a szatmárnémetiben működő román művészeti testvériskolánkkal, azonban több éves nemzetközi projektben most először vettünk részt. Eddig csupán az volt a cél, hogy a gyerekek használhassák a tanult idegen nyelvet, amikor viszont úgy döntöttünk, hogy csatlakozunk egy Comenius iskolai együttműködéshez, akkor már nem csak a nyelvgyakorlás volt a cél, hanem az is, hogy ezt valamilyen fontos téma mentén tegyük, ami esetleg nem kap kellő figyelmet a mindennapokban.

Hogyan találtak témát és hozzá partnereket?

Több érdekes ötlet is felmerült, miközben partnereket kerestünk. Amikor viszont a projekt török koordinátora ránk talált az egészségmegőrzéssel, egészségtudatossággal foglalkozó témával, nagy lelkesedéssel csatlakoztunk. Az ötlet ugyan a koordinátortól származott, de a projektet már együtt terveztük. Fontos szempont volt, hogy a gyerekek nyelvén hívjuk fel a figyelmet a testi, lelki egészség fontosságára, valamint hogy ne csak elmagyarázzuk, hanem láttassuk és meg is tapasztalják, hogy ma milyen és mennyi kísértésnek vannak kitéve a gyorsételek, cukrozott üdítők és energiaitalok világában. Fontosnak tartottuk, hogy ők maguk jussanak arra a következtetésre, hogy mi egészséges és mi nem, hiszen ez az igazi tanulás.

Hogyan sikerült ezt elérni?

Például kísérleteket végeztünk ételekkel és italokkal. Bura alá tettünk egy friss alapanyagokból saját magunk által készített szendvicset és egy gyorsétteremben vásárolt hamburgert, majd napokon keresztül megfigyeltük, hogy mi történik velük. A saját szendvics pár nap alatt bepenészedett, a hamburger viszont a különböző tartósítószereknek és adalékanyagoknak köszönhetően még három hét múlva is frissnek látszott, pedig tudtuk, hogy nem az. Egy másik kísérletünk azt mutatta meg, hogy mit tesz a kóla a fogainkkal és a gyomrunkkal. Tojáshéjat tettünk kólába és vízbe, és néhány nap elteltével megfigyeltük, hogy a kóla teljesen lebontotta azt, míg a vízben semmi baja nem lett. A kísérletek eredményeit megosztottuk az egész iskolával az iskolarádión keresztül és örömmel tapasztaltuk, hogy jelentősen visszaesett a büfében a kólafogyasztás.

Az egészség olyan téma, ami nem csak az iskola falai között merül fel. Próbálták megszólítani a szülőket, vagy az iskola tágabb környezetét is?

Természetesen, hiszen a szemléletváltáshoz a szülők bevonása ugyanolyan fontos, mint a diákok figyelmének felhívása a kísérletek eredményeire való rácsodálkozással. A projekt elején és végén kitöltettünk egy kérdőívet, amiben a gyerekek étkezési és sportolási szokásain kívül a szülők számára is tettünk fel olyan kérdéseket, mint pl. „Szokott­e együtt sportolni a gyerekével?”. Emellett őket is meghívtuk a különböző projekteseményekre, részt vettek az egészségnapon, a nemzetközi projekttalálkozó alkalmával rendezett sportnapon vagy a mobilitási héten szervezett közös biciklizésen. Az eredmény a kérdőívvel jól mérhető volt: a projekt végén sokkal többen adtak pozitív válaszokat. A szülők mellett a város óvodája is bekapcsolódott bizonyos tevékenységekbe és az önkormányzat is büszkén vállalt részt a nyitóünnepségen, ahol a Baptista Szeretetszolgálat és az általuk fenntartott iskola képviselői is jelen voltak. Ennek hatására egyre több intézmény kapcsolódik be az Erasmus+ program kínálta lehetőségekbe.

Milyen hatása él még ma is a projektnek?

Az együttműködés hatására íjász szakkör indult az iskolában, emellett minden évben egészségnapot szervezünk, ahol orvosok, ápolónők, védőnők segítenek megválaszolni a felmerülő kérdéseket. Gyümölcsnapokat is tartunk, és folytatjuk a felmérést – a gyerekek továbbra is kitöltik a kérdőíveket, ami alapján mérhetővé és kimutathatóvá vált az életminőség javulása. De a projekt jobban összekovácsolta a tanári kart is. A közvetlen feladatokban csak 8­10­en vettek részt, de a téglási nemzetközi találkozó szervezésébe szinte mindenki bekapcsolódott, igazi csapatmunka volt. Sokan közülük a projekt hatására elkezdtek angolul tanulni, hogy aktívabban vehessenek részt egy következő, hasonló munkában. Az osztályfőnöki óráknak fontos témája lett az egészségmegőrzés, és az iskolai büfé is fokozatosan egyre egészségesebb kínálattal várja a gyerekeket. A legnagyobb eredmény ezek mellett mégis az, hogy bevezettük a kéttannyelvű képzést az iskolában.

Hogyan jutottak el ideáig?

Valójában ez már régi álmunk volt, de igazi lökést ez a projekt, pontosabban a spanyol partner adott. Az együttműködés két éve alatt nem csak szigorúan az egészségtudatosság témájával foglalkoztunk, de más aspektusból is igyekeztünk tanulni egymástól. Így pl. órákat látogattunk, hospitáltunk egy­egy partnernél. A spanyol iskola már évek óta kéttannyelvűként működik, az ő tapasztalatuk, a náluk látott gyakorlat, továbbá a fenntartónk biztatása is megerősített bennünket abban, hogy érdemes belevágni, és 2014 szeptemberétől bevezessük – egyelőre csak egy osztályban – ezt a fajta képzést. A fenntartónknak köszönhetően novemberre lektorunk is lett: egy amerikai misszionárius házaspár költözött a városba három kislányával, akik közül a legidősebb a kéttannyelvű osztályban folytatja iskolai tanulmányait. Vele a gyerekek is mindennapi élethelyzetekben gyakorolhatják az angol nyelvet.

Az interjút készítette: Szabó Csilla

A projekt értékei:

A projekt kimagasló értéke, hogy az iskolában angol­-magyar két tanítási nyelvű képzés indult el, amelyre inspirációt a nemzetközi tapasztalatokból merítettek. Az együttműködés innovatív jellegét az adta, hogy az általános iskolás korosztályhoz közelálló téma feldolgozásába az egész iskolát és a helyi közösségeket is bevonták. A projekt hozadéka és eredményei messze túlmutatnak a kétéves együttműködés keretein – a résztvevők munkája kiváló példa lehet más intézmények számára is.

 

Intézmény: II. Rákóczi Ferenc Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Baptista Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola

Projekt címe: Don’t Worry, Be Healthy! Ne aggódj, légy egészséges!

Koordinátor: Kissné Lesnyák Beáta

Honlap: https://dontworrybehealthyproject.wordpress.com/

A 2015-ös év további díjazottjairól ITT olvashat, a 2014-es és 2016-os év Nívódíjas projektjeit pedig ITT tudja elérni!

 A képek kattintással nagyobb méretben is megtekinthetőek.