„Nemcsak tudást építünk, hanem közösséget is” Képzéssorozat a közösségi mezőgazdálkodás fejlesztéséért

2018 | Felnőtt tanulás | gazdálkodás, mezőgazdaság, nívódíjas projekt | Budapest | Tudatos Vásárlók Egyesülete

Intézmény: Tudatos Vásárlók Egyesülete
Projekt címe: Be part of CSA! - European Participatory Training Programme for Community Supported Agriculture
Koordinátor: Perényi Zsófia
Honlap: tudatosvasarlo.hu/kepzessorozat

Erasmus+ nívódíj 2018

Képezzük gyakorlatorientáltan azokat, akik termelői és vásárlói közösségeket hoznának létre – ez az ötlet, és annak kiváló kivitelezése Erasmus+ Nívódíjat hozott a Tudatos Vásárlók Egyesületének. Az általuk kidolgozott tréning során az alapoktól a közösségépítésen át a termelés mikéntjéig sok mindenben fejlődhettek kezdő és gyakorlott gazdálkodók. A külföldi partnerekkel együtt megvalósított képzéssorozat híre pedig még Ázsiába is eljutott. Az eredményekről Perényi Zsófi a koordinátor számolt be.

Miért épp ezen a területen láttátok szükségét egy felnőtt tanulási projektnek?

Egyre többeknek fontos, hogy olyan tiszta élelmiszerhez jussanak, ami megbízható, természetes forrásból származik, lehetőleg kisgazdálkodóktól. Ugyanakkor sok termelőnek létkérdés, hogy mindig legyen vevő a zöldségére, gyümölcsére vagy egyéb termékekre (például hús, tojás). Ezt a párhuzamot sokan felfedezték már, így sorra jöttek létre Magyarországon is az úgynevezett termelő-vásárlói közösségek, amelyekben mindkét fél jól jár. A – többnyire városban élő – vásárlók afféle szerződést kötnek bizonyos kistermelőkkel egész szezonra szólóan, ennek értelmében a gazdálkodók folyamatosan ellátják őket friss áruval. A Tudatos Vásárlók Egyesületének régóta szívügye a fenntartható élelmiszerfogyasztás, és azon belül ez a tevékenység, ezért igyekszünk terjeszteni a szemléletmódot és a vele kapcsolatos információkat. Úgy láttuk, hogy utóbbi még csak-csak elérhető nálunk, de gyakorlati tudásátadással és motiválással kevesen foglalkoznak.

Az ilyen átfogó programoknak az előkészítése, kidolgozása sokszor több időbe telik, mint maga a megvalósítás. Ez ebben az esetben is így volt?

Igen, mondhatjuk, hiszen a négy modulból álló felnőttoktatási képzéssorozat fél éven belül lezajlott, ám azt megelőzően legalább egy éve készültünk rá. Ugyanakkor azt sem mondhatnám, hogy a két rész teljesen elkülönült, hiszen egy tesztprogramról beszélünk, ahol a tematika még menet közben is igen sokat alakult. Egy gazdaságban nagyon sok olyasmi is előkerül, ami csak beszélgetés közben derült ki számunkra is. Épp ez volt a célunk: olyan jól használható oktatási anyagot kidolgozni, amelybe maguk a résztvevők is beleszólhatnak, illetve az első képzés tapasztalatainak felhasználásával alakíthatjuk ki a végső formát.

Melyek a program azon elemei, amelyek akár a magyar tesztidőszak, akár a külföldi alkalmak hatására alakultak menet közben?

Érdekes volt – és erre nem is számítottunk –, hogy egyes technikákra teljesen másként reagáltak a különböző országokban. A romániai gazdák például kevésbé kedvelték a kiscsoportos oktatást, nehezükre esett mások előtt beszélni. Ők a formálisabb módszereket igényelték. A magyarok ugyanakkor szerették a szerepjátékokat, amikor egymás nézőpontjába helyezkedve dolgoztak fel egy-egy dilemmát. Ennek megfelelően végül alternatívákat írtunk a végleges képzési anyagba: adott ország adott felhasználója különféle utak közül választhat. A kiadványainkat is kicsit eltérően kellett megfogalmaznunk. Van, ahol a tudományos hivatkozós formát szeretik, nálunk inkább a lazább, infografikás, képes könyveket. Annak ellenére, hogy minden országban ugyanazzal a témával foglalkozunk és ugyanaz a célunk, mindenki kicsit másként éri el.

Különbözik az is, hogy kiket értek el, kiket sikerül motiválni ezzel a céllal?

Valamelyest igen. Nálunk fogyasztók és termelők egyaránt jelentkeztek, Csehországban inkább fogyasztók, ott ez is módosított a tematikán. Mindenhol lezajlott egy olyan modul is, amelynek keretében egy már működő gazdaságba látogattunk el. Ennek mindenhol sikere volt, Romániában például annyira, hogy bár képzésnek indult, végül egy mai napig erősen működő hálózat lett belőle. Nálunk pedig az számított specialitásnak, hogy tapasztalt gazdálkodók is eljöttek az oktatásra, ezért úgy kellett összeállítanunk a programot, hogy az ne csak a kezdőknek, hanem nekik is érdekes legyen.

Ha jól sejtem, ez kellemes szinergiákat hozott létre, hiszen nemcsak a meghívott oktatók tanítottak, de a résztvevők egymástól is vehettek át jó gyakorlatokat.

Így van, egy-egy ilyen alkalommal nemcsak tudást építünk, hanem közösséget is. A képzések egyaránt szóltak gazdálkodóknak és fogyasztóknak, így kiválóan alakulhatott a párbeszéd és az együttműködés a két fél között. És mivel olyasmire kínáltunk válaszokat, ami eleve érdekli a jelentkezőket, a lelkesedés adott volt. De arra mi sem számítottunk, hogy például a herencsényi ökogazdaság meglátogatása előtt már egy nappal a helyszínre utaznak a résztvevők, hogy ott sátorozzanak, főzzenek, tábortüzet gyújtsanak. Ez az a fajta proaktivitás, ami már a szervezők tervein túli pozitív hozadék.

Mit tanácsoltok, mire figyeljenek azok, akik most vágnának bele egy hasonló projektbe?

Nálunk nagyon bevált a belső beszámoltatás. Minden félévben kértünk magunk is egy tartalmi és pénzügyi jelentést, ellenőriztük, hogy a partnerek hogyan haladnak, ezzel megelőzhetők a problémás helyzetek. Fontos tudni azt is, hogy minden partner más munkakultúrával, tapasztalattal és emberi erőforrással érkezik, muszáj tehát rugalmasnak lenni. Lényeges, hogy a kommunikáció rendszeres legyen, ugyanígy a visszacsatolás is. A résztvevőket, de a partnereket is megkérdeztük minden lépésről, még az elkészült kiadványt is elküldtük nekik. A képzéseket pedig mindig kérdőívezéssel zártuk.

Mi mutatja a programotok gyakorlati működőképességét? Mit tartasz hosszú távú hozadéknak?

Úgy gondolom, már az sikernek számít, hogy többszörös volt a túljelentkezés a hazai tréningre. De a legnagyobb öröm, hogy már a helyszínen létrejöttek olyan együttműködések, amelyeknek köszönhetően új közösségi gazdaságok indultak: összesen négy ilyen alakult csak Magyarországon, növekvő tagsággal. A résztvevők között kölcsönös volt a mentorálás, kezdők és tapasztaltabbak a mai napig tartják a kapcsolatot. A tréninganyagok, kiadványok, tréneri kézikönyv és tervezői segédlet mind elérhetők a partnerszervezetek oldalain is magyarul, csehül, románul, angolul és franciául, így reméljük, hogy más országokban is adaptálható lesz. Erre már van is példa: úgy hallottuk, elindult az első ilyen képzéssorozat Ázsiában. Jó érzés, hogy az oktatáson keresztül tudtuk segíteni ezt a világméretű mozgalmat.

 


A PROJEKT ÉRTÉKEI:

Olyan innovatív felnőtt tanulási program kifejlesztésére került sor, amely jelentősen hozzájárulhat a mezőgazdálkodók és a lakosság közötti új típusú partnerségek kialakításához: a gazdálkodóknak biztos megélhetést, a fogyasztóknak pedig egészséges, friss termékekhez való hozzájutást kínálva. A projekt megvalósításának fontos hosszú távú hozadéka lehet a települési közösségépítésre, az állampolgári részvétel motiválására, a részvételi demokrácia működésére gyakorolt kedvező hatás, ami szoros összhangban van mind az európai, mind a hazai prioritásokkal.

 

Az interjút készítette: KEMPF ZITA
újságíró