Kódolók és kódfejtők a történelemben
Közzétéve | 2022-08-14 23:48:49 |
Ötletgazda | Szabó Márta Mária, Fazakas Tünde, 1001tortenet.net |
Az ötlet: Matek és töri. A projekt ötletét Fazakas Tünde matekos kollégámtól kaptam. Ő ajánlotta a projektnapra a matematika-történelem projektet és egy irodalmi példa feldolgozását. Csodálatos a matekos kollégákkal együtt dolgozni, aztán remek lehetőséget láttam benne, hogy a második világháború témáját egy - a speciális matekos osztályom számára hasznos, matekos szempontból is érdekes - szempontból dolgozzuk fel. Fontos volt, hogy szórakoztató legyen ez a tanév végi nap-ez a korosztály kedveli a rejtvényeket, a titkosírások világát. Célom: a titkosírások történelmi és irodalmi példáit ismerjék és fejtsék meg, értékeljék a kódolás szerepét, jelentőségét és csapatokban alkossanak saját titkosírást, fejtsék meg egymásét. Szerezzenek és alkalmazzanak történelmi és matematikai ismereteket. A projekt napján rendezvény miatt iskolán kívüli programot kell szerveznünk: mindenki otthonról, csapatokban dolgozott. A feladatsort úgy kellett összeállítani, hogy önállóan, tudják teljesíteni a küldetést-távsegítséggel. A projektnapon 3 óra időtartamra kellett terveznünk - ehhez jött egy bevezető, a végén egy értékelő (összesen 5) óra. Ellenőriztük a diákok TEAMS-hozzáférését - van-e önálló eszközük. A csapatalkotás során önállóan választhatták meg, hogy milyen felállásban dolgoznak, és a többség azt tervezte, hogy egy-egy társuknál fognak összegyűlni. "Irányítópultnak" - bár régóta kedvelem az interaktív prezentációs eszközöket (nemcsak formatív mérésre hanem óravezetéshez is) - a Nearpodot választottam: a projektnél prezentáció, a tudásmegosztás, a kvíz miatt is jól jött. (Felmerült még persze a Peardeck, Quizzizz, Kahoot stb.) A legidőigényesebb az anyaggyűjtés volt - a gondos kiválasztás a terjedelem, minőség, információ szempontjából is fontos, mint ahogy az is, hogy a történelmi összefüggések feltárása, az informatika, a matematikai összefüggések felhasználása egymásra épüljön, a gyerekek életkorának megfeleljen. A gyűjteményt Wakeletben kapták meg. A csoportok áttekintést kaptak az egész projektről. A feladatokat egymás közt szabadon oszthatták fel, és az időbeosztást is a csapatokra bíztam - az utolsó 30 percet a zárókvíz megoldására kellett fordítaniuk - a kvíz linkjét ekkor kapták meg. A csapaton belüli információmegosztást a minitesztekben és a zárótesztben ellenőriztem-a jó megoldáshoz mindenkinek át kellett adnia a szerzett tudást. Az (ön)értékelés néhány nap múlva, Rolljakkal történt: a csapattagok kreatívan reflektáltak a munkájukra, feltárták személyes kapcsolódásukat ehhez a komplex témához, kommunikáltak a csapatokon belül és a csapatok között is. Fontos volt, hogy közösen idézzék fel élményeiket, és plasztikus visszajelzést kapjak. Fenntarthatóság: egyáltalán nem használtunk papírt!
A további részletekért és letölthető anyagokért kérjük lépjen be