Alma a fán Műhelysorozat - Fókuszban a társadalmi befogadás az oktatásban
A Tempus Közalapítvány délutáni szakmai rendezvénysorozata az érintett szereplők számáraIdőpont: 2021.05.20. 15:00-18:00
Helyszín: Online
Az évek óta népszerű Alma a fán pedagógusoknak és az Alma a fán – Fókuszban a korai iskolaelhagyás műhelysorozatunkhoz kapcsolódóan 2019-ben útjára indítottuk az Alma a fán – Fókuszban a társadalmi befogadás az oktatásban címet viselő műhelysorozatunkat, fórumot teremtve az együttműködésre, az együtt tanulásra a pedagógusok, szülők, iskola- és munkaközösség-vezetők mellett a társterületek szakemberei számára is. A délutáni, háromórás klubrendezvények célja, hogy az érintett szereplők számára teret biztosítsanak a párbeszédre és a tudásmegosztásra.
Értjük egymást? Értsük egymást!
Jó gyakorlatok és módszertanok a szülőkkel való együttműködésre II/2.
Célcsoport: iskolavezetők, pedagógusok, ifjúságvédelmi felelősök, pedagógiai szakszolgálatok, szociális és gyermekvédelmi intézmények szakemberei, iskola-egészségügyben dolgozók és civil szervezetek képviselői, illetve a témában érintett további szakemberek
Jelentkezés: A rendezvényen való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A maximális létszám: 100 fő, a jelentkezések elfogadása a regisztráció sorrendjében történik (túljelentkezés esetén ez alól kivételt jelenthet, ha egy intézményből aránytalanul sok jelentkező lenne).
Háttér: Az oktatás a szülők és az iskola közös felelőssége, melyet a két fél közötti kölcsönös bizalomra épülő kapcsolatra és együttműködésre kell alapozni. Az ösztönző otthoni környezet és a szülői részvétel döntő fontosságú a gyermek tanulási, kognitív, társadalmi és érzelmi fejlődésében. Gyakran előfordul azonban, hogy az iskola és a családok közti viszony problémás. Ennek egyrészt okai lehetnek a szülők előző oktatási tapasztalatai, iskolai végzettsége, kulturális és társadalmi-gazdasági háttere, az eltérő gyereknevelési stílus, vagy az iskolai „kultúrával” és „nyelvvel” kapcsolatban tapasztalt távolság. Másrészt az is előfordulhat, hogy a tanárok a szülőket passzívnak, vagy épp ellenkezőleg, tolakodónak tartják, illetve nincs elegendő idejük vagy tapasztalatuk ahhoz, hogy hatékonyan megszólítsák és bevonják a szülőket.
Műhelyünk célja, hogy a Tempus Közalapítvány Tudásmenedzsment csoportjának munkatársaival, és a meghívott szakértőkkel, pedagógusokkal együttműködve átgondoljuk, hogy milyen eszközökkel tudjuk támogatni az iskola és a családok közötti kommunikáció fejlesztését, ami segíthet kiépíteni a bizalmat és a kölcsönös megértést. Ezúttal még szélesebb körben beszélgetünk majd, és a résztvevők konkrét példákat is megismerhetnek a sikeres együttműködésre.
A műhelymunkát megelőzően a résztvevők először egy kerekasztal beszélgetést hallgathatnak meg, amelyben a különböző nézőpontokat és szakterületeket képviselő meghívottakkal járjuk körül a szülők és az iskola együttműködésének témáját különös tekintettek az inklúzióra, és keressük a módját, hogy hogyan lehet támogatni a kölcsönös megértést.
A műhely második részében a résztvevők virtuális szobákban interaktív műhelymunkába kapcsolódhatnak be, ahol egy-egy konkrét jó példát vagy gyakorlatban is használható megközelítést mutatunk be.
Az első négy Alma-műhely alkalmával az alábbi témákat jártuk körül szakértőink segítségével, amelyek elérhető anyagait szintén figyelmükbe ajánljuk:
- Hatékony kommunikációval a társadalmi beilleszkedésért küzdő gyerekek támogatásáért (2019. október 17.)
https://tka.hu/rendezveny/12498/alma-a-fan-hatekony-kommunikacioval-a-tarsadalmi-beilleszkedesert-kuzdo-gyerekek-tamogatasaert
- Befogadó oktatási környezet (2020.02.27.)
https://tka.hu/rendezveny/13359/alma-a-fan-befogado-oktatasi-kornyezet
- Tudásportálokkal és projekteredményekkel a tanulók támogatásának szolgálatában (2020.10.01.)
https://tka.hu/rendezveny/14466/alma-a-fan-muhelysorozat-fokuszban-a-tarsadalmi-befogadas-az-oktatasban-online
- Értjük egymást? Értsük egymást! Jó gyakorlatok és módszertanok a szülőkkel való együttműködésre II/1.
https://tka.hu/rendezveny/15354/alma-a-fan-muhelysorozat-fokuszban-a-tarsadalmi-befogadas-az-oktatasban - online
Tervezett program
14:50-15:00 | Csatlakozás az online felülethez |
15:00-15:05 | Üdvözlés és a műhely bemutatása Jakab Erika koordinátor, Tudásmenedzsment csoport, Tempus Közalapítvány |
15:05-15:10 | Hangolódás Szűcs Marianna, STAIRS projektkoordinátor, Tudásmenedzsment csoport, Tempus Közalapítvány |
15:10-15:15 | Bemutatkozik a STAIRS - a Tempus Közalapítvány társadalmi befogadással foglakozó projektje Csernovitz Adél, STAIRS projektvezető, Tudásmenedzsment csoport, Tempus Közalapítvány |
15:15-16:15 |
Egy csónakban evezünk!? Hogyan lehet az iskola és a szülők közötti bizalmi kapcsolatot erősíteni? Kerekasztal beszélgetés Meghívottak:
Moderátor: |
16:15-16:25 | Szünet |
16:25-17:00 | Párhuzamos műhelymunkák virtuális szobákban, első kör |
17:00-17:35 | Párhuzamos műhelymunkák virtuális szobákban, második kör |
A műhelymunkákat mindkétszer azonos tartalommal tartjuk meg, ezért a résztvevőknek lehetőségük van arra, hogy a második körben másik műhelymunkába kapcsolódjanak be. A műhelymunkák leírása: 1. A szoros és jó együttmüködés alapjai az óvodában „A Szülők és Pedagógusok értékeinek összefésülése, a közös nevelés sikerének titka.” Ezen mottó jegyében bemutatjuk, hogy melyek azok az általunk használt bevált gyakorlatok, amelyeket a pedagógus alkalmazhat, hogy az együttműködés eredményes legyen. 2. KórházSuli - Híd a kórház és az iskola között, azaz együttműködés a szülőkkel, az iskolákkal és az egészségüggyel Évente Magyarországon évente 1500-2000 gyermek nem tud iskolába járni a súlyos betegsége miatt. A KórházSuli (https://korhazsuli.com/) önkéntes egyetemisták és középiskolások bevonásával segíti a felzárkózásban és a visszailleszkedésben az érintett diákokat, családokat, iskolai közösségeket. Ez a sok helyszínen (kórház, otthon, iskola) és sok szereplővel (orvos, beteg, tanár, család, iskolai közösség) történő munka csakis az érintettek bevonásával, a szükségleteik és lehetőségeik pontos meghatározásával, a köztük való együttműködés koordinálásával tud megvalósulni. A résztvevők ebbe a munkába pillanthatnak bele, valamint gyakorlati tippeket kaphatnak, hogy hogyan tudnak aktívan cselekedni, ha pedagógusként hasonló helyzetbe kerülnek. A KórházSuliban: 3. Akadálymentesítés a tanár-gyerek-szülő kommunikációban Az Egy Sima Egy Fordított- Egyesület az Inklúzióért csapata nem kevesebbet tűzött ki célul maga elé, mint azt, hogy ne legyen ciki bármilyen fogyatékosságal élő személlyel találkozni, kapcsolódni, barátkozni. Ennek érdekében járjuk az iskolák, óvodák közösségeit, hogy megmutassuk, hogy mennyire több közös dolog van két emberben, mint ami elválasztja őket és azt, hogy a csapat akkor igazán erős, ha sokszínű. Ebben a műhelyben útmutatást szeretnénk adni Nektek, kedves kollégáink, hogy tudtok a fogyatékosság témakörében beszélgetést indítani a gyerekekkel, milyen kifejezéseket használjatok, hogy tudtok ezzel a témával kapcsolatban egyszerű eszközök segítségével sajátélményt adni a gyerekeknek. Elég egy marék lego vagy néhány papírpohár, vagy akár csak egy papírlap és megtörténik a várt nézőpontváltás. Szeretettel várunk Titeket a műhelyünkre, ahol játékosan, eszközökkel fogjuk megmutatni, milyen fontos, hogy az akadálymentesítés a fejekben kezdődjön meg! 4. Az együttmőködés a siker kulcsa a szülők és az iskola bizalomra épülő kapcsolatának megteremtéséhez A műhelymunka során összegyűjtjük, hogy melyek azok a kulcsszavak, amelyek a jó kapcsolat megteremtéséhez, fenntartásához szükségesek. Összehasonlítjuk a hagyományos kapcsolattartási formákat az új infokommunikációs lehetőségekkel. Megvizsgáljuk a szülő-tanár –gyerek kapcsolatrendszert a saját és a kívülállók szemszögéből. |
|
17:35-17:50 | A műhely összegzése, kérdések és válaszok |
17:50-18:00 | A rendezvény zárása |
Jelentkezni legkésőbb május 19-ig, illetve a szabad helyek függvényében lehet. A rendezvényre maximum 100 főt várunk, amint a regisztráltak száma eléri ezt a létszámot, a regisztrációt lezárjuk.
Az eseménnyel kapcsolatos kérdéseiket Jakab Erika koordinátornak, a rendezvény szakmai felelősének tehetik fel az erika.jakab{kukac}tpf.hu e-mail címen.
Amennyiben a visszaigazoló üzenetet nem találja az email fiókjában, kérjük ellenőrizze a spam mappáját!
Utolsó módosítás: 2021.07.09.
HIBA
Kérjük, töltse ki a kötelező mezőket.
HIBA
Az e-mail cím formátuma nem megfelelő. Kérjük, hogy a mezőbe csak egy e-mail címet írjon, és regisztrációja elküldése előtt győződjön meg róla, hogy a formátum helyes.
HIBA
Ezzel az e-mail címmel már regisztrált rendezvényünkre. A jelentkezés elfogadásáról néhány napon belül e-mailben értesítjük.
Rendszerünk rögzítette a regisztrációját, melynek elfogadásáról néhány napon belül e-mailben értesítjük.
Iratkozzon fel hírlevelünkre és értesüljön a Tempus Közalapítvány legfrissebb híreiről, rendezvényeiről, kiadványairól és a legfontosabb pályázati információkról!
Üdvözlettel,
Tempus Közalapítvány